טיפול הורמונלי בסרטן השד

תאי רקמת שד תקינים מבטאים קולטנים (רצפטורים) על פני מעטפת התא לצורך התפקוד הנורמלי שלהם: קולטנים לאסטרוגן (ER), קולטנים לפרוגסטרון (PR) וקולטנים ל-HER-2 ((Human Epidermal Growth Factor Receptor 2.
במצב לא תקין כמו זה של גידול סרטני בשד (קישור לדף סרטן השד – מידע), נמצא כי קולטנים אלה מבוטאים ביתר ולכן זוהו כחשובים לקביעת הגישה הטיפולית.
גידולים המבטאים ביתר קולטנים לאסטרוגן או לאסטרוגן ופרוגסטרון הם גידולים המשגשגים ומתפתחים בנוכחות הורמוני המין וניתן לעכבם על ידי מתן טיפול מדכא פעילות הורמונלית. הטיפול ההורמונלי (או לייתר דיוק– טיפול אנטי- הורמונלי או אנטי-אסטרוגן) מונע את חשיפת הגידול להורמונים והוא מומלץ לנשים אשר תאי הגידול שלהם מבטאים ביתר קולטנים לאסטרוגן ו/או פרוגסטרון. נשים אלו מהוות כ 65-70% מכלל הנשים החולות בסרטן שד הורמונלי.

המקרים בהם ניתן טיפול הורמונלי בסרטן השד

• השימוש בטיפול הורמונלי ניתן בכל שלבי המחלה של סרטן השד, כאשר הגידול מבטא קולטנים להורמונים:
• במקרים של סרטן שד המאובחן בשלב מוקדם הטיפול נקרא טיפול משלים (אדג'ובנטי) והוא ניתן לאחר הסרת הגידול בהליך כירורגי. מטרת הטיפול היא למניעה: להפחית את הסיכוי לחזרת מחלה עתידית (גם באיברים מרוחקים) במידה ונשארה מחלה מיקרוסקופית.
• ניתן לשקול טיפול הורמונלי טרום ניתוחי (נאו-אדג'ובנטי) בנשים עם סרטן שד מתקדם מקומית כשהגידול חיובי לקולטנים הורמונליים ושלילי ל- Her2 כדי לאפשר ניתוח משמר שד ולא כריתת שד.
בחולות עם סרטן שד גרורתי ניתן לשקול טיפול הורמונלי כטיפול בודד או שילוב של מספר טיפולים כדי לעכב את התפשטות המחלה, להאריך את תוחלת החיים ולהשיג איכות חיים טובה יותר.

אפשרויות לטיפול הורמונלי בסרטן השד

ישנן מספר אפשרויות לטיפול הורמונלי: עם הטיפולים הנפוצים נמנים תרופות בעלות פעילות החוסמת את קולטני האסטרוגן, דוגמת טמוקסיפן (אנטי אסטרוגן לא טהור) ו- Fulvestrant (אנטי אסטרוגן טהור). טיפול במעכבי האנזים ארומטאז, המפחיתים את כמות האסטרוגן המיוצרת בגופן של נשים לאחר גיל המעבר כגון ארימידקס (אנסטרזול), פמרה (לטרוזול) וארומזין (אקסמסטן), ודיכוי פעילות השחלות ע”י LHRH Agonists – זולדקס, דקהפפטיל, לוקרין בנשים עם פעילות שחלתית.
טיפולים הורמונליים יכולים לגרום לתופעות לוואי הדומות לתופעות גיל המעבר, כגון: גלי חום, עלייה במשקל, הפרעות בשינה, כאבי שרירים ופרקים, בחילות, ירידה בצפיפות העצם (מעכבי ארומטאז), קרישי דם (טמוקסיפן) והפרעות פריון.
סוג הטיפול מותאם עפ"י מאפייני המטופלת, תחלואה נלווית, שלב המחלה וסטטוס הבלות מנופזה.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית  היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן