בדיקה גנומית מקיפה Guardant360 (גארדנט) – שאלות ותשובות

כיצד הבדיקה יכולה לסייע לי?

בדיקת Guardant360 מסייעת לחולים שאובחנו עם סרטן מוצק בשלב מתקדם לאתר אפשרויות טיפול ממוקד מטרה מתאימות עבורם באופן פשוט ומהיר. הבדיקה מתבצעת על דגימת דם וכך יכולה לתת מידע אודות הפרופיל המוטציות של הגידול גם למטופלים ללא רקמת גידול מספקת או במקרים שלא ניתן לבצע ביופסיה כלל מרקמה.

מה נבדק ב-Guardant360?

בבדיקה מבודדים את הדנ"א המופרש לזרם הדם מתאי הגידול ומבצעים סריקה קפדנית לאיתור שינויים שעשויים להתרחש ב- 74 גנים הרלוונטיים לטיפול בסרטן. בבדיקה נבדקים כל סוגי השינויים הקיימים בגנים: מוטציות נקודתיות, תוספות/מחיקות קטנות לגן, חזרות או החסרות של מקטעי גנים שלמים ואיחויים בין גנים. כמו כן, נבדק מדד יציבות הגנום הנקרא MSI (Microsatellite instability) אשר מנבא תגובה לטיפול מסוג אימונותרפיה. 

מה הסיכוי למציאת טיפול מתאים באמצעות בדיקת Guardant360?

הסיכוי למציאת שינוי עם טיפול מתאים נבדק במחקר התיקוף של בדיקת Guardant360. המחקר הראה כי ב-72% מהמקרים שנבדקו, הבדיקה הצליחה לספק אפשרות טיפול ממוקדת מטרה על ידי זיהוי של אחד מהמקרים הבאים:

– טיפול מאושר לשימוש בסוג הגידול הנבדק.

– טיפול מאושר לשימוש בסוג גידול אחר.

– טיפול זמין במסגרת מחקר קליני פתוח.

חשוב לציין כי הסיכוי לאתר טיפול מתאים משתנה בין סוג גידול למשנהו ותלוי במאפיינים הבריאותיים של כל מטופל. החלטה טיפולית יכולה להינתן אך ורק על ידי הרופא המטפל.

למי מתאימה בדיקת Guardant360?

בדיקת Guardant360 מתאימה למטופלים שאובחנו לראשונה עם גידול מוצק בשלב מחלה מתקדם וקיים צורך לפענח את הפרופיל הגנומי של הגידול, אך אין ברשותם כמות מספקת מביופסיה רקמתית לבדיקה גנומית או אינם יכולים לעבור ביופסיה פולשנית.

בנוסף הבדיקה מתאימה למטופלים עם גידול מוצק בשלב מחלה מתקדם שקיבלו קו טיפול אחד או יותר וכעת יש צורך לאתר חלופות טיפול ממוקדות מטרה ובו-זמנית להימנע מביופסיות פולשניות חוזרות על רקמה.

למי לא מתאימה בדיקת Guardant360?

בדיקת Guardant360 אינה מתאימה למטופלים שאובחנו עם גידול מוצק המאובחן בשלבים מוקדם  של המחלה או במצבים שהמטופל יציב ו/או מגיב לטיפול הנוכחי.

כמו כן, הבדיקה אינה מתאימה למטופלים המאובחנים עם סרטן דם/ממאירות המטולוגית.

מהן יתרונותיה של בדיקת ביופסיה נוזלית?

בדיקת Guardant360 מספקת תחליף בטוח לבדיקה גנומית מקיפה המתבצעת על דגימה מרקמת הגידול שנלקחה בביופסיה או מניתוח. לצורך הבדיקה נדרשות 2 מבחנות דם (10 מ"ל כל אחת) בלבד. בעזרת בדיקת ביופסיה נוזלית ניתן למנוע את ההמתנה והסיבוכים הקשורים להוצאת רקמת גידול באמצעות ביופסיה פולשנית.

מה מייחד את בדיקת Guardant360?

קיימות בדיקות שונות מסוג ביופסיה נוזלית לזיהוי שינויים גנומיים בדנ"א גידולי חופשי בדם, עם זאת בדיקת Guardant360 הינה הבדיקה הגנומית מבוססת ביופסיה נוזלית הנחקרת והמאומתת ביותר הקיימת כיום עבור מטופלים.

מעל 200 פרסומים מדעיים שנסקרו על ידי עמיתים השתמשו בבדיקתGuardant360 , ביניהם מחקרים אשר הראו כי תוצאות בדיקת Guardant360 דומות לתוצאות מבדיקה גנומית על רקמה ובעלת יכולת מדויקת לאתר זיהוי שינויים עבורם קיימים טיפולים מאושרים לשימוש בסוגי גידולים שונים1-3.

כאשר מעוניינים לבצע ביופסיה נוזלית חשוב להשתמש בבדיקה שהיא רגישה מאד, מאחר וכמות הדנ"א הגידולי המופרש לדם נמצא בשכיחות נמוכה מאד יחסית לדנ"א התקין בדם. מבחני רגישות שבוצעו לביופסיות נוזליות מסחריות שונות אישרו כי בדיקת Guardatn360  בעלת הרגישות הגבוהה ביותר לאיתור שינויים גנומיים בגידול4,5.

מדובר בביופסיה הנוזלית החלוצה בתחום, הקיימת משנת 2014 , הראשונה לקבלת אישור FDA  ובעלת הניסיון הרב  ביותר. תוצאות Guardant360 מגובות על ידי מעל 150,000 מטופלים ועל ידי מעל 200 פרסומים שנסקרו על ידי עמיתים.

מה משך הזמן לקבלת התוצאות?

זמן לקבלת תוצאה הינו מהיר ביותר ועומד על כ-7 ימים מיום הגעת דגימת הדם למעבדה בארה"ב ועד למסירת התוצאות, דבר המזרז את ההחלטה הטיפולית.

מהם שלבי בדיקת Guardan360?

שלבי הבדיקה השונים הינם:

  1. התייעצות עם הרופא המטפל לגבי הצורך בבדיקת Guardant360
  2. פנייה לצוות אונקוטסט על מנת לסייע בכל שלבי הבדיקה במספר *3180 או במייל co.il.
  3. לקיחת שתי מבחנות דם (10 מ"ל כל אחת) ע"י אח/ות מוסמכת המגיעים לבית המטופל/ת.
  4. מבחנות הדם תישלחנה למעבדת Guardant Health בארה"ב ע"י צוות אונקוטסט.
  5. הפקת דנ"א מדגימת הדם וחיפוש מוטציות שהתרחשו בדנ"א הגידולי ע"י מכשור מתקדם .
  6. תוצאות הבדיקה מפוענחות ע"י צוות מדענים מקצועי ממעבדת Guardant Health.
  7. שליחת תוצאות בדיקת Guardant360 ישירות לנבדק/ת ולרופא/ה המטפל/ת בכדי לסייע בבחירת הטיפול המתאים ביותר.

מה כוללות תוצאות בדיקת Guardant360?

תוצאות הבדיקה מתקבלות בתצורת דו"ח PDF מקיף הכולל את השינויים הגנומיים שזוהו בבדיקה (מוטציות) והטיפולים אשר נמצאו מתאימים להם ו/או מחקרים קליניים מתאימים.

דוגמה לתוצאות הבדיקה למידע בלבד:

אונקוטסט - מה כוללות תוצאות בדיקת Guardant360

האם בדיקת ביופסיה נוזלית כלולה בסל הבריאות?

בדיקת ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 אינה מוכללת בסל הבריאות נכון להיום. הבדיקה זמינה לרכישה וקיימים עבורה הסדרים בביטוחים המשלימים ובביטוחים פרטיים בהתאם לסוג הפוליסה.

האם הבדיקה מכוסה על ידי ביטוחים משלימים ו/או ביטוחים פרטיים?

ביטוחים המשלימים של חלק מקופות החולים מעניקים החזר חלקי של עלות בדיקת Guardant360, זאת בהתאם לסוג הביטוח. יש לפנות לקופת החולים אליה הינך משתייך/כת בכדי לברר זכאות להחזר.

ביטוחים פרטיים מסוימים משתתפים בעלות הבדיקה או בחלק ממנה כתלות בסוג הפוליסה של המבוטח. צוות אונקוטסט יוכל לסייע לך לברר זכאות להחזר מול חברת הביטוח.

תשלום עבור הבדיקה עבור מבוטחי  הראל, הפניקס, מגדל ומנורה יתבצע ישירות דרך חברות הביטוח, כאשר המבוטח יישא רק בהפרש הכספי באם יש צורך. מבוטחים השייכים לחברות ביטוח אחרות, יקבלו החזר בדיעבד כנגד הצגת חשבונית בהתאם לזכאות.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן הריאות

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית של Guardant360.

Guardant360 הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מביופסיה נוזלית המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. Leighl, N. B. et al. Clinical utility of comprehensive cell-free DNA (cfDNA) analysis to identify genomic biomarkers in newly diagnosed metastatic non-small cell lung cancer (mNSCLC). American Association of Cancer Research 2019 Annual Meeting April 2, 2019
  2. Turner NC et al. Circulating tumour DNA analysis to direct therapy in advanced breast cancer (plasmaMATCH): a multicentre, multicohort, phase 2a, platform trial. Lancet Oncol (2020).
  3. Gupta R et al. Guardant360 Circulating Tumor  DNA Assay Is Concordant with FoundationOne Next-Generation Sequencing in Detecting Actionable Driver Mutations in Anti-EGFR Naive Metastatic Colorectal Cancer. The Oncologist 2019;24:1–9.
  4. Zill, O. A. et al. The Landscape of Actionable Genomic Alterations in Cell-Free Circulating Tumor DNA from 21,807 Advanced Cancer Patients. Clinical Cancer Research. Published August 2018.
  5. Stetson, D. et al. Orthogonal Comparison of Four Plasma NGS Tests With Tumor Suggests Technical Factors are a Major Source of Assay Discordance. JCO Precision Oncology. 2019

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן