הקרנות סרטן השד

טיפול בהקרנות הוא חלק ממערך הטיפול האדג’ובנטי (טיפול "משלים" “מונע” “תומך") בסרטן השד, טיפול בהקרנות לשד ניתן לאחר הניתוח לצורך מניעת חזרה עתידית של סרטן השד. טיפול קרינתי או רדיותרפיה הינה דרך יעילה ביותר לחיסול תאי סרטן העלולים להישאר בשד לאחר ניתוח להסרת הגידול במקרים של סרטן שד מוקדם או סרטן שד מתקדם מקומית. כמעט כל אישה, לאחר הליך כירורגי לכריתת הגוש (Lumpectomy), תטופל בהקרנות. חלק מהנשים לאחר הליך כריתת שד (Mastectomy) תזדקקנה אף הן לטיפול בהקרנות, כתלות בגודלו של הגידול ובדרגת התפשטותו.

מה כולל טיפול הקרנות סרטן השד

הטיפול כולל קרינה בעוצמה גדולה הפוגעת בעיקר בתאים בעת חלוקה האופיינית לתאים הסרטנים, אך קרינה זו עלולה לפגוע גם בתאים בריאים, לכן נדרש תכנון וסימון האזור טרם תחילת הטיפול להשגת פגיעה מינימלית בתאים בריאים.
הטיפול בהקרנות מונה סדרת טיפולים, נמשך מספר שבועות ודורש הגעה למכון הקרינה. הטיפול אינו כואב, אך עלול לגרום למספר תופעות לוואי. חלק מתופעות הלוואי השכיחות ביותר הן: עייפות, ירידה בספירת תאי הדם הלבנים, נפיחות ודלקת מקומית, רגישות, גרד ושינוי בצבע העור (מקומי).
מעבר לסדרת הקרנות המתבצעות לאחר הניתוח, במקרים מסוימים קיימת אפשרות לקרינה תוך ניתוחית (INTRABEAM) המתבצעת במהלך הניתוח. מדובר בטיפול אחד ממוקד המתבצע בחדר הניתוח לאחר הסרת הגידול בחלל השד ולו תופעות לוואי פחותות ואינו דורש הגעה יומיומית למכון הקרינה, אך מתאים רק לגידולים ממוקדים, קטנים של עד 2 ס"מ וללא מעורבות הגידול בבלוטות הלימפה.

טיפול בהקרנות במצב של סרטן שד גרורתי

טיפול בהקרנות שכיח גם במצב של סרטן שד גרורתי, אך מטרתו שונה. סרטן שד גרורתי מתפשט פעמים רבות לעצמות וגורם להגבלת תנועה וכאב רב. קיימים טיפול בהקרנות שכיח גם במצב של סרטן שד גרורתי (קישור לדף סרטן שד גרורתי), אך מטרתו שונה. סרטן שד גרורתי מתפשט פעמים רבות לעצמות וגורם להגבלת תנועה וכאב רב. קיימים טיפולים תרופתיים לגרורות בעצמות כדוגמת הביספוספונטים והדנוסומאב, אך גם קרינה מקומית מממוקדת הפועלת על הגרורה הינה אופציה טיפולית להקלה על הכאב ושיפור איכות החיים. מספר ההקרנות ומינוני הקרינה מותאמים לכל מטופל באופן אישי תוך כדי התחשבות בגורמים שונים, כאשר הטיפול הקרינתי ניתן פעמים רבות בנוסף לטיפול התרופתי.
קרינה מהווה אפשרות טיפולית גם במקרה של גרורות מוחיות. טיפול קרינתי עשוי להקל על התסמינים ולשפר את איכות החיים. במידה והגרורות המוחיות ממוקדות באזור מסוים במוח, ניתן לבצע קרינה אזורית או נקודתית. במידה ומדובר בפיזור נרחב המערב מספר אזורים, ניתן לשקול קרינה כלל מוחית. תופעות הלוואי לטיפול קרינתי יכולות להיות קצרות טווח כגון כאבי ראש, בחילות והקאות או ארוכות טווח כמו ירידה בזיכרון. הטיפול לרוב משולב עם טיפול סטרואידי להפחתת בצקת מוחית והקלת התסמינים.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית  היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן