אבחון סרטן השד

המלצות משרד הבריאות לאבחון מוקדם של סרטן השד כוללות בדיקה על ידי כירורג שד מגיל 45 אחת לשנה ובדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים מגיל 50 ועד גיל 74 לנשים ללא גורמי סיכון או היסטוריה משפחתית. לנשים עם גורמי סיכון ולפי המלצת הרופא המטפל, מומלצת בדיקת ממוגרפיה אחת לשנה מגיל 40. לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון גבוהה, כגון נשאיות למוטציה בגנים1, 2 BRCA, מומלצת בדיקת MRI אחת לשנה.

ביופסיה בשד

לאחר שאובחן גידול חשוד בשד העלול להיות סרטני, יש צורך בביופסיה שתאשר או תשלול נוכחות תאים סרטניים בשד. תהליך ביצוע הביופסיה כולל נטילת דגימה מהרקמה מהגוש החשוד ובחינתו על ידי פתולוג באמצעות הסתכלות במיקרוסקופ וביצוע צביעות היסטולוגיות לאישור האבחנה וסיווג הגידול. הדו"ח הפתולוגי המופק על ידי פתולוג מומחה מספק מידע מפורט אודות סוג סרטן השד, דרגת התמיינות הגידול, סטטוס ביטוי קולטנים להורמונים (ER/PR), סטטוס ביטוי האונקוגן HER-2 ומאפיינים נוספים.

תוצאות ביופסיה בשד - כמה זמן?

תוצאות הביופסיה מסייעות לקבוע האם מדובר בגידול סרטני ובמידה שכן מהו מאפייניו. בשלב הבא מתבצע בירור לקביעת שלב התקדמות המחלה. קביעת שלב המחלה היא הדרך שבה קובעים את מידת התקדמות / התפשטות המחלה בגוף המטופל. שלב המחלה נקבע על פי תוצאות הביופסיה  ובדיקות נוספות לסרטן השד. במרבית המקרים, קביעת שלב המחלה יכול להתבצע רק לאחר הסרת הגידול בניתוח שבו דוגמים גם את קשריות הלימפה. ככל שהשלב גבוה יותר, משמעות הדבר היא שהמחלה נרחבת / מפושטת יותר בגוף החולה.

סרטן השד - שלבים

שלבי המחלת סרטן השד נקבע לפי שיטת ה- TNM המבוססת על 3 קריטריונים אנטומיים: גודל גידול (T), מעורבות בלוטות לימפה (N) וקיום או היעדר גרורות. שלב 0 הוא מצב “In Situ” הנקבע לאחר שבדיקה פתולוגית אבחנה כי התאים הממאירים לא פלשו לרקמות שסביבם. שלב 1 הוא גידול קטן משני ס"מ וללא מעורבות בלוטות, שלבים 2 ו-3 הם גידולים גדולים יותר ו/או עם מעורבות בלוטות נרחבת יותר, אך ללא פיזור מרוחק ושלב 4 הוא סרטן שד גרורתי שהתפשט לאזורים מרוחקים.
תוכנית הטיפול נקבעת עפ"י שלב מחלת סרטן השד ומאפייני הגידול כגון סטטוס ביטוי קולטנים ל ER/PR ו-HER-2.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – Oncotest

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן