טיפול תרופתי בסרטן המעי הגס

קיימות גישות טיפול מגוונות בסרטן המעי הגס הכוללות ניתוח להסרת הגידול הסרטני, הקרנות ושימוש במגוון תרופות, בניהן תרופות כימותרפיות לסרטן המעי הגס, תרופות ביולוגיות (או מכוונות מטרה) ואימונותרפיות.

אז איך בוחרים טיפול תרופתי בסרטן המעי הגס?

ההנחיות המקובלות לטיפול בסרטן מתבססות על המיקום האנטומי של הגידול, סוג  הגידול ושלב סרטן המעי הגס. עם זאת, ההתקדמות בתחום פענוח הגנום וזמינות טכנולוגיות לריצוף גנומי, הובילו לשינוי בפרדיגמה הטיפולית ליישום טיפול מדויק יותר (precision medicine) הכולל טיפול המשלב את סוג הגידול, מיקומו האנטומי, שלב המחלה וסמנים ביולוגיים שמזוהים בגידול. 

הנחיות הרשת הלאומית המקיפה לסרטן (NCCN – National Comprehensive Cancer Network) שהן מערך הנחיות מקיף ומפורט לדרך טיפול רצויה במחלות הסרטן ממליצה על בדיקות לזיהוי מספר סמנים ביולוגים חשובים בסרטן המעי הגס, על מנת לבנות אסטרטגיית טיפול ספציפית להשגת תוצאות קליניות משופרות. סמנים אלו  כוללים מוטציות ב- KRAS, NRAS ו- BRAF, סטטוס MMR ו/או MSI-H, אמפליפקציה של HER-2 ואיחויים ב- NTRK היכולים לנבא הצלחה או כישלון של טיפול.

סרטן המעי הגס - התאמה לטיפול בסטוקסימאב (Cetuximab) ופניטומומאב (Penitumumab)

לחולי סרטן המעי הגס בשלב הגרורתי, קיימת המלצה ע"י ה- NCCN לבדיקת מוטציות בגנים- KRAS, NRAS ו- BRAF לאיתור מנגנוני עמידות לטיפול בנוגדנים נגד האונקוגן EGFR המשולבים בתוכנית הטיפול וזאת כדי למנוע טיפול מיותר שאינו מועיל. שילוב של טיפול בנוגדנים כנגד EGFR (כגון סטוקסימאב ופניטומומאב) כטיפול בודד או בשילוב עם כימותרפיה לחולים גרורתיים הינו טיפול מקובל, אך לא כולם ירוויחו ממנו. חולים עם גידול סרטני במעי הגס עם מוטציות בתאי הגידול בגנים – KRAS, NRAS לא יגיבו לטיפול זה וחולים הנושאים את מוטציה בתאי הגידול ב- V600E בגן BRAF לא סביר שיגיבו לסטוקסימאב ופניטומומאב כטיפול יחיד או במשלב עם כימותרפיה, אלא אם כן יינתן בנוסף מעכב אנטי BRAF. 

סרטן המעי הגס - התאמה לאימונותרפיה

לחולי סרטן המעי הגס בשלב הגרורתי טיפול באימונותרפיה מאושר לחולים הנושאים את הסמן הביולוגי MSI-H או MMR-D. גידולי MSI-H ו- MMR-D הם גידולים הנושאים מוטציות בגנים המעורבים במערכת תיקון ה- DNA בתוך התא. מוטציות ב- MMR יכולות להיות תורשתיות בסרטן המעי הגס (קישור לדף בדיקה גנטית לסרטן המעי הגס) (3-5% מהאוכלוסייה – ואזי מדובר בתסמונת לינץ') או נרכשות (10%). טיפול באימונותרפיה הינו טיפול המשפעל את תאי מערכת החיסון של המטופל לתקוף את הגידול וזאת הודות להסרת העיכוב שמושרה על תאי מערכת  החיסון על ידי הגידול עצמו. 

הטיפול באימונותרפיה פמברוליזומאב (pembrolizumab) אושר גם לאחרונה ע"י מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה- FDA, על בסיס סמן ביולוגי נוסף הנקרא עומס מוטציות גבוה (≤ TMB-H 10 מוטציות / מגה בסיסים) לטיפול בחולים מבוגרים וילדים עם גידולים מוצקים שאינם נתיחים או גרורתיים שהתקדמו על טיפול קודם ואין להם אפשרויות טיפול חלופיות מספקות.

סרטן המעי הגס - התאמה לטיפול במעכבי NTRK

פחות מ- 1% מגידולי סרטן המעי הגס בשלב גרורתי יישאו שינוי גנומי מסוג אחוי בגן – NTRK, אך לחולים הנושאים את השינוי הגנומי הזה, ניתן להציע טיפול ביולוגי במעכב NTRK.

סרטן המעי הגס - התאמה לטיפול במעכבי HER-2

ה- NCCN ממליץ עבור חולי סרטן המעי הגס בשלב הגרורתי לבדוק האם קיים ביטוי יתר של HER-2 בתאי הגידול, שינוי המתרחש בשכיחות נמוכה של 3%. חולים אלו עשויים להפיק תועלת מטיפולים אנטי HER-2. מכיוון שטיפולים אלו עדין בהתוויה תחת מחקר – ה- NCCN ממליץ לעודד חולים אלו לשקול כניסה למחקר.

סרטן המעי הגס - תוספת כימותרפיה לחולי שלב II או שלב III

בדיקת סטטוס סמני MMR-D ו/או MSI-H מומלצת גם לחולים המאובחנים עם סרטן המעי הגס בשלב מוקדם. חולים שאובחנו עם גידול סרטן מעי גס בשלב II עם סמן MSI-H, בעלי פרוגנוזה טובה ולא ירוויחו מתוספת כימותרפיה מסוג 5-FU כטיפול משלים לאחר ניתוח.

כמו כן, לאחר ניתוח, בשלבים מוקדמים של המחלה ניתן לבדוק שארית מחלה מינימלית (Minimal residual disease, MRD) באמצעות בדיקת Guardant Reveal. הבדיקה מזהה באמצעות ביופסיה נוזלית DNA גידולי בזרם הדם  (Circulating tumor DNA, ctDNA). מחקרים הראו כי מטופלים אשר קיבלו תשובה חיובית בבדיקת Guardant Reveal חוו כמעט בוודאות הישנות של המחלה ויתכן שלהם יציע הרופא כימותרפיה משלימה שיכולה לסייע לטיפול. יתרון הבדיקה  שהיא מתבצעת באמצעות בדיקת דם פשוטה והתוצאות מתקבלות בזמן מהיר של 14 יום.

מדד נוסף המתאים אך ורק לחולים עם סרטן מעי גס  שלב II , ללא מוטציות במערכת לתיקון DNA (MMR-P) או לחולים עם מחלה  בשלב IIIA, הינו מדד ההישנות (Recurrence Score)  של בדיקת אונקוטייפ קולון. הבדיקה מתבצעת טרם החלטה על  טיפול המשלים בכדי להעריך את רמת הסיכון להישנות מחלה גרורתית לצורך קבלת החלטה האם לטפל  בכימותרפיה. 

בדיקה זו מספקת את מדד ההישנות (Recurrence Score) שהינו מספר בין 0 ל-100, שעוזר לקבוע את הסיכון להישנות המחלה, על בסיס הביולוגיה של הגידול. למידע נוסף עבור בדיקת אונקוטייפ קולון לחץ כאן.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן המעי הגס

בדיקת Oncotype DX® Colon Recurrence Score הינה בדיקה גנומית המספקת הערכה לגבי סיכון ההישנות של סרטן המעי הגס לאחר ניתוח, הן למטופלים עם סרטן המעי הגס בשלב II והן בשלב III A/B.

המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן המעי הגס האישי שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

Oncotest מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן