מידע על סרטן מעי גס גרורתי

בישראל ובעולם המערבי, סרטן מעי הגס הוא הגידול השלישי בשכיחותו מבין הגידולים הממאירים. כל שנה מאובחנים יותר מ- 3,000 חולים חדשים בישראל, הודות לבדיקות לגילוי מוקדם ולמודעות למחלה, רק כרבע מהם יאובחנו בשלב גרורתי1.

סרטן מעי גרורתי הינו סרטן אשר הגידול הראשוני התפתח במעי, אך שלח גרורות לאיברים מרוחקים כמו הכבד או הריאות.

הגורמים להיווצרות סרטן המעי הגס במיעוט מהמקרים הינם תורשתיים (20%)2 ובשאר המקרים סביבתיים (80%). מבין הגורמים הידועים להיווצרות סרטן המעי היא קיום של מחלות מעיים דלקתיות כגון מחלת הקרוהן, ותזונה דלת סיבים תזונתיים3.

כמו  כל סוגי הסרטן, גם סרטן המעי נוצר מהיווצרות מוטציה בגן/גנים בעל/י תפקיד בחלוקה התא. באופן נורמלי יש מערכת בקרה מסודרת האחראית על חלוקת התא ואם חלה טעות בהליכי הבקרה התקינים עשוי לקרות מצב של התרבות בלתי מבוקרת של התא ועלול להתפתח גידול. הגידול שנוצר עשוי להיות ממאיר או שפיר, בעוד גידול שפיר הינו גידול מקומי שאינו מתפשט לאיברים סמוכים, גידול ממאיר, עלול להתפשט ולגדול.

אבחון סרטן מעי גס גרורתי

אבחון של סרטן המעי הגס מתבצע על ידי לקיחת דגימה מרקמת הגידול בניתוח או בביופסיה ובחינת הגוש החשוד לתאים ממאירים במעבדה הפתולוגית. הסוג השכיח ביותר של סרטן מעי הגס הוא אדנוקרצינומה המהווה מעל 95% מכלל המקרים. קיימים סוגי סרטן מעי הגס נדירים יותר שמקורם בתאים אנדוקריניים או בתאי רקמה חיבור.

סרטן מעי גס גרורתי - טיפול

קיימים כיום משלבי טיפול שונים לסרטן מעי הגס בשלב מחלה גרורתי הכוללים כימותרפיה ותרופות ביולוגיות לסרטן המעי הגסאשר מטרתם הפחתת תסמינים, שליטה על סרטן המעי הגס והארכת חיים תוך איכות חיים. סוג הטיפול שניתן תלוי בגורמים רבים הכוללים שינויים מולקולריים בגידול כגון מוטציות בגנים של RAS ופרמטרים קליניים של המטופל כמו גודל הגידול, מידת התפשטות המחלה, גיל והיסטוריה רפואית.

בעשור האחרון חל מפנה בטיפול בסרטן בכלל, ובסרטן המעי הגס בפרט, מבחינת בדיקות לפרופיל גנומי ופיתוח תרופות מותאמות לפרופיל הגידול של המטופל. תוצאות מחקרים רבים הדגימו כי רפואה מותאמת אישית בסרטן המעי הגס, מאפשרת משך זמן הישרדות ארוך יותר יחסית לטיפול שאינו מותאם אישית 4-7.

בדיקות גנומיות למתמודדים עם סרטן מעי גס גרורתי

בסרטן המעי הגס, ברור גנומי רחב יכול להוביל למציאת מטרות טיפוליות מוצלחות. למשל, מקרים בהם נמדדת אי יציבות גנומית ברמה גבוהה בגידול ה- MSI (microsatellite Instability) יש תועלת לטיפול עם אימונותרפיה8, אשר נמצא בסל הבריאות בישראל. קיימים שינויים נוספים המופיעים בשכיחות נמוכה בסרטן המעי הגס, וזיהוי אחד מהם יצביע על התאמה לטיפולים מכוון מטרה כגון HER2 ו-NTRK.

ביופסיה נוזלית של Guardant360 הינו כלי המאפשר לחולי סרטן מעי הגס טיפול מותאם אישית באופן מהיר, מדויק וללא צורך בסיכונים הכרוכים בביופסיה פולשנית .

מטרות שימוש בבדיקת Guardant360 לחולי סרטן מעי גרורתי  הינן לכוון את הטיפול לתרופות ביולוגיות ממוקדות מאושרות ואימונותרפיה, כאשר רקמת הגידול אינה מספיקה או שאינה מאפשרת השלמת ברור גנוטיפי מלא. לפיכך הבדיקה מובילה ל:

  1. צמצום בתופעות לוואי, עיכובים ותחלואה הקשורים בביופסיות מרקמות בסרטן.
  2. צמצום שימוש יתר של כימותרפיה וטיפול ביולוגי (כגון אימונותרפיה) על ידי זיהוי מועמדים לטיפולים ממוקדים, אשר קשורים עם שיעורי תגובה טובים יותר וברעילות מופחתת.
  3. התאמה לטיפול אימונותרפי על ידי זיהוי סטטוס ה-MSI.
רפואה מותאמת אישית למתמודדות עם סרטן מעי גס גרורתי

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית של Guardant360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מביופסיה נוזלית המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. סרטן הערמונית בישראל https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/prostate2019.pdf
  2. Bratt O et al. Hereditary prostate cancer: clinical aspects. J Urol. 2002 Sep;168(3):906-13
  3. Aisner, D. et al. Effect of expanded genomic testing in lung adenocarcinoma (LUCA) on survival benefit: The Lung Cancer Mutation Consortium II (LCMC II) experience. J. Clin.Oncol. 34, 11510–11510 (2016)
  4. Schwaederle MC et al. Impact of precision medicine in refractory malignancies: A meta-analysis of 13,203 patients in phase I clinical trials. Presented at ASCO (American Society of Clinical Oncology) meeting 2016 June 3-6; Chicago, USA.
  5. Schwaederle M et al. Impact of Precision Medicine in Diverse Cancers: A Meta-Analysis of Phase II Clinical Trials. JCO 2015.61.5997
  6. Jardim, DL. et al. Impact of a biomarker-based strategy on oncology drug development: A meta-analysis of clinical trials leading to FDA approval. J Natl Cancer Inst (2015) Sep 15;107(11).

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן