סרטן שד הורמונלי

קולטנים להורמונים אסטרוגן (ER) ופרוגסטרון (PR)

על פני מעטפת תאי רקמת השד נמצאים קולטנים או רצפטורים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון. ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, נקשרים לקולטנים/ אלו ובתגובה לכך יפעילו תהליכים בתא אשר יובילו לחלוקה ושגשוג התאים והתפתחות של תאי רקמת השד. כאשר קולטנים אלה נמצאים בביטוי יתר על פני תאי רקמת השד, חלה הגברה של שגשוג תאי השד אשר למעשה גורמים לתהליך סרטני.

סרטן שד המתאפיין עם ביטוי יתר של קולטנים לאסטרוגן ו/או פרוגסטרון נקרא סרטן שד הורמונלי.

יש חשיבות לאפיין את סטטוס ביטוי קולטנים להורמונים לצורך החלטה טיפולית האם לטפל בתרופות אנטי הורמונליות אשר יפחיתו את ביטוי הקולטנים או שיחסמו את הקישור של ההורמונים לקולטנים ובכך ימנעו את שגשוג תאי סרטן השד. המידע על מצב הקולטנים הינו חלק מהדו"ח הפתולוגי ומתבצע באופן רוטיני בפתולוגיה במרכז הרפואי. בבדיקה הפתולוגית מתבצעת צביעה לקולטנים לאסטרוגן, פרוגרסטרון ע"י טכניקת האימונו-היסטוכימיה (IHC-immunohistochemical staining), תהליך צביעה מיוחד העושה שימוש בנוגדנים ספציפיים לקולטנים לצורך זיהויים ברקמת סרטן השד. אנאליזת הקולטנים לוקחת בחשבון את אחוז התאים החיוביים לקולטנים ועוצמת הצביעה. התוצאה משתקללת לרוב למספר כמותי המעיד האם הביטוי חיובי או שליליי לכל אחד מהקולטנים.

הטיפול בסרטן שד הורמונלי

סרטן שד הורמונלי הוא הסוג השכיח ביותר של סרטן השד ומוגדר כסרטן שד המבטא ביתר קולטנים להורמון המין אסטרוגן או לשני ההורמונים – אסטרוגן ופרוגסטרון ומהווה כ- 65-70% מכלל מקרי סרטן השד. כאמור סוג זה של סרטן שד גדל ומשגשג בתגובה לקישור הורמוני המין הנקביים לקולטנים על פני התאים ברקמת השד, ולרוב יגיב לטיפולים המעכבים את  הקישור שלהם לקולטנים או כאלה המעכבים את הייצור שלהם.

הטיפולים ההורמונליים (או לייתר דיוק – טיפולים בעלי פעילות אנטי- הורמונלית) ניתנים לכל החולות המתאימות, בכל שלבי המחלה והם נחשבים לטיפולים העיקריים בסרטן שד הורמונלי:

  • בסרטן שד מוקדם – לצורך הפחתת סיכוי הישנות מחלה לאחר ניתוח להסרת הגידול.
  • בסרטן שד מתקדם אזורית לצורך צמצם והקטנת המסה הגידולית לפני הניתוח.
  • בחולות עם מחלה מתקדמת או מפושטת לצורך עיכוב התפשטות המחלה, והארכת תוחלת החיים והשגת איכות חיים טובה יותר.

טיפולים הורמונליים

קיימים מספר רב של טיפולים הורמונליים בסרטן השד הנבדלים זה מזה  על בסיס מנגנוני פעולה שונים, כאשר סוג הטיפול מותאם  לרוב לפי  גיל המטופלת ומצב הבלות (האם לפני או אחרי גיל הבלות/ מנפאוזה) תחלואה נלווית, שלב המחלה:

  1. מעכבים תחרותיים של אסטרוגן – מתחרים עם האסטרוגן על הקישור לקולטן כגון טמוקסיפן (אנטי אסטרוגן לא טהור) ופסלודקס – Fulvestrant (אנטי אסטרוגן טהור).
  2. תרופות מכערבי ארומטז ,המפחיתות את ייצור האסטרוגן המיוצר בגופן של נשים לאחר גיל המעבר כגון ארימידקס (אנסטרזול), פמרה (לטרוזול) וארומזין (אקסמסטן).
  3. דיכוי פעילות השחלות ע”י LHRH Agonists לנשים לפני גיל המעבר ועל סף גיל המעבר – זולדקס, דקהפפטיל, לוקרין בנשים עם פעילות שחלתית.
  4. תרופות פרוגסטיניות – תרופות המעכבות את הפעילות הפרוגרסטרון. ניתנות רק כקווי טיפול מתקדמים, כאשר הטיפולים האנטי-אסטרוגנים הפסיקו להשפיע.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד - אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן