סרטן ראש-צוואר

סרטן ראש וצוואר נגרם לרוב כתוצאה מחשיפה לקרצינוגנים שהם חומרים מסרטנים אליהם בני האדם נחשפים מזיהום סביבתי או נסיבתי (עישון או/ו הידבקות בוירוס הפפילומה האנושי). זיהומים אלו עשויים ליצור שינויים במטען הגנטי הנורמלי של התאים המרכיבים את הרקמות, והצטברות של שינויים גנטיים אלו עשויים לעודד את התאים לחלוקת יתר והתפתחות סרטנית. ולמעשה התאים הסרטניים תלויים  בשינוי הגנטי שנוצר לצורך חלוקתם והתפשטותם.

הטכנולוגיה לאיתור מטרות לטיפול בסרטן ראש-צוואר

במצבים בהם גידולי ראש-צוואר מתפשטים על אף הטיפולים המקובלים יש חשיבות לערוך ברור גנומי המשקף את המבנה הביולוגי הייחודי של כל גידול וגידול ולאתר את השינוי האחראי להתפתחות המחלה באמצעות בדיקות גנומיות. לעתים מדובר בצבר של שינויים גנטיים העובדים כמכלול המשעבד את מנגנוני התא לצורך חלוקה וצמיחה. שינויים גנטיים אלו עשויים להוות מטרות לטיפולים ביולוגיים בסרטן. באמצעות טכנולוגיית NGS- next generation sequencing  (ריצוף הדור הבא) ניתן לאתר מטרות לטיפולים ברקמה הסרטנית שלא היו נשקלות לפי כן בבדיקה אחת. על פי הממצאים שמתגלים באמצעות בדיקות גנומיות אלו ניתן לזהות שינויים או מוטציות שחלו בגידול של כל מטופל או אף לאבחן את האינטראקציה והתקשורת של הגידול עם הסביבה החיסונית ובכך אף לאפיין  האם טיפול אימונותרפי יכול להגביר את התגובה החיסונית כנגד המחלה.

התאמת טיפול אימונותרפי לסרטן ראש-צוואר

אחד הביומרקרים המשמעותיים בבחירת הטיפול האימונותרפי בסרטן ראש צוואר הוא עומס מוטציות גבוה, שהוא למעשה אומדן הצטברות השינויים הגנטיים שהתרחשו בדנ"א של תא הסרטני. ככל שמספר השינויים והמוטציות גבוה יותר, כך התא הסרטני מייצר יותר חלבונים פגומים ולכן מזוהה ע"י מרכיבים רבים יותר של המערכת החיסונית שגורם שונה וזר. באמצעות טיפולים חיסוניים המכונים אימונותרפיה ניתן לרתום את מרכיבי המערכת החיסונית על מנת שזאת תזהה את השינויים הרבים בתאים הסרטניים ותשמיד את התאים הסרטניים.

בדיקות אונקוטסט להתאמת טיפול לסרטן ראש-צוואר

בדיקות אונקוטסט מסוג xT Tempus, ו- OncotypeMAP הן בדיקות מתקדמות למיפוי גנומי מקיף של שינויים במאות גנים בו זמנית הקשורים לסרטן והתפתחותו ובכך מאפשרות להתאים טיפול באופן אישי עפ"י המאפיינים הביולוגיים של הגידול בכל מטופל.  בדיקת Guardant360 מאתרת את השינויים ברקמת הגידול באופן עקיף באמצעות דגימת דם מהמטופל. שיטה המכונה ברור גנומי באמצעות  ביופסיה נוזלית.  

על פי המאפיינים הביולוגיים של רקמת הגידול ניתן לבחור את הטיפול המתאים ביותר, גם אם הוא טיפול כימי, ביולוגי, חיסוני שלא נבדק בסוג הגידול הזה ולכן לא נצפה מראש כאפשרי, אבל נבדק וניתן במחלות סרטן אחרות. על פי המאפיינים הביולוגיים של רקמת הגידול ניתן לבחור את הטיפול המתאים ביותר, אם הוא טיפול כימי, ביולוגי, חיסוני או הורמונאלי. בדיקות אונקוטסט התבצעו במספר רב של חולים עם סרטן ראש-צוואר בישראל ובשנת 2015 אף פורסמה עבודה בשיתוף אונקוטסט וחוקרים ממספר בתי חולים בישראל בה הראנו לראשונה שבדיקות גנומיות מקיפות מסייעות במציאת טיפולים מותאמים לחולים בסרטן ראש-צוואר מסוג סרטן בלוטת הרוק. בהשוואה לנתוני עבר, החולים שעברו את הבדיקות ההגנומיות השיגו שיפור בתגובות לטיפול, בהארכת משך התגובה לטיפול ואף הכפילו את משך ההישרדות של החולים.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן ראש-צוואר

אונקוטסט מציעה את הבדיקות  הגנומיות המתקדמות  ביותר לצורך מיפוי גנומי מקיף במאות ו/או עשרות גנים הקשורים לסרטן לצורך התאמת טיפול באופן אישי למטופל. בדיקות xT Tempus , Oncotype MAP ובדיקת Guardant360 בדיקה גנומית באמצעות ביופסיה נוזלית הן בדיקות גנומיות מבוססות טכנולוגיית NGS המיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים וממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדמים. המידע המתקבל מבדיקות אלה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ובכך לסייע בקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן