גידול בשלפוחית השתן

סרטן שלפוחית השתן הינו הסרטן השישי בשכיחותו בכלל האוכלוסייה, והרביעי בשכיחותו באוכלוסיית הגברים בישראל. סרטן זה שכיח יותר בקרב גברים, ושכיחותו עולה מעל לגיל 60. נדיר שאדם יחלה בסרטן שלפוחית השתן מתחת לגיל 40. גורמי הסיכון העיקריים להופעת סרטן שלפוחית השתן הם עישון, חשיפה תעסוקתית לחומרים מסרטנים שונים, זיהום, סוכרת, היסטוריה משפחתית ועוד.
סרטן שלפוחית השתן מתחיל להתפתח לרוב בשכבת התאים הפנימית, הנקראים תאי המעבר (Transitional cell bladder cancer – TCC) או תאי אורותל (Urothelial cells). סוגים פחות נפוצים כוללים אדנוקרצינומה וסרטן תאי הקשקש, אשר מקורם באותם תאי אורותל .

סוגי סרטן שלפוחית השתן

השלב הקריטי בהתפתחות והתקדמות גידול סרטני בשלפוחית השתן היא החדירה לשריר השלפוחית. בהתאם לכך, מבחינים בין גידולים שאינם חודרי שריר לבין גידולים פולשניים החודרים לשריר:

  • גידולים בלתי חודרניים – בכ 70-75% מכלל החולים הגידול אינו חודר את דופן השריר ובסיס הגידול מוגבל לרירית או לתת רירית (Non Muscle Invasive Bladder Cancer – NMIBC). במקרים אלו ניתן להסתפק בכריתה אנדוסקופית של הגידול עם או בלי טיפול מניעתי תוך שלפוחיתי ובתוכנית מעקב.
    גידולים בלתי חודרניים (NMIBC) ניתן לסווג לשתי תתי-קבוצות סיכון:
    • High Grade (HG) גידול מדרגה זו עלול להפוך בקלות להיות גידול חודרני ולכן הוא מצריך מעקב מוקפד מאוד של בדיקות ניטור.
    • Low Grade (LG) גידול שהסיכוי שלו להפוך לחודרני הוא קטן מאוד ולכן הוא כביכול פחות מטריד. הוא עלול לחזור הרבה מאוד פעמים, אבל הוא לא מסוכן כמו ה .HG הסיכוי לעבור מ LG ל HG הוא 1% בשנה, אחוז דומה לסיכוי היארעות של גידול חדש.
  • גידולים חודרניים – בהם הגידול חדר לתוך שריר דופן השלפוחית ובכך מרמז על יכולתו להגיע לאיברים מחוץ לדרכי השתן – (Muscle Invasive Bladder Cancer – MIBC) ולשלוח גרורות.

דירוג חדירת הגידול לדופן השריר

  • (Carcinoma In Situ – CIS) סרטן בשלב התחלתי. התאים הסרטניים נמצאים בשכבה הפנימית של ציפוי שלפוחית השתן, ללא בליטה לחלל השלפוחית. עם זאת, ללא טיפול יעיל, סוג זה יכול להתפתח במהירות, ולהתפשט לשכבה העמוקה יותר של שלפוחית השתן.
  • Ta – הגידול הסרטני הוא קטן וממוקם רק בשכבת הציפוי הפנימי של שלפוחית השתן.
  • T1 – הגידול הסרטני התפשט לרקמת החיבור הממוקמת בין הציפוי הפנימי לשכבת השריר.
  • T2, T3, T4 – סרטן פולשני שחדר את שריר שלפוחית השתן. הגידול חדר אל שכבת השריר של דופן השלפוחית ועלול להמשיך ולהתפשט לאיברים נוספים.
לקוח מהאגודה למלחמה בסרטן

אונקוטסט - בדיקות להתאמת טיפול לסרטן שלפוחית השתן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן שלפוחית השתן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל.
בדיקת Tempus xT ובדיקת Guardant360 מאפשרות לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכולות לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת. באתר תמצאו מידע גם אודות התסמינים לסרטן שלפוחית השתן, סרטן בדרכי השתן, סימפטומים לסרטן שלפוחית השתן, טיפול ביולוגי לסרטן, טיפול אימונותרפיה לסרטן ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן