בדיקה גנומית לסרטן הערמונית, Genomic Prostate Score GPS – מידע מורחב

בדיקת Genomic Prostate Score GPS היא בדיקה גנומית שפותחה ע"י מעבדת Genomic Health של חברת Exact Sciences ומבוססת על דגימת תאי גידול מביופסיה. הבדיקה פותחה ועברה תיקוף קליני על למעלה מ -5,000 מטופלים 1-14 לניבוי מידת האגרסיביות של הגידול בבלוטת הערמונית והיא מסייעת בזיהוי אותם מטופלים אשר יכולים לבחור בבטחה במעקב פעיל לעומת אלה הזקוקים לטיפול מיידי כמו ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית או לטיפול בקרינה בסרטן הערמונית. בדיקת GPS מבוצעת על דגימת גידול קטנה שנלקחת מהביופסיה המקורית על מנת לספק מידע נוסף על הביולוגיה של הגידול בערמונית בחולה האינדיבידואלי, תוך שילוב של מאפיינים קליניים ופתולוגיים, טרם קבלת החלטה טיפולית. תוצאת הבדיקה מספקת מידע התומך בהערכת סיכון מדויקת יותר, ומסייעת לגברים רבים להימנע מסיבוכים ותופעות לוואי, הנובעים מטיפול שאינו הכרחי עבורם בסרטן הערמונית, למשך כל חייהם. מנגד תוצאות הבדיקה מאפשרות הכוונת טיפול מיידי לאותם גברים הזקוקים לכך.

בדיקה להערכת מידת האגרסיביות של סרטן הערמונית

בדיקת Genomic Prostate Score GPS היא הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור מטופלים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה או בינונית-נמוכה על מנת לסייע בקבלת החלטות טיפוליות במועד האבחון. בבדיקה בוחנים  את ביטויים של פרופיל גנים הקשורים לסרטן הערמונית לצורך הערכה של מידת האגרסיביות של הגידול ולניבוי תוצאות קצרות טווח וארוכות טווח. זאת על מנת לאפשר סיווג נכון יותר של דרגת הסיכון של החולה וקבלת החלטות טיפוליות על סמך מידע מדויק יותר, תוך מתן ביטחון לרופאים לטפל בחולים המצויים בסיכון נמוך עד בינוני על ידי מעקב פעיל.

אודות בדיקת GPS) Genomic Prostate Score)

בדיקת GPS בוחנת ביטוי ואינטראקציות בין גנים בתאי הגידול על מנת להבין טוב יותר את הביולוגיה הייחודית של הגידול עבור גברים שאובחנו עם סרטן בערמונית. למעשה בדיקת GPS מספקת מידע ספציפי יותר ומותאם אישית על מידת האגרסיביות של סרטן הערמונית בהסתמך על הביולוגיה של הגידול .

הבדיקה מספקת מספר מדדים:

סיכון גבוה לפתולוגיה חמורה
לחולים אלו סרטן ערמונית אגרסיבי וכרוך בסיכון גבוה להתפשטות המחלה. במקרים אלה, ייתכן ועדיף לנקוט בטיפול מקומי מיידי (ניתוח ו/או הקרנות).

סיכון נמוך לפתולוגיה חמורה
לחולים אלו סרטן ערמונית שאינו אגרסיבי ונחשב לבעל סיכון נמוך. במקרים אלה, ניתן לשקול מעקב פעיל כתוכנית טיפול.

הערכת מידת האגרסיביות של הגידול וקבלת החלטות טיפוליות מיידיות על בסיס פתולוגיה חמורה

פתולוגיה חמורה מוגדרת כנוכחות של מחלה עם דירוג גליסון גבוה  >4+3) ו/או מחלה שאינה מוגבלת לבלוטת ערמונית (pT3+). פתולוגיה חמורה מספקת תמונה מיידית של הסיכון למחלה אגרסיבית במועד הביופסיה.

 תוצאות הבדיקה הפתולוגית בלבד של הביופסיה לבדה לעתים תכופות אינה מזהה חולים בעלי סיכון גבוה לפתולוגיה חמורה.

בדיקה גנומית לסרטן הערמונית מנבאת הן את הסיכון הקליני והן את מידת האגרסיביות של הגידול

בדיקת GPS מספקת מידע מותאם אישית, לצורך קבלת החלטות טיפוליות.

בדיקת GPS הוכחה כמנבאת באופן בלתי תלוי את:

הסיכון הקליני

  • תוקפה באופן פרוספקטיבי כבדיקה המנבאת באופן בלתי תלוי הן את הסיכון לתמותה מסרטן הערמונית והן את הסיכון להופעת גרורות תוך 10 שנים3
  • מנבאת התנהגות עתידית של הגידול ומסייעת לחולים להבין את הפרוגנוזה ארוכת הטווח, להקל על החששות ולספק תחושת ביטחון3

מידת האגרסיביות של הגידול

שילוב של מסלולים ביולוגיים שונים בעל יכולת ניבוי גבוהה יותר מאשר כל מסלול לבדו 2

בבדיקת GPS נבדק ביטוי של 17 גנים ברקמת המשתייכים לארבע מסלולים גנטיים חשובים

כלולה בהנחיות המקצועיות לטיפול בסרטן הערמונית

  • הנחיות NCCN – מציעות לשקול ביצוע בדיקת GPS עבור מטופלים המאובחנים עם סרטן הערמונית בדרגת סיכון נמוכה או בינונית נמוכה (בעלי תוחלת חיים > 10 שנים) לפני קבלת החלטה טיפולית.
  • פנל המומחים של ASCO מאמץ את השימוש בבדיקות גנומיות מבוססות רקמה, כולל בדיקת GPS, לצורך סיוע בקבלת ההחלטה על אפשרויות הטיפול – מעקב פעיל או טיפול מקומי מיידי.

היתרונות בשילוב הבדיקה בפרקטיקה הטיפולית

בדיקת GPS חושפת את הביולוגיה הבסיסית של הגידול במטופלים עם מחלה בדרגת סיכון נמוכה על מנת לספק מידע לצורך קבלת החלטה טיפולית.

הבדיקה מספקת מידע על מידת האגרסיביות של הגידול, אשר בשילוב עם מאפיינים קליניים ופתולוגיים (רמות PSA,  דירוג גליסון וסיווג הסיכון לפי ה- NCCN‎), מסייעת בקבלת ההחלטה הטיפולית. דוח התוצאה של בדיקת Genomic Prostate Score GPS קל להבנה והוא משלב את המאפיינים העיקריים של סרטן הערמונית במסמך אחד.

שלושה מחקרים אשר בדקו את היעילות הקלינית של הבדיקה, הראו שהבדיקה משפיעה על קבלת החלטות טיפוליות בקרב כל קבוצות הסיכון הנמוך, הן בקרב רופאים והן בקרב מטופלים 7,8. מחקר אחד הראה שינוי בהמלצות הטיפוליות בקרב 26% מהמקרים. הביטחון של הרופאים בהחלטה הטיפולית השתפר ב 85% מהמקרים7.

תוצאות מחקר נוסף הראו כי הייתה עליה של 56% בהישארות במעקב פעיל לאחר 6 חודשי מעקב בקרב חולים שעברו את בדיקת GPS לעומת חולים שלא ביצעו בדיקה זו8.

References:

  1. Klein et al. Eur Urol. 2014.
  2. Cullen et al. Eur Urol. 2015.
  3. Van Den Eeden et al. Eur Urol. 2017.
  4. Eure et al. AUA 2017.
  5. Brand et al. Urology. 2016.
  6. Knezevic et al. BMC Genomics. 2013.
  7. Badani et al. Urol Pract. 2015.
  8. Dall’Era et al. Urol Pract. 2015.
  9. Lynch et al. Am J Manage Care 2018.
  10. Albala et al. Rev Urol. 2016.
  11. Bonham et al. USCAP 2016.
  12. Salmasi et al. J Urol. 2018.
  13. Eure et al. Urology 2017.
  14. Leapman et al. PloS One. 2017
רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן הערמונית

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן הערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.

המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

אונקוטסט מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים למתמודדים עם סרטן הערמונית.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן