אונקוטסט סרטן השד

אונקוטסט מספקת שרותי רפואה מותאמת אישית מאז 1998 למחלות הסרטן השונות באמצעות הטכנולוגיות המתקדמות בעולם. בדיקות אונקוטסט מתבססות על מיפוי מאפיינים גנומיים של הגידול הסרטני והמיפוי הגנטי של המטופל לצורך התאמת טיפול באופן אישי לכל חולה בסרטן בכל שלב מחלה.
סרטן שד הוא קבוצת מחלות והטיפול אינו אמור להינתן במתכונת "טיפול אחד המתאים לכולם". גנומיקה מספקת מידע ייחודי על הביולוגיה של סרטן השד הספציפי למטופלת, כאשר תכונות קליניות ופתולוגיות אחרות כמו גודל הגידול דרגת ממאירות הגידול וגיל המטופלת אינם יכולים לספק. באמצעות בדיקת ביטוי של פרופיל גנים מסוימים ברקמת הגידול, בדיקות גנומיות יכולות לעזור להבין מהן אפשרויות הטיפול המתאימות ביותר.

בדיקות להתאמת טיפול לסרטן השד שאובחן בשלב מוקדם

מחלת סרטן השד היא מחלה המתגלה לרוב בשלב מוקדם. בשלב זה המחלה היא ברת ריפוי באמצעות טיפול הכולל הסרת הגידול בניתוח והשלמתו ע”י טיפול משלים העשוי לכלול הקרנות, טיפול הורמונלי, ו/או טיפול כימותרפי ו/או טיפול ביולוגי.

1. בדיקת אונקוטייפ DCIS (Oncotype DX Breast DCIS Score) 

סרטן שד מסוג DCIS, Ductal Carcinoma in situ מוגדר כסרטן הנמצא בשלב מוקדם של התפתחותו, לפני שהפך לגידול פולשני. המשמעות של הצירוף “In Situ” היא שתאי הגידול עדיין מצויים בתוך צינוריות הפרשת החלב של השד ולא חדרו אל מעבר לרקמה מוגבלת זו.

בדיקת אונקוטייפ מסוג DCIS (Oncotype DX for DCIS)  היא בדיקה גנומית ייחודית המסייעת לאבחן נשים שאצלן, לאחר הסרת גידול לא פולשני של השד, קיים סיכון מוגבר לחזרת המחלה, בין אם כגידול לא פולשני נוסף (DCIS) או כגידול פולשני/ חודרני. למידע זה ערך רב העשוי לסייע למטופלת ולרופאיה בקבלת ההחלטות ובהתאמת הטיפול האישי למטופלת בעיקר לגבי החלטה על תוספת קרינה לאחר הסרת הגידול הלא פולשני. 

בבדיקת אונקוטייפ מסוג DCIS Oncotype DX for DCIS)) בודקיםאת ביטויים של 7 גנים המאפיינים את תאי הגידול הסרטני ברקמה שהוסרה במהלך הניתוח (כריתת הגידול) 

תוצאת ה- DCIS Score – מדד הניתן כמספר בטווח 0-100 – מעניק תובנה לגבי הסיכון של המטופלת להישנות מקומית של הסרטן ב- 10 שנים (כגידול DCIS מקומי אחר או כגידול פולשני).

• נשים שדירוג ה- DCIS שלהן בבדיקת אונקוטייפ מסוג DCIS (Oncotype DX for DCIS) הוא נמוך, הן בעלות סיכון נמוך לחזרת המחלה כ- DCIS או כמחלה פולשנית וצפויות להפיק תועלת אבסולוטית נמוכה יותר מטיפול בקרינה בסרטן השד.

• נשים שדירוג ה- DCIS שלהן בבדיקת אונקוטייפ מסוג DCIS  (Oncotype DX DCIS) הוא גבוה יותר, מצויות בסיכון מוגבר לחזרת המחלה וצפויות להפיק תועלת אבסולוטית גבוהה יותר מטיפול בקרינה.

2. בדיקת אונקוטייפ שד לסרטן שד פולשני/חודרני (Oncotype DX Breast Recurrence Score®) 

סרטן שד פולשני/חודרני הינו גידול סרטני בתאי השד אשר התפשט אל הרקמה הסמוכה לצינורית או לאוניות החלב ועלול להתפשט לאזורים נוספים בגוףinvasive/infiltrating carcinoma . כאשר הגידול הפולשני מאובחן בשלביו המוקדמים, הוסר בניתוח כירורגי, ומבטא קולטנים להורמונים ואינו מבטא את הקולטן HER2, הטיפול המשלים בעיקרו מבוסס על טיפול הורמונלי.

ומתעוררת השאלה האם יש צורך בתוספת טיפול כימותרפי מעבר לטיפול ההורמונלי? וזאת משום שמחקרים הראו כי רק מיעוט מהחולות עם סרטן שד המצוי בשלביו המוקדמים יפיקו תועלת משמעותית מתוספת טיפול כימותרפי1,2. זיהוי מדויק של אילו מטופלות בעלות סיכוי גבוה יותר להפיק תועלת מטיפול כימותרפי לסרטן השד  ואילו בעלות סיכוי נמוך להפיק תועלת ממנו, משפר את יעילות קבלת ההחלטות ומשפר את התוצאות הטיפוליות. עבור המטופלת המתאימה, כימותרפיה יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון להישנות מחלה ובכך להיות מצילת חיים. טיפול כימותרפי הוא טיפול חשוב בסרטן, אך לא עבור כולן. הכימותרפיה רעילה לתאים בריאים כשם שהיא רעילה לתאים סרטניים. חולים בדרך כלל חווים תופעות לוואי קשות של תשישות וכאבים. טיפול בכימותרפיה יכול לגרום לעייפות, בחילות ונשירת שיער, ולחשוף את החולים לפגיעה מוגברת לזיהומים.

אם כך, כיצד נזהה במדויק את אותן חולות אשר עשויות להפיק תועלת מהטיפול ואת אלה שניתן לחסוך מהן את הטיפול הכימי? 

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX Breast Recurrence Score®) היא בדיקה גנומית לסרטן שד פולשני המאובחן בשלב מוקדם, המבוצעת על גידול המבטא קולטנים להורמונים ושלילי ל HER2. הבדיקה  מספקת מידע ביולוגי על הגידול של מטופלת ספציפית  כדי להעריך את התועלת הצפויה מכימותרפיה. בדיקת אונקוטייפ שד הינה הבדיקה הגנומית  שפותחה והוכחה כבעלת יכולת  לזהות אם המטופלת תוכל להפיק תועלת מטיפול כימותרפי. בבדיקה  נמדדים ביטויים של 16 גנים ברקמת הגידול  הספציפיים לסרטן  השד, כדי לקבוע את הסבירות של תגובה לכימותרפיה, ובכך מעמידה לרשות המטופלות והרופאים רמת דיוק חסרת תקדים לשם קבלת החלטות טיפוליות.

הבדיקה מתאימה לחולות עם סרטן שד בשלב המאובחן כשלב מוקדם, אשר גידול סרטן השד שלהן:

• בעל ביטוי חיובי לקולטנים הורמונלים (HR+), כלומר לתאי סרטן השד יש קולטנים עבור ההורמונים אסטרוגן ו/או פרוגסטרון

• בעל ביטוי שלילי ל-HER2, כלומר הסרטן אינו מבטא רמות גבוהות של חלבון ה- HER2 

• ללא מעורבות בלוטות לימפה או עד 3 בלוטות לימפה חיוביות (1-3).

אונקוטייפ שד מבוצעת על כמות קטנה של רקמת הגידול שנלקחה במהלך ביופסיה או ניתוח (כריתת גוש או כריתת שד). תוצאה הבדיקה נמסרת לרופאים בצורת מדד הישנות: מספר בין 0 ל – 100 שהוא ספציפי למטופלת.

מדד הישנות בטווח 25 – 0 פירושו שיש סיכוי נמוך להישנות מרוחקת של הסרטן, תחת טיפול הורמונלי בלבד, וכי לכימותרפיה אין יתרון בהפחתת הסיכויים לחזרת הסרטן. מדד הישנות בטווח 100 – 26 פירושו סיכון גבוה יותר להישנות המחלה, וסבירות גבוהה שתוספת כימותרפיה לטיפול ההורמונלי, תספק תועלת משמעותית בהפחתת הסיכון.

השימוש בבדיקת ה- Oncotype DX בסרטן השד בשלב מוקדם נתמך על ידי תוצאות של יותר מ100,000  מטופלים שנבדקו וטופלו על בסיס תוצאות הבדיקה עם מעקב ארוך טווח: – מעל ל- 83,000 חולים עם מחלה ללא מעורבות בלוטות ו 17,000 חולים עם מחלה מערבת 1-3 בלוטות . תוצאות מחקר הענק- ה- TAILORx3, שפורסמו בשנת 2018, הראו כי בדיקת ה- Oncotype DX מזהה את הרוב המכריע של הנשים עם מחלה ללא מעורבות  בלוטות ועם מדד הישנות בטווח 0-25, אשר אינן זוכות לתועלת משמעותית מכימותרפיה (כ – מהמטופלות80%), כמו גם את המיעוט החשוב שעבורן הכימותרפיה יכולה להיות מצילת חיים.  חשוב לציין, כי תוצאות המחקר הראו כי יש לשקול שימוש תוספת טיפול כימי משלים לנשים מגיל 50 ומטה, בעלות מדד הישנות  בין 16 ל – 25.

מחקר ה- RxPONDER14שפורסם דצמבר 2020 בכנס הסרטן העולמי בסאן-אנטוניו (SABCS) הראה שקיימת השפעה שונה של כימותרפיה בהתבסס על תוצאות Recurrence Score® לנשים לאחר גיל המעבר ולפני גיל המעבר ועם 1-3 בלוטות מעורבות. אצל נשים לאחר גיל המעבר עם תוצאות מדד הישנות של 0-25 לא נצפתה תועלת מכימותרפיה ולכן מטופלות אלו עשויות להימנע מתופעות הלוואי הנלוות לטיפול. נשים שנמצאות לפני גיל המעבר ובעלות מדד הישנות 0-25  ועם בלוטות מעורבות, הפיקו תועלת מכימותרפיה בצורה מובהקת סטטיסטית עם שיפור ממוצע בשיעורי ההישנות המרוחקים ב-5 שנים של 3%.

אונקוטייפ שד היא הבדיקה היחידה שהוכחה כמזהה את הסיכוי ליעילות תגובה לכימותרפיה בסרטן שד מוקדם. משמעות הדבר היא כי מספר רב של מחקרים במספר עצום של מטופלות הוכיחו באופן עקבי שבדיקת אונקוטייפ שד יכולה לחזות אילו מטופלות יפיקו תועלת מכימותרפיה. 

הבדיקה הושקה לראשונה בשנת 2004, ומעל למיליון מטופלים ברחבי העולם הפיקו תועלת ממנה עד היום. היא נכללת בכל ההנחיות המקצועיות לטיפול בסרטן השד, כולל אלו של החברה האירופאית לאונקולוגיה רפואית (ESMO), האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO®), הרשת הלאומית לסרטן בארה"ב ה- NCCN® (National Comprehensive Cancer Network) והמלצות כנס סנט גאלן הבינלאומי לסרטן השד. בנוסף, גופי הערכה טכנולוגית חשובים בתחום הבריאות, כגון המכון הלאומי לבריאות ומצוינות הטיפול באנגליה (NICE) והמכון הגרמני לאיכות ויעילות בטיפולי בריאות (IQWiG), הכירו בערך הייחודי של בדיקת אונקוטייפ שד. 

 

בדיקות להתאמת טיפול בסרטן השד בשלב מחלה מתקדם – Guardant 360

בדיקת Guardant 360 הינה הבדיקה גנומית מקיפה והרגישה ביותר מבוססת ביופסיה נוזלית, אשר מאפשרת לאתר שינויים בדנ"א הגידולי ולהתאים עבורם טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה ואימונותרפיה מדגימת דם פשוטה. הבדיקה מיועדת לשימוש בחולים עם גידולים מוצקים, כולל סרטן השד, ומאפשרת לקבל תמונה עדכנית וכוללת של הפרופיל הגנומי של הגידול ללא צורך בהליך פולשני להוצאת רקמת גידול בביופסיה. בבדיקה נסרקים 74 גנים הקשורים לסרטן בטכנולוגיית ריצוף הדור הבא (Next Generation Sequencing) מסוג לכידה היברידית (Hybrid Capture) לכל סוגי השינויים הקיימים בגנים: מוטציה נקודתית, תוספת/חסר קטן לגן, שינוי במספר עותקים של הגן ואיחוי בין גנים. הסריקה המקיפה המתבצעת מדגימת דם מאפשרת לרופא המטפל ולמטופל לקבל מידע חשוב ועדכני אודות השינויים שהתרחשו בגידול ובכך לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת בסרטן השד הספציפי.
תוצאות הבדיקה מתקבלות תוך 7-10 ימים מיום לקיחת הדם, בתצורת דו"ח מפורט הנשלח למטופל והרופא המטפל וכולל את השינויים הגנומיים אשר אותרו בבדיקה, את שכיחותם בדם ורשימת הטיפולים/המחקרים הקליניים הרלוונטיים. יתרונות הביופסיה הנוזלית של Guardant360 הינם רבים. בראש ובראשונה מדובר בביופסיה הנוזלית הרגישה הקיימת כיום לאיתור שינויים גנומיים בגידול4. תכונה זו הינה תכונה קריטית לביופסיה נוזלית, מאחר וכמות הדנ"א הגידולי המופרש לדם הינה מזערית ויש צורך בבדיקה עם רגישות מיטבית על מנת לאתר שינויים בו5. נוסף לרגישותה הגבוהה, זמן קבלת התוצאה הינו מהיר מאד יחסית לבדיקה על רקמה, גורם נוסף החושב מאד לקראת קבלה החלטה טיפולית במחלת הסרטן. Guardant360 מבית Guardant Health היא החלוצה בתחום הביופסיות הנוזליות וקיימת מאז 62014. כמו כן ה היא בעלת הניסיון הרב ביותר בעולם, מעל 150,000 מטופלים כבר ביצעו את הבדיקה וקיבלו תוצאות אודות הפרופיל הגנומי הייחודי שלהם והראשונה להיות מאושרת על ידי ה 8FDA.
Guardant360 הינה הביופסיה הנוזלית הנחקרת ביותר ופורסמו עבורה יותר מ-180 מאמרים מדעיים בכתבי עת מובילים, מתוכם מחקרי תיקוף והשוואה לבדיקה גנומית על רקמה אשר הוכיחו את מהימנותה. אחד מהמחקרים שפורסמו הינו מחקר גדול וחשוב בסרטן השד. מחקר זה כלל 800 חולות סרטן שד בשלב מחלה מתקדם והדגים כי שימוש עם Guardant360 מאפשר לאתר בזמן מהיר ובאופן מדויק שינויים גנומיים עבורם קיימים טיפולים יעילים בסרטן שד מתקדם7.
בדיקת Guardant360 מאושרת FDA לצורך מיפוי גנומי לסרטן למטופלים עם גידולים סולידיים, כולל סרטן השד8.

בדיקת טמפוס - TEMPUS xT

TEMPUS xT הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך המבוצעת על רקמת הגידול הסרטני וסורקת 648 גנים הקשורים לסרטן בהשוואה לסריקת אותם גנים על רקמה בריאה תואמת של המטופל, על מנת לאתר את כל סוגי השינויים גנומיים שהתרחשו בגידול עבורם קיימים טיפולים רלוונטיים. ההשוואה לרקמת בריאה תואמת של המטופל עצמו, חשובה בשני היבטים, היבט אחד על מנת לקבל מידע  אודות מוטציות גנטיות תורשתיות אשר קשורות להיווצרות הסרטן9 והיבט נוסף, כי מאפשרת דיוק גבוה יותר בדיווח של השינויים הרלוונטיים לטיפול10. הבדיקה מבוססת על טכנולוגיית ריצוף הדור הבא (Next Generation Sequencing) מסוג לכידה היברידית (Hybrid Capture) ומזהה את כל  הסוגים השונים של שינויים גנומיים המתרחשים בדנ"א: מוטציות נקודתיות, שינוי במספר עותקים של הגן, חסרים או תוספות לגן, איחויים בין גנים ומדדים הקשורים להתאמה לאימונותרפיה כגון MSI ו-TMB עומס מוטציות של הגידול. כמו כן, במסגרת הבדיקה נסרקים 23,000 גנים ברמת הרנ"א על מנת לאתר שינויים ברמות הביטוי של גנים, איחויים חדשים בין גנים, מדדים הקושרים להתאמה לאימונותרפיה ואיתור מקור הגידול במקרים שאינו ידוע. מחקרים רבים מצביעים על כך, כי תוספת הרנ"א לבדיקה יכולה להגדיל את מספר הטיפולים האפשריים הרלוונטיים ויתרה מכך, במקרים מסוימים ניתן לאתר טיפול מותאם אישית בסרטן היה מוחמץ ללא סריקת הרנ"א11-12. תוצאות הבדיקה מתקבלות תוך כ–14 יום מיום שליחת הדגימה לארה"ב בתצורת דו"ח מפורט הנשלח למטופל ולרופא המטפל  וכולל את כל השינויים הגנומיים שהתרחשו בדנ"א, שינויים ברמת הרנ"א (תוך כ-21 יום) והטיפולים הרלוונטים.

מעבדת Tempus הינה מעבדה מובילה בתחום הרפואה המותאמת אישית (קישור לדף טמפוס) והיא בעלת מאגר נתונים המבוסס על מיליוני מטופלים בעולם. בעקבות כך היא נבחרה ע"י ארגונים מקצועיים גדולים בארה"ב כדוגמת האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) לשמש כפלטפורמה המובילה במחקרים הקליניים ברשותם13. בדיקת Tempus xT קיבלה תו תקן אירופאי – CE MARK למתן תוצאות קליניות לחולי סרטן, כולל סרטן השד13.

Tempus xT + HRD (Homologous Recombination Deficiency)

HRD הינו מונח המתייחס לבעיה במסלול תיקון שברים הנוצרים באופן טבעי בדנ"א מסוג רקומבינציה הומולוגית. ישנם מספר גנים המשתתפים במסלול תיקון זה, כאשר המוכרים ביותר הינם BRCA1 ו-BRCA2 ופגיעה באחד מהגנים הללו עשויה להוביל להתפתחות גידול סרטני. קיימים כיום טיפולים אשר נמצאו יעילים כאשר יש מוטציות בגנים במסלול זה במספר גידולים כולל סרטן השד. חוקרים גילו כי במקרים מסוימים לא מזהים מוטציות באף אחד מהגנים המוכרים המשתתפים בתיקון שברי דנ"א, אך עדיין יש בעיה במסלול. הדרך לזהות את המקרים הללו הינו באמצעות בדיקת תקינות המסלול באמצעות מדד הנקרא ה-HRD.
למעשה ה-HRD הוא סטטוס להערכת בעיה במסלול תיקון שברי דנ"א בדומה לגידול שיש לו מוטציות בגנים BRCA1/2 למרות שלא נמצאו מוטציות גנטיות תורשתיות בגנים אלה . בדיקת ה-HRD הינה תוספת לבדיקה גנומית מקיפה של הגידול תוך השוואה לרקמה בריאה של Tempus xT הזמינה למטופלים שאובחנו עם סרטן השד לצורך בדיקת התאמתם לטיפול עם מעכבי פארפ (PARP inhibitors) ו/או כימותרפיה מבוססת פלטינום.
תוצאות הבדיקה מבוססות על ניתוח הנתונים לעיל בשילוב עם נתונים מקבילים ממאגר הנתונים המקיף של מעבדת Tempus ומתקבלות בצורת דו"ח קריא ופשוט הכולל מידע האם מדד ה-HRD זוהה כחיובי. תוצאות הבדיקה צפויות להגיע תוך כ-14 יום מיום שליחת הדגימה למעבדה בארה"ב.
לבדיקת Tempus xT + HRD מהווה יתרון לבדיקה המקובלת הקיימת ל-HRD, בזכות העובדה שהיא מספקת מידע גם על הפרופיל הגנומי המלא של גידול, כולל מטרות נוספות לטיפול ממוקד מטרה והתאמה לטיפול אימונותרפי.

1. Paik et al. J Clin Oncol. 2006

2. Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group (EBCTCG) et al. Lancet. 2012.

3. Sparano et al., 2018 The New England Journal of Medicine

4. Odegaard, J. I. et al. Clinical Cancer Research, Published Online 24 April 2018

5. Zill, O. A. et al.. Clinical Cancer Research. Published August 2018.

6. Guardant website https://guardanthealth.com/solutions/#guardant360

7. Turner, N. et al. The Lancet Oncology. VOLUME 21, ISSUE 10, P1296-1308, OCTOBER 01, 2020.

8. PMA database within the FDA website https://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/cfpma/pma.cfm?id=P200010

9. Lincoln,S. E. et al. JAMA Network Open. 2020;3(10):e2019452. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.19452 (

10. Jones, S. et al. Science Translational Medicine, 2015. 7(283): p. 283ra53-283ra53.

11. Rodon, J. et al. Nature Medicine 2019 May;25(5):751-758.

12. Benayed, R. et al. Clin Cancer Res. 2019 Aug 1;25(15):4712-4722.

13. https://www.tempus.com/news/

14. Kalinsky et al., SABCS 2020

 

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – Oncotest

בדיקת אונקוטייפ שד הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן