בדיקות סרטן הריאות

סרטן הריאות היא המחלה הממארת השכיחה ביותר כגורם תמותה בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט. מדי שנה, מאובחנים בישראל כ- 2,500 נשים וגברים כחולי סרטן ריאה (רובם מעשנים או מעשנים לשעבר). מחלת סרטן הריאה ניתנת לאבחון מוקדם באמצעות סריקה מוקדמת, עם זאת חלק גדול מאד מהמקרים מתגלים בשלב מאוחר של המחלה, רק כאשר מתפתחים תסמינים. חשד לסרטן ריאות עלול לעלות כאשר בבדיקה גופנית מופיעים הסימנים הבאים:
– נפיחות של בלוטות לימפה באזור עצם הבריח
– גוש בטני
– קוצר נשימה
– צפצופים בריאות
– חולשה באחת הזרועות
– ורידים מורחבים בזרועות, בחזה או בצוואר
– נפיחות בפנים
חשוב לציין שתסמינים אלו אינם ספציפיים לסרטן הריאות ועשויים להיגרם ממחלות אחרות ואבחון סרטן ריאות נקבע בסופו של דבר באמצעות בדיקות הדמייה וביופסיה מהנגע החשוד.

בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן הריאות

הדעות לגבי היעילות והצורך בתוכנית סקר לגילוי מוקדם של סרטן הריאות שנויות במחלוקת וקיימים יתרונות וחסרונות בנושא זה. מצד אחד, גילוי מוקדם יכול להפחית את שיעור התמותה מסרטן ריאות ומצד שני עשוי לגרום לאבחון יתר.
איגודים מקצועיים בעולם גיבשו המלצות לביצוע בדיקת הדמיה C.T. במינון קרינה נמוך ו(low dose CT ) הנושא נידון גם בישראל. הבדיקה מכוונת לאוכלוסיית המעשנים בגילאי 55-74 אשר עישנו בעבר או מעשנים בפועל מעל 2 קופסאות ליום במהלך 15 שנה או קופסא אחת ביום במשך 30 שנה . אוכלוסייה זו נחשבת לאוכלוסייה בסיכון גבוה לפתח סרטן ריאות.

בדיקות הדמייה לסרטן הריאות

לאחר שעולה חשד לסרטן ריאות על פי בדיקות הסקר ו/או בדיקות גופניות מבוצע צילום חזה. בעת איתור ממצאים חשודים ולעיתים גם ללא צילום חזה, המטופל יופנה לבדיקת C.T. חזה, אשר ידועה כמדויקת יותר, אך גם היא אינה יכולה להעיד באופן סופי על קיומו של סרטן. לבדיקות ההדמיה תפקיד בקביעת שלב ומידת התפשטות המחלה גם לאחר האבחון.

בדיקות אבחון סוגי סרטן הריאות

כדי לאושש את האבחנה של סרטן הריאות נעשית בדיקת ביופסיה. במהלך הביופסיה, דוגמים דגימות רקמה זעירות מהריאה, אשר נשלחות לבדיקה במעבדה הפתולוגית ונבדקות תחת מיקרוסקופ.
ניתן להשיג את דגימות הרקמה במספר דרכים כולל: ברונכוסקופיה, שאיבה באמצעות מחט, דיקור נוזלים מבית החזה ועוד. מידע נוסף על הליכים לביצוע ביופסיה מהריאות ניתן למצוא כאן.
ביופסיה זו משמשת לאבחון סוג סרטן הריאות על ידי הפתולוג, על פי המראה המיקרוסקופי של התאים וכך ניתן להבדיל בין סרטן ריאות תאים קטנים small cell וסרטן ריאות של תאים שאינם קטנים Non small cell lung cancer NSCLC.

בדיקות אבחון גנומי

רקמת הגידול שהוצאה בביופסיה משמשת בנוסף גם למיפוי גנומי לצורך איתור השינויים הגנומיים (מוטציות) שהתרחשו בגידול אשר קיימים עבורם טיפולים ביולוגיים.
סל הבריאות הישראלי הכליל השנה לכל חולי סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים NSCLC בעת האבחון הראשוני בדיקת גנומית מקיפה (קישור לדף בדיקות גנומיות לסרטן) הסורקת את כל השינויים הגנומיים ברי-הטיפול הידועים בסרטן ריאות.
במקרים בהם, רקמת הגידול שהוצאה בביופסיה אינה מספיקה לצורך איתור השינויים הגנומיים ברי הטיפול, ניתן להשתמש בברור גנומי מביופסיה נוזלית. ביופסיה נוזלית היא שיטה מהירה לאיתור שינויים גנומיים בבדיקת דם פשוטה המבוססת על ריצוף דנ"א גידולי חופשי המופרש לזרם הדם.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן הריאה עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן