סרטן שלפוחית השתן סימפטומים

קיימת חשיבות רבה לאבחן את סרטן שלפוחית השתן מוקדם ככל הניתן, סרטן שלפוחית השתן נפוץ יותר בגיל מבוגר ושכיחותו עולה במיוחד מעל גיל 60.
ככל ששלב אבחון המחלה מוקדם יותר, כך מהלך המחלה טוב יותר והטיפול נסבל יותר.

סימפטומים העשויים להופיע בסרטן שלפוחית השתן כוללים:

התסמינים העיקריים להופעת סרטן שלפוחית השתן (קישור לדף סרטן שלפוחית השתן תסמינים) הם:

  • המטוריה – התסמין הנפוץ ביותר בסרטן שלפוחית השתן הוא הופעת דם בשתן. דם בשתן יכול להיות נגלה לעין, מצב המכונה מאקרוהמטוריה. במצב זה ניתן לראות שינוי בצבע השתן לגוון ורוד-אדום, בהתאם למידת הדימום. במצבים אחרים דם בשתן אינו נראה לעין, מצב המכונה מיקרוהמטוריה. במצב זה ניתן לאתר כדוריות דם אדומות בשתן רק תחת מיקרוסקופ.
    במרבית המקרים הופעת דם בשתן בשל סרטן שלפוחית השתן אינה מלווה בכאב.
    יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי נוכחות של דם בשתן אינה מעידה בהכרח על סרטן שלפוחית השתן, ואף במרבית המקרים מדובר בגורמים אחרים כגון, דלקת בדרכי השתן או השלפוחית, אבנים בכליות, גידולים שפירים ועוד.
  • הפרעות במתן שתן – מתן תכוף של שתן, כאב או צריבה בעת מתן שתן יכולים להעיד על גירוי בשלפוחית. מרבית המקרים של תסמינים אלו נובעים מזיהום בשלפוחית או בדרכי השתן ולא בשל מחלת סרטן. כאשר סימפטומים אלו אינם חולפים לאחר טיפול תרופתי מתאים, יש לפנות לרופא המטפל ולבצע בדיקות נוספות.
  • כאבים בבטן התחתונה או בגב – מופיעים לעיתים נדירות.

אבחון סרטן שלפוחית השתן

כאשר מופיע דם בשתן, ונשללו גורמים אחרים כדוגמת זיהום ממשיכים את הבירור באמצעות בדיקות נוספות:

  • בדיקת שתן לציטולוגיה – בבדיקה זו בוחנים את תאי הציפוי שנשרו מדופן השלפוחית, תחת מיקרוסקופ, על מנת לזהות אם מדובר בתאים שפירים או בתאים סרטניים. כאשר מתקבלת תוצאה חיובית ישנה סבירות גבוהה לקיומו של גידול סרטני בשלפוחית או גידול בדרכי השתן. עם זאת, במידה ומתקבלת תוצאה שלילית יש צורך בהמשך הבירור בבדיקת ציסטוסקופיה. זאת משום שלבדיקה הציטולוגית רגישות נמוכה והיא אינה שוללת קיום של סרטן שלפוחית השתן.
  • ציסטוסקופיה – בדיקה ציסטוסקופיה נחשבת לסטנדרט הטיפולי המקובל לאבחון סרטן שלפוחית השתן. במהלך הבדיקה מחדירים לתוך שלפוחית השתן צינורית גמישה עם סיב אופטי מואר בקצה. בבדיקה זו בוחנים את שכבת הציפוי הפנימית של שלפוחית השתן במטרה לאתר אזורים חשודים. במידה ומתגלה אזור חשוד, נקבע תור לניתוח לכריתת הנגע.
  • ניתוח לכריתת הגידול – אם במהלך בדיקת הציסטוסקופיה מתגלים נגעים החשודים כגידול סרטני בשלפוחית השתן, מסירים אותם באמצעות מכשיר חיתוך אנדוסקופי. דגימות הגידול נשלחות לבדיקה פתולוגית לצורך אבחנה.
    האם מדובר בגידול סרטני, מהו סוג הגידול, מהי דרגת הממאירות של הגידול, את מידת החדירה לשריר ועוד.
  • בדיקות הדמיה – כאשר הבדיקה הפתולוגית מצביעה על קיומו של גידול סרטני בשלפוחית השתן, נעשה בירור הדמייתי באמצעות בדיקות אולטרסאונד, CT ו/או MRI על מנת לקבוע את סטטוס התפשטות הגידול מעבר לשלפוחית ו/או מעורבות של קשרי לימפה.

אונקוטסט - בדיקות להתאמת טיפול לסרטן שלפוחית השתן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן שלפוחית השתן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל.

בדיקת Tempus xT ובדיקת Guardant360 מאפשרות לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכולות לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

באתר תמצאו מידע גם אודות tcc מה זה?, מיפוי גנומי לסרטן, בדיקה גנטית לסרטן תורשתי, טיפול ביולוגי לסרטן, טיפול אימונותרפיה לסרטן ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן