לחיות עם סרטן ריאות

גילוי של מחלת הסרטן טומן בחובו חששות ופחדים רבים. קבלת מידע מניסיון של מטופלים אחרים וידע אודות למה לצפות מוריד את סף החרדה ומאפשר ניהול טוב יותר של המחלה.
קיימים גורמי סיכון מגוונים למחלת הסרטן. הגורמים יכולים להיות התנהגותיים, מטבולים, סביבתיים ותעסוקתיים. מחקר פרוספקטיבי שנערך באנגליה עקב אחר 200,000 אנשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן כתוצאה מסיכון גנטי. המחקר עקב במשך 10 שנים אחר אורח החיים שלהם והתפתחות סרטן בקרבם. נמצא כי אורח חיים לא בריא קשור לסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן. הסיכון הגבוה ביותר היה לסרטן ריאה. מחקר זה מראה כי אורח חיים בריא עשוי לסייע במניעת מחלת הסרטן 1.
ומה במקרים בהם הסרטן כבר התפרץ? גם במקרים אלו ישנה תרומה משמעותית לשמירה על אורך חיים בריא. נצפה כי פעילות גופנית יכולה להפחית את ההשפעות המזיקות של הטיפול על מערכת הלב, כלי הדם ואת התמותה הכוללת 2. ההשפעה על מערכת הדם משמעותית שכן 5-25% מחולי הסרטן עלולים לפתח קרישי דם וברובם לא מודעים לסיכון לפתחם 3. מחלת הסרטן משחררת חומרים שהופכים את הדם ל"דביק" ולכן נוצרים קרישי דם ביתר קלות. טיפולים שונים כמו ניתוח, כימותרפיה והקרנות עלולים להגביר את הסיכון. לפיכך יש חשיבות גבוהה להמשיך להיות בתנועה, למרות הקושי בכך, כדי למנוע יצירת קרישי דם.

טיפול מותאם אישית בסרטן הריאות

אבחנה מדויקת של סוג סרטן הריאות חשובה ומאפשרת התאמת תוכנית טיפול סדורה משלב התחלתי של הגילוי. בעבר סרטן הריאה היה מחולק בצורה גסה לשני סוגי גידול מרכזיים, סרטן של תאים קטנים  SCLC וסרטן של תאים שאינם קטנים, NSCLC. היום ההבנה היא שסוג הסרטן מוגדר גם על פי השינויים הגנומיים הקיימים בו. זיהוי שינויים אלו מאפשר טיפול מותאם אישית בסרטן הריאות המניב ערך קליני משמעותי יותר בהשוואה לטיפול שאינו מותאם.
שימוש בבדיקה מולקולרית לסרטן הריאות מאפשר לזהות שינויים גנומיים ובמקרים מסוימים התאמה של טיפול ממוקד מטרה לו קיימות תופעות לוואי מצומצמות יותר בהשוואה לטיפולים הכימותרפיים.
סרטן הריאה הינו סוג הסרטן עבורו קיימים טיפולים ממוקדים רבים המאושרים ע"י משרד הבריאות וממומנים דרך סל הבריאות על בסיס שינויים גנומיים הנמצאים בגידול. הדרך המקובלת לזיהוי שינויים גנומים מבוססת על בדיקה מולקולרית מקיפה של רקמת הגידול אשר נלקחת בביופסיה או בניתוח. בדיקה מולקולרית כזו מאושרת לביצוע במכוני הפתולוגיה בבתי החולים ומבוצעת במימון מלא דרך סל הבריאות. במקרים בהם יש צורך בבדיקה רחבה יותר הכוללת מידע אודות שינויים תורשתיים וריצוף הRNA ניתן לבצע בדיקה מקיפה על הרקמה באופן פרטי .

בדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית - Guardant360

במקרים מסוימים כמות רקמת הגידול הנלקחת בביופסיה או בניתוח קטנה מאד ו/או באיכות ירודה ואינה מספקת לביצוע הפרופיל המולקולרי. במקרים אלו, כמו גם במקרים בהם יש צורך בקבלת תשובה מהירה מאוד ניתן לבצע פרופיל מולקולרי רחב הנשען על ביופסיה נוזלית. ביופסיה נוזלית מאפשרת מענה מהיר לזיהוי שינויים גנומיים בצורה שאינה פולשנית וקלה לביצוע. הבדיקה מבוססת על בדיקת דם פשוטה במסגרתה נלקחות שתי מבחנות דם למטופל. האתגר של בדיקה מסוג ביופסיה נוזלית נעוץ בכך שריכוז ה DNA הגידולי בזרם הדם נמהל מאד עם ה DNA הבריא. בדיקת Guardant360 היא בדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית שפותחה במטרה להתגבר על אתגר זה והיא בעלת מדד רגישות גבוה ביותר. כמו כן, היא מאפשרת לדגום את כלל אזורי הגרורות הסרטניות בבת אחת ואינה מסכנת את החולה. מביצוע בדיקה גנומית Guardant360 מתקבלת תמונה בזמן אמת של השינויים הגנומיים הקיימים במחלת הסרטן מה שמאפשר התאמת טיפול חדשני מדויק ומהיר בסרטן הריאות ובסוגי סרטן נוספים. מחקרים רבים מראים כי שילוב מיפוי גנומי לסרטן מבוסס ביופסיית רקמה עם ביופסיה נוזלית הינו האידיאלי שכן נוצר מצב סינרגיסטי החושף את תמונת השינויים הגנומיים הרחבה ביותר.
ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 הינה בדיקת ריצוף גנומי מבוססת פלסמה הנחקרת ביותר ונתמכת ע"י מעל ל-200 פרסומים מדעיים אשר הראו כי לבדיקה רגישות גבוהה במיוחד. בדיקה זו הינה בדיקת הביופסיה הנוזלית הרגישה ביותר שקיימת היום בשימוש קליני. מרגע השקתה ב- 2014 ועד היום, בוצעו מעל ל- 150,000 בדיקות שהוזמנו על ידי מעל ל-7,000 אונקולוגים ברחבי העולם. דו"ח המתקבל מבדיקת Guardant360 מדווח על רשימת טיפולים מתאימים מכווני מטרה המאושרים על ידי ה FDA. טיפולים אלו יכולים לכלול תרופות המאושרות לטיפול בגידול הספציפי, או תרופות המאושרות לטיפול בגידולים אחרים עם שינויים גנומיים זהים לגידול.

טיפול חדשני בסרטן הריאות

מעבר לטיפולים ממוקדים המאושרים ע"י משרד הבריאות ומוכללים בסל הבריאות, מחקר קליני יכול להיות האפשרות המועדפת ולעיתים היחידה לקבלת טיפול חדשני ומותאם אישית. מציאת מחקר רלוונטי בשלב מתאים הוא משימה חשובה ומאתגרת. האיתור וההתאמה מנגישים אפשרויות טיפול חדשות, הקלה על סימפטומים ותופעות לוואי וכן אסטרטגיות חדשות לשיפור איכות החיים של המטופלים. בדיקה גנומית יכולה לסייע להתאמה למחקרים קליניים שבמסגרתם אפשר לעבור טיפול ניסיוני שעשוי להיות יעיל.
הטיפולים הממוקדים הקיימים היום כמו גם טיפולים אימונותרפיים לסרטן הריאות שמאקטבים את מערכת החיסון כנגד הסרטן, מאפשרים הארכת חיים משמעותית ובכ-20% מחולי סרטן הריאות אף מביאים לזמן ממושך ללא מחלה.
חשיבה חיובית לצד שמירה על אורך חיים בריא וסביבה תומכת מאפשרים תמיכת גוף ונפש זאת במקביל למתן טיפול קליני. תזונה מפוקחת עשויה לשפר את התגובה לטיפול ממוקד ולהוביל להאטה בהתפתחות הגידול 4. מודעות לתופעות לוואי, קשר רציף עם הרופא המטפל ועדכון הטיפול שניתן במידת הצורך פותח דלת לאפשרות לחיות חיים לצד הסרטן לשנים ממושכות.

1. M. Alexander Otto, MMS, PA. Lifestyle Choices Can Influence Genetic Risks for Cancer. December 17, 2021.

2. Ray W Squires et al. Exercise Training and Cardiovascular Health in Cancer Patients. PMID: 29525828.

3. Anna Falanga et al. How well do European patients understand cancer-associated thrombosis? A patient survey. https://doi.org/10.1016/j.ctarc.2022.100557.

4. Linoy Mehazri et al. Loss of Fer Jeopardizes Metabolic Plasticity and Mitochondrial Homeostasis in Lung and Breast Carcinoma Cells. doi: 10.3390/ijms22073387.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן