בדיקות גנומיות לסרטן

בדיקות גנומיות לסרטן הן שם כולל לבדיקות אשר נועדו לאתר שינויים שהתרחשו בחומר הגנטי (דנ"א ו/או רנ"א) של תאי הגידול וגורמים לו לגדול ולהתפשט. השינויים אשר התרחשו בגידול בסרטני הינם ייחודיים לכל מטופל ויכולים להוות מטרה לטיפולים מכוונים מותאמים אישית בעבר, השיטה המקובלת לטיפול בסרטן הייתה להתאים טיפול לפי סוג האיבר ממנו התפתח הסרטן, למשל אם הגידול נמצא בשד, מדובר בסרטן השד ויש לטפל בכל הגידולים שמקורם מהשד באופן זהה.

טיפול חדשני בסרטן

עם זאת, אופן הטיפול בסרטן השתנה ללא היכר בשנים האחרונות הודות לכך שחוקרים מצאו כי סרטן של מטופל אחד שונה מסרטן של מטופל אחר, גם אם שניהם סובלים מסרטן באותו איבר. יתרה מזאת, ייתכן כי מטופל מסוים יציג מופע דומה של סרטן מאיבר אחר מזה של האיבר שאובחן עבורו. למשל, חולת סרטן השד תציג גידול עם מאפיינים דומים לסרטן ריאה וההיפך. התבוננות לתוך הפרופיל הספציפי של כל גידול באמצעות בדיקות גנומיות מאפשרת כיום להמליץ על טיפול יעיל וממוקד למטופל אשר לא היה ניתן לשקול אותו לולא כן.

סוגים שונים של בדיקות גנומיות

קיימים סוגים שונים של בדיקות גנומיות, ישנן בדיקות גנומיות שמתמקדות על מספר גנים מצומצם וקיימות בדיקות מתקדמות יותר היודעות לסרוק עשרות ואף מאות גנים במקביל.

בדיקות גנומיות מתקדמות מושתתות על טכנולוגיה של ריצוף הדור הבא או NGS- next generation sequencing מסוגלות לפענח באופן מדויק ומהיר את רצף הדנ"א ו/או הרנ"א של מאות גנים במקביל.

בדיקות גנומיות מתקדמות יכולות להתבצע דגימה הנלקחת מרקמת הגידול של המטופל או על דגימת דם. בבדיקה, מפיקים את החומר הגנטי מתאי הגידול או מדנ"א גידולי חופשי הנמצא בזרם הדם ומבצעים ריצוף מסוג הדור הבא (NGS) במעבדה מיוחדת שהוכשרה לכך. לאחר מכן, מתבצעת סריקה של רצף הדנ"א באמצעות מכשור מתקדם בכדי לזהות על מוטציות/שינויים בגנים הידועים כקשורים לסרטן.

תוצאות הבדיקה יכולות להעניק תובנות על סוג הטיפול המתאים למטופל, שימוש בבדיקות גנומיות לסרטן הינו חלק מתחום של רפואה מותאמת אישית.

בדיקות גנומיות שחברת אונקוטסט מציעה למטופלים:

מיועדת לחולים המאובחנים עם גידולים סולידיים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדמים הכוללת השוואה לרקמה בריאה ואנליזת רנ"א לצורך החלטה טיפולית אישית לכל מטופל.

  • בדיקת ביופסיה נוזלית – מיועדת לחולים המאובחנים עם גידולים סולידיים בשלבי מחלה מתקדמים לצורך החלטה טיפולית אישית לכל מטופל מדגימת דם פשוטה ללא צורך בביופסיה פולשנית.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן