אדנוקרצינומה בריאות טיפול

מגוון טיפולים רחב קיים לגידולי סרטן ריאות  מסוג אדנוקרצינומה הכולל ניתוח, הקרנות , כימותרפיה, טיפולים ממוקדים מטרה וכן טיפולי אימונותרפיה. לעיתים משלבים מספר סוגי טיפולים כדי לשלוט במחלה, או כדי לשפר את איכות חיי החולה על ידי הפחתת התסמינים. אדנוקרצינומה בריאות הינו סוג הגידול המאופיין ביותר מבחינת שינויים גנומיים ואפשרויות טיפול ממוקדות מתאימות ויעילות, בעיקר באוכלוסיית החולים שאינם מעשנים. לפיכך טיפול באדנוקרצינומה של הריאה לרוב ייקבע על סמך בדיקות מולקולריות הסורקות את כל המטרות הטיפוליות הקיימות בגידול מסוג זה.

טיפול ממוקד באדנוקרצינומה בריאות

דוגמאות לשינויים גנומיים (מוטציות) בגנים עם אפשרות לטיפול ממוקד באדנוקרצינומה בריאות:
1. EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor) – מחקרים מראים, כי מוטציות בגן EGFR נפוצות במיוחד (10-35%) בסרטן מסוג אדנוקרצינומה בריאה. EGFR הינו קולטן המבוטא על פני קרום התא ומופעל עם קשירתם של גורמי גדילה, המהווה חלק ממחזור החיים התקין של התא הבריא. אולם, מוטציות (שיבוש בחומר הגנטי הקובע את מבנה הקולטן) עלולות לגרום להפעלה תמידית של המסלול ולחלוקה בלתי-מבוקרת של תאים – תנאי מקדים והכרחי להתפתחות הסרטן. תרופות מסוג מעכבי טירוזין קינאזות (TKIs – Tyrosine Kinase Inhibitors) יעילות לטיפול בחולים הנושאים מוטציות מסוימות של גן זה לכן, זיהוי המוטציה המדויקת חיוני למציאת הטיפול המתאים לחולה.
2. ALK (Anaplastic lymphoma kinase) – שינויים בגן זה מופיעים בכ- 3-7% ממקרי האדנוקרצינומה, גורמים לאיחוי הגן ALK עם גנים אחרים, כאשר השכיח בהם הינו הגן EML4. איחוי זה גורם להפעלה בלתי פוסקת של חלבון ה-ALK וכתוצאה מכך ליצירת ממאירות. באמצעות בדיקות המזהות שינוי זו ניתן להתאים טיפול תרופתי ספציפי המעכב את פעולת החלבון.
3. MET (hepatocyte growth factor receptor) – שינויים בגן MET, ובפרט מוטציות ב-MET exon 14 או הגברה במספר עותקים של הגן, גורמים לביטוי יתר של חלבון ה- MET ולהפעלה של מנגנון ההתמרה הסרטנית. שינויים אלו מתרחשים בשכיחות של 2-4% לגידולים מסוג אדנוקרצינומה בריאה וב- 2% בסוגי סרטן ריאות אחרים.
4. ROS1 – שינויים בגן ROS1 מתרחשים ב 1% בסרטן ריאה של תאים שאינם. קיימים מעכבים יעילים ביותר של עיכוב פעילות החלבון ROS1, המאושרים לטיפול בחולים עם סרטן ריאות מתקדם שחיובי ל-ROS1.
5. ישנן מטרות נוספות לטיפול בסרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים הכוללות את הגנים: BRAF, HER2, NTRK ו- RET, שינויים אלו שכיחים בכ-1%-3% מהמקרים.
6. KRAS (Kirsten rat sarcoma 2 viral oncogene homolog) – שינויים בגן זה מתרחשים ברבע מחולי אדנוקרצינומה של הריאות. קיימים טיפולים הנמצאים במחקרים קליניים הבודקים יעילות של תרופות ממוקדות כנגד מוטציה ספציפית בגן זה. מציאה של מוטציה בגןKRAS , למעשה מסיימת את תהליך האבחון המולקולרי מכיוון שבמצב זה לא יתגלה שינוי אחר, שניתן למקד אליו טיפול, למשל ההסתברות לאי מציאת מוטציה בגן EGFR, היא מעל ל- 99%.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

לצורך התאמת טיפול מיטבי בסרטן ריאות, מבצעים כיום בדיקות לפרופיל מולקולרי של הגידול. שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.
חברת Oncotest מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן