תוצאות ביופסיה בשד – כמה זמן?

הליך הביופסיה – לאחר שאותר ממצא חשוד בשד בבדיקה גופנית או בבדיקות הדמיה, המטופלת מופנית להמשך ברור לביצוע בדיקת ביופסיה בשד.
בביופסיה נלקחת דגימה מרקמת השד מהאזור החשוד להימצאות גידול, הדגימה נשלחת לבדיקה פתולוגית. ביופסיה היא הליך האבחון היחיד שיכול לקבוע האם הממצא החשוד הוא סרטני (ממאיר) או שפיר.
קיימות מספר שיטות לביצוע ביופסיה לאבחון סרטן השד:
• ביופסיית מחט עדינה (FNA – Fine-needle aspiration )
• ביופסיית מחט עבה (CNB- Core needle biopsy)
• ביופסיה כירורגית (ניתוח)
כאשר ההחלטה על סוג הביופסיה נלקחת על פי שיקולים הכוללים את גודל, מיקום, מראה האזור החשוד ונגישותו.

ביופסיה בשד - מחט עדינה (FNA)

ביופסיית מחט עדינה מבוצעת בעזרת מחט קטנה המוחדרת לצורך שאיבת דגימה של רקמה ונוזל מנגע מוצק או ציסטי בשד. שאיבת מחט עדינה משמשת בעיקר לגושים שניתן לחוש אותם ידנית. למרות שביופסיית מחט עבה היא בדרך כלל הבחירה הראשונה, FNA מתבצעת בעיקר כדרך מהירה לדגום גוש בשד (לרוב ציסטי) במהלך בדיקת שד קלינית.

ביופסיה בשד - מחט עבה (CNB)

הליך בו משתמשים במחט חלולה כדי להסיר דגימות מרקמת השד. בהליך מתקבל גליל רקמה לצורך בדיקה פתולוגית. זוהי הדרך הסטנדרטית לאבחון או שלילה של סרטן השד.
ביופסיה של מחט עבה מתאימה ל:
• ממצאים הניתנים למישוש.
• ממצאים חשודים שניתן לראותם בבדיקות הדמיה, כאשר ההליך מבוצע תחת הנחייתם.

ביופסיה בשד - ביופסיה כירורגית (ניתוח)

ביופסיית מחט עבה היא הדרך הסטנדרטית לאבחון סרטן השד, אך במקרים מסוימים מתבצעת ביופסיה כירורגית (ניתוח) הכוללת הסרת הגוש או חלקו. למרות שמטרת הביופסיה היא לאשר או לשלול קיום גידול סרטני טרם הליך ניתוח.
כיום, ממעטים לבצע הליך זה לשם אבחון.

מה קורה אחרי הביופסיה?

הדגימה שנלקחת בביופסיה נשלחת לבדיקה במעבדה הפתולוגית. הפתולוג בוחן את הדגימה תחת מיקרוסקופ ומבצע צביעות היסטולוגיות לאישור האבחנה וסיווג הגידול. תוצאות הבדיקה הפתולוגית מוצגות בדו"ח הפתולוגי המתקבל בדרך כלל תוך 2-4 שבועות מיום לקיחת הביופסיה המאשרות או שוללות נוכחות גידול סרטני. דו”ח המעבדה הפתולוגית (מרקמת הביופסיה) מכיל מידע מפורט אודות הגידול שהוסר. במידה ואובחן גידול סרטני, תתבצע אנאליזה מקיפה אודות מאפייניו והוא יסייע להחליט על הצעדים הבאים ועל אופי הטיפול.

 

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – Oncotest

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן