בדיקות סרטן השד

מדי שנה מאובחנות קרוב ל-5,000 חולות חדשות עם סרטן השד בישראל. זהו הגידול השכיח ביותר בקרב נשים. סרטן שד בגברים הוא נדיר יחסית, אך עדין 1% מכלל מקרי סרטן השד מאובחנים בגברים. מנתוני רישום הלאומי לסרטן של משרד הבריאות1 עולה כי בשנת 2017, 66% מהנשים אובחנו עם סרטן השד בשלב מוקדם (ממוקד או מקומי) – לנשים אלו סיכויי החלמה מצוינים.

גילוי מוקדם של סרטן השד ע"י בדיקות סקר שגרתיות תורמות לעליה באבחון הנשים עם סרטן שד מוקדם במהלך השנים, אם בשנת 2005 –  58% מהחולות אובחנו בשלב מוקדם, הרי ב- 2017 כ- 66% מהנשים אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם – עליה של כ 8%.

גילוי מוקדם של סרטן השד

המלצות משרד הבריאות כוללות ממוגרפיה לכל אישה אחת לשנתיים מגיל 50 ועד גיל 74. לנשים בעלות גורמי סיכון מומלצת ממוגרפיה אחת לשנה החל מגיל 40 ולנשים בעלות סיכון גבוה או עם רקע גנטי לסרטן, ההמלצה היא בדיקת MRI בשד פעם בשנה כבדיקת סקר.

לבדיקת ממוגרפיה תפקיד מרכזי בזיהוי של סרטן השד בשלב מוקדם, מכיוון שהבדיקה יכולה לחשוף שינויים בשד לפני שניתן לחוש בהם ולכן מאפשרת, לעיתים קרובות, איתור ממצאים מוקדמים של סרטן השד, כאשר טיפול בהם מוביל לסיכוי ריפוי גבוה. ממוגרפיה עשויה לחשוף גם מצבים שנחשבים טרום סרטניים כגון סרטן שד דוקטלי ממוקם (DCIS), בו תאים חריגים בדופן צינורית השד עלולים להתפתח בהמשך לסרטן פולשני.

שימוש נוסף בממוגרפיה הוא לצורך אבחנתי לאחר שנמצאו תסמינים הדורשים בירור נוסף. ממוגרפיה אבחנתית יכולה לעזור לקבוע אם התסמינים מעידים על קיומו של סרטן. הבדיקה מספקת צילום רנטגן מפורט של השד בטכניקות מיוחדות. ממוגרפיה אבחנתית משמשת גם בנסיבות מיוחדות,

 כמו למשל לנשים עם שתלי סילקון.

בדיקת אולטרסאונד מסייעת בגילוי ממצאים בשד שאולי לא נראו בממוגרפיה. היא לרוב לא מחליפה את הממוגרפיה, אלא באה בנוסף.

בדיקת MRI שד מיועדת כבדיקת סקר לנשים בסיכון גבוה, כדוגמת נשים נשאיות לגן BRCA1 או  BRCA2 החל מגיל 25, נשים עם רקע משפחתי משמעותי של סרטן או נשים בסיכון לסרטן שד עקב קרינה לחזה בעבר (לדוגמא מחלת הודג'קין).

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score)  הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן