אימונותרפיה סרטן ריאות

אימונותרפיה הוא אחד התחומים המתפתחים ביותר בטיפול בסרטן ובפרט בטיפול בסרטן ריאות גרורתי, תחום טיפולי שבמקרים מסוימים משיג תוצאות מצוינות שלא ניתן להשיג בסוגי טיפול אחרים וזאת ע"י גיוס המערכת החיסונית של המטופל לצורך הלחימה בתאים הסרטניים.

כיצד נוצר גידול סרטני?

גידול סרטני נוצר כתוצאה מהצטברות של "פגמים" שינויים (מוטציות) ברצף הדנ”א של התא הגורמים לו לגדול ללא בקרה. לרוב, המערכת החיסונית של הגוף מזהה את היווצרותם של תאים עם שינויים/ מוטציות בדנ"א כחריגים ופועלת נגדם על ידי שפעול תאי T של המערכת החיסונית להשמדתם.
אולם, במקרים מסוימים מצליח הגידול הסרטני ל"חמוק" ממערכת החיסון באמצעים שונים ומתוחכמים, כך שמערכת החיסון לא מזהה תאים אלה כחריגים. אחת הדרכים שבהן גידול סרטני חומק מהמערכת החיסונית היא על ידי שימוש בנקודות בקרה עצמיות של תאי החיסון (Immune Check Points). נקודות בקרה אלו נועדו למנוע ממערכת החיסון לתקוף תאים שנראים חריגים, אך בכל זאת הם רצויים לגוף – למשל מניעת תקיפה עצמית של התפתחות של עובר ברחם.

תגובה לטיפול באימונותרפיה

חלק מהתאים הסרטניים מבטאים על פניהם את החלבון PD-L1 אשר יכול “לכבות” את מערכת החיסון. במקרים אלה, תרופות אימונותרפיות כמו פמברוליזומאב או ניבולומאב חוסמות את פעילות החלבון PD-L1 ובכך מונעות מהגידול הסרטני לאותת למערכת החיסון שלא לפעול נגדו. כאשר מנגנון זה הוא העומד ביסודו של התחמקות הגידול מהמערכת החיסון, תוצאות הטיפול מרשימות ומסיבה זאת תרופות אלה נכללו בסל הבריאות בישראל לחולים שהגידול שלהם מבטא רמות גבוהות של החלבון PD-L1.
עם זאת, גם כאשר הגידול מראה רמות נמוכות של PD-L1,חלק מהגידולים עדיין מגיבים לטיפול אימונותרפי. במחקר שהתפרסם לאחרונה התגלה מדד נוסף המסוגל לסייע במציאת מטופלים שיתאימו לאימונותרפיה. המדד שהתגלה הוא Tumor mutation burden (TMB), קרי עומס מוטציות. ככל שעומס המוטציות גבוה יותר בתאי הגידול כך נצפתה תגובה טובה יותר לטיפול אימונותרפי.
ואכן, במאי 2017 הכריז מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA, כי התרופה האימונותרפית, שבה החומר הפעיל הוא פמברוליזומאב, אושרה לטיפול בהתאם לסמן ביולוגי המצביע על אי יציבות גנומית גבוהה (MSI-H) או על מנגנון תיקון דנ"א פגום (dMMR) וזאת ללא קשר לסוג הגידול ומיקומו בגוף. הכרזה זו באה בעקבות ממצאי מחקרים שפורסמו בכתבי עת מדעיים מובילים אשר ביססו את הקשר בין המדדים, אי יציבות גנומית (MSI) ועומס מוטציות (TMB) ב15- סוגי גידולים שונים לבין הצלחת הטיפול האימונותרפי, ביניהם סרטן ריאות.
אימונותרפיה נחשבת לטיפול חדשני בסרטן הריאות.

לפני קבלת החלטה עלטיפול באימונותרפיה בחולי סרטן ריאה של תאים שאינם קטנים  בשלב מתקדם או גרורתי, יש להתייחס לפרופיל המולקולרי של הגידול. ברור מולקולרי של הגידול מתבצע על ידי בדיקה גנומית מקיפה הבודקת שינויים שהתרחשו בגידול, עבורם קיימים טיפולים מתאימים. למשל, חולי סרטן ריאות  המבטאים שינויים בגנים EGFR ו-ALK מרוויחים תועלת רבה יותר מטיפולים מכוונים לגנים אלו מאשר מטיפול אימונותרפי.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

חברת Oncotest מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן