אימונותרפיה סרטן הלבלב

אימונותרפיה הוא תחום אשר התפתח מאד בשנים האחרונות בטיפול במחלת הסרטן, תחום אשר מאפשר להשיג תגובות ארוכות טווח שלא תמיד ניתן להשיג עם סוגי טיפולים אחרים. 

גידול סרטני נגרם כתוצאה משיבושים (מוטציות) ברצף הדנ”א של התא הגורמים לו להפוך לתא השונה במרכיביו מהתא הבריא. מערכת החיסון הטבעית של הגוף יכולה לזהות את היווצרותם של תאי הגידול הסרטני, מאחר והם מציגים דפוס השונה מהתא הרגיל, ובמקרים מסוימים מצליחה לפעול להשמדתם על ידי שפעול תאי מערכת החיסון.   

עם זאת, הגידול הסרטני יוצר לעיתים מנגנוני התחמקות ממערכת החיסון כמו למשל ביטוי ביתר של החלבון הבקרה PD-L1.

יעילות טיפולי אימונותרפיה בסרטן הלבלב

גידולים סרטניים המבטאים ביתר על גבי קרום התא את חלבון PD-L1 מאותתים למערכת החיסון כי מדובר בתא בריא ולכן יש להימנע מלתקוף אותו. הטיפול האימונותרפי מכוון לשתק את החלבון PD-L1 ובכך לחשוף את התא הסרטני למערכת החיסון. לכן גידולים כדוגמת מלנומה, סרטן הריאות ועוד אשר מבטאים ביתר את החלבון PD-L1 הם גידולים אשר בהם הטיפול האימונותרפי נמצא יעיל מאד ואף נכלל בסל התרופות.  

עם זאת, גם בגידולים בעלי ביטוי נמוך של החלבון PD-L1 כמו סרטן הלבלב ניתן לזהות מקרים שיפיקו תועלת רבה מאימונותרפיה. מקרים אלו לרוב מייצגים את מיעוט המקרים, אך זיהויים מאפשר התאמה לאימונותרפי. הדרך לזהות את ההתאמה לטיפול מתבסס על עומס המוטציות של הגידולTumor Mutation Burden (TMB) ומדד אי יציבות גנומית/תקינות מסלול ה–Mismatch Repair Microsatellite Instability (MSI)/. בגידולים עם מדד עומס מוטציות גבוה ו/או MSI גבוה נצפתה תגובה טובה יותר לטיפול אימונותרפי בהשוואה לגידולים להם זוהה עומס מוטציות או MSI נמוך. 

חשוב לדעת, שאימונותרפיה עשויה להיות יעילה רק לחלק מהמטופלים ובדיקה גנומית מקיפה מסייעת בהתאמתה, כי בדיקה זו כוללת את איתור הסמנים המנבאים תגובה לאימונותרפיה (MSI ו-TMB). 

טיפול מותאם אישית למתמודדים עם סרטן הלבלב

מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA אישר במאי 2017 טיפול אימונותרפי לחולי סרטן מסוגים שונים, כולל חולי סרטן הלבלב אשר להם זוהה בגידול באמצעות בדיקה גנומית MSI גבוה או עומס מוטציות גבוה (High TMB). אישור ה-FDA ניתן הודות לממצאי שני מחקרים פורצי דרך אשר הראו קשר בין  מדדים אלו להצלחת הטיפול האימונותרפי. 

מדדי ה-MSI וה-TMB, ניתנים לאיתור בצורה מדויקת על ידי בדיקות טמפוס (Tempus xT) ובדיקת אונקוטייפ מאפ ( Oncotype MAP )

במקרים קיימת רקמת הגידול מועטה לאיתור המדדים הללו, ניתן לבצע את הבדיקה באמצעות ביופסיה נוזלית אשר יכולה לתת מידע על מדד ה-MSI. ביופסיה נוזלית מבוצעת על דגימת דם פשוטה של המטופל, והיא סורקת מוטציות בדנ"א שמופרש מהגידול לזרם הדם.  בדיקת Guardant360 היא בדיקת ביופסיה נוזלית רגישה ומדויקת אשר אושרה ע"י ה-FDA המעניקה מידע אודות מוטציות שהתרחשו בגידול בלבלב וטיפולים המתאימים להם.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות סרטן הלבלב הכולל בדיקה גנטית לסרטן הלבלב, תוחלת חיים של המתמודדים עם סרטן הלבלב, סיכויי החלמה למתמודדים עם סרטן הלבלב, לינפרזה לבלב, אולפריב סרטן הלבלב ועוד.

רפואה מותאמת אישית לסרטן הלבלב

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקות לאבחון פרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת .Tempus בדיקת  Tempus xTהינה בדיקה גנומית פורצת דרך המבוצעת על רקמת הגידול בהשוואה לדגימה מרקמה תקינה המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. Maraballe A, et al. Efficacy of Pembrolizumab in Patients With Noncolorectal High Microsatellite Instability/Mismatch Repair-Deficient Cancer: Results From the Phase II KEYNOTE-158 Study. J Clin Oncol. 2020 Jan 1;38(1):1-10.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן