בדיקה גנטית לסרטן תורשתי

מדי שנה, מאובחנים בישראל כ-30,000 חולי סרטן חדשים. רוב מקרי הסרטן, נגרמים משילוב של שינויים/ מוטציות במטען הגנטי לבין גורמים סביבתיים, שהתוצאה של שניהם היא נזק לדנ"א. 

בכל תא ותא בגופנו יש דנ"א המכיל את הגנים שלנו. הגנים מהווים מתכון ליצירת החלבונים הדרושים לפעולה תקינה של הגוף. חלק מהגנים מעורבים במנגנונים האחראיים על בקרה של חלוקת התאים. גידול סרטני מתפתח כאשר התאים צוברים מספר רב של שינויים גנטיים בגנים הקשורים במנגנוני בקרה על חלוקת התאים. שינויים אלו, נקראים מוטציות. תהליך זה של צבירת מוטציות הינו תהליך ממושך, ויכול לארוך שנים רבות המוביל בסופו של דבר להיווצרות תהליך סרטני.

כאשר השינויים/מוטציות מתרחשים בדנ"א של גנים ברקמה מסוימת בה מתפתח הגידול, הם מכונים שינויים סומטיים. ישנן היום בדיקות גנומיות הבודקות שינויים אלו ויכולות לסייע בהתאמת טיפול מותאם אישית לסוג גידול סרטני ספציפי.

כאשר שינויים אלו קיימים בדנ"א של תאי המין, בביצית או בזרע, הם יכולים לעבור בתורשה לצאצאים. שינויים אלו מכונים שינויים גנטיים תורשתיים. אדם שירש מאחד מהוריו שינוי גנטי תורשתי, נקרא נשא, והמוטציה התורשתית נמצאת בכל התאים בגופו. בשל כך, הוא נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסרטן, אך לא אצל כל הנשאים בהכרח תתפתח מחלת סרטן. 

בעוד שכל מקרי הסרטן מתרחשים על רקע גנטי, בשל שינויים גנטיים המתרחשים בדנ"א של תאים הסרטניים, רק כ-10% ממקרי הסרטן מתרחשים על רקע תורשתי. כאשר יש ריבוי של מקרי סרטן באותה המשפחה, הופעה של סרטן בגיל צעיר או כאשר מופיעים מספר גידולים סרטניים אצל אותו אדם, ישנו חשד לקיומו של גורם גנטי תורשתי בבסיס מחלת הסרטן במשפחה ומומלץ לפנות לייעוץ אונקוגנטי להמשך הבירור.

ידועות היום מספר רב של תסמונות גנטיות הקשורות לסיכון מוגבר לחלות בסוגים שונים של סרטן וביניהן:

נשים נשאיות למוטציה בגנים אלו בעלות סיכון של כ- 80%50 לחלות בסרטן השד עד גיל 80 וסיכון של 40-50% לחלות בסרטן שחלה עד גיל 80. 


  • תסמונת  FAP – Familial Adenomatous Polyposis – תסמונת זו נגרמת כתוצאה ממוטציות בגן APC. נשאים למוטציה בגן זה יחלו כמעט בוודאות בסרטן המעי הגס  במהלך חייהם. תסמונת זו מתאפיינת בהופעה של פוליפים (גידולים שפירים קטנים) ברירית המעי הגס ובריריות נוספות, כבר בגיל ההתבגרות. פוליפים אלו יכולים להפוך לגידול סרטני.

נשאים של מוטציה בגן APC נמצאים בסיכון מוגבר לחלות גם בסרטן המעי הדק והקיבה.

 

  • תסמונת וון-היפל לינדאו – תסמונת זו נגרמת כתוצאה ממוטציה בגן VHL. נשאים למוטציה בגן זה נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן כליות, פיאוכרומציטומה (יותרת הכליה), המנגיובלסטומה (גידולים של כלי הדם במערכת העצבים המרכזית), אנגיומות (התרחבות נימים באיברים שונים ובעיקר ברשתית העין), ציסטות מרובות באיברים שונים כדוגמת, כבד, לבלב, כליות ועוד. 


  • תסמונת לי-פראומני – תסמונת זו נגרמת ממוטציה תורשתית בגן TP53. נשאים למוטציה בגן זה נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן בגיל צעיר. הגידולים האופייניים בתסמונת זו הם סרקומות של העצם ורקמות רכות, סרטן שד, סרטן במערכת העצבים, יותרת הכליה, לוקמיה, לימפומה, סרטן ריאות ועוד. כמעט כל נשא של מוטציה בגן TP53 יחלה בסרטן כלשהו במהלך חייו וחלקם אף יחלו במספר גידולים סרטניים שונים. חולי סרטן שאובחנו עם תסמונת לי-פראומני רגישים יותר לטיפול בקרינה, שכן טיפול זה, בחולים אלו, עלול להעלות את הסיכון לפתח גידול סרטני נוסף. בשל כך, פעמים רבות ממליצים לחולים אלו להימנע מטיפול בקרינה. 

ישנן היום בדיקות גנטיות המאפשרות לבדוק בו-זמנית מספר רב של גנים (פנלים גנטיים) הקשורים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן. כאשר עולה החשד לקיומו של גורם גנטי בבסיס מחלת הסרטן הקיימת אצל הפרט או במשפחתו מומלץ לפנות לייעוץ אונקוגנטי על מנת לשקול את המשך הבירור הגנטי ואת סוג הבדיקה המתאימה ביותר עבורו. 

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן