מה זה TCC?

(TCC) Transitional cell bladder cancer או סרטן תאי המעבר בעברית, הוא סוג הגידול הנפוץ ביותר מבין גידולי שלפוחית השתן ומהווה מעל 90% מכלל המקרים. המהלך הקליני של TCC הוא רב גוני, החל מגידול שטחי בדרגת ממאירות נמוכה (Law grade) עם סיכון נמוך לתמותה, ועד לגידול שחודר לשריר עם דרגת ממאירות גבוהה שהיא עלולה להיות קטלנית.
סרטן שלפוחית השתן מופיע יותר בגברים מאשר בנשים ושכיחותו עולה עם הגיל, בעיקר מעל גיל 60.
סרטן שלפוחית השתן מתחיל להתפתח לרוב בשכבת התאים המצפים את חלל השלפוחית ודרכי השתן מהצד הפנימי. שכבת תאים זו נקראת שכבת תאי המעבר (Transitional cells) והם מוכרים בשם תאי המעבר (Transitional cell bladder cancer – TCC) או תאי אורותל (Urothelial cells). סוגים יותר נדירים של סרטן שלפוחית השתן הם אדנוקרצינומה וסרטן תאי הקשקש, אשר מקורם באותם תאי אורותל.

גורמי הסיכון העיקריים להופעת סרטן שלפוחית השתן הם:

  • עישון סיגריות – גורם הסיכון המשמעותי ביותר
  • חשיפה לחומרים מסרטנים שונים בעיקר במקומות עבודה כמו בתעשיית הצבע, גומי, פלסטיק ותעשיות כימיות אחרות
  • זיהום
  • סוכרת
  • היסטוריה משפחתית (גורמים תורשתיים) ועוד.

גידול בשופכה ובאגן הכליה

סרטן תאי המעבר (TCC) יכול להוביל גם לגידול בדרכי השתן העליונות – בשופכה ובאגני הכליה. גידול מסוג זה מופיע על פי רב בשופכן אחד או באגן כליה אחד בלבד. גידולים בשופכן ובאגן הכליה הם נדירים יחסית. גם גידולים אלו מופיעים בגברים יותר מאשר בנשים, ולרב מעל גיל 65.

טיפול בסרטן תאי המעבר

הטיפול בסרטן תאי המעבר תלוי בדרגת הממאירות של הגידול.
גידולים שלא חדרו את דופן שריר השלפוחית – הטיפול הוא לרב מקומי הכולל כריתה של הגידול ובמידת הצורך טיפול משלים באמצעות שטיפות כימותרפיות לתוך השלפוחית או עם חומר המכונה BCG, מדובר בחיסון נגד שחפת, המהווה טיפול יעיל לחלק מהגידולים השטחיים בשלפוחית השתן.
חולים בסרטן שלפוחית שתן שאינו חדר שריר נמצאים בסיכון להישנות של המחלה ולכן יש צורך בהמשך מעקב בבדיקות שונות, בהתאם להמלצות הרופא.

גידולים שחדרו את דופן השריר – הטיפול במחלה זו הוא לרוב מערכתי ויכול לכלול הקרנות, טיפולים כימותרפיים וכריתה חלקית או מלאה של שלפוחית השתן.

גידולים גרורתיים – הטיפול בגידולי TCC שהתפשטו לאיברים נוספים כולל לרב טיפולים כימותרפיים ואימונותרפיים לסרטן כדוגמת מעכבי PD-1, PDL-1.

אונקוטסט - בדיקות להתאמת טיפול לסרטן שלפוחית השתן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן שלפוחית השתן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל.

בדיקת Tempus xT ובדיקת Guardant360 מאפשרות לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכולות לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

באתר תמצאו מידע גם אודות התסמינים לסרטן שלפוחית השתן, סרטן בדרכי השתן, סימפטומים לסרטן שלפוחית השתן, טיפול ביולוגי לסרטן, ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן