מידע על סרטן ערמונית גרורתי

בישראל ובעולם המערבי, סרטן הערמונית הוא סוג הגידול השכיח ביותר בקרב גברים במבוגרים. כל שנה מאובחנים יותר מ- 2,000 חולים חדשים בישראל1, הודות לכך שגידולי הערמונית מתפתחים לאט ומתגלים מוקדם, רק כ-20% מהמקרים יאובחנו בשלב מסוים עם מחלה גרורתית אשר עשוי להיות מאובחן לראשונה או בשל חזרת מחלה.

אבחון סרטן ערמונית גרורתי

סרטן ערמונית גרורתי הינו סרטן אשר הגידול הראשוני התפתח בערמונית, אך שלח גרורות לאיברים מרוחקים כמו בלוטות האדרנל, בעצמות, כבד וריאות.

הגורמים להיווצרות סרטן הערמונית עשויים להיות תורשתיים  (5%- 10% מהמקרים) כגון המצאות מוטציה תורשתית במסלול ה-BRCA2, או גיל מבוגר כאשר מרבית המטופלים מאובחנים מעל גיל 65 (90%-95% מהמקרים).

כמו  כל סוגי הסרטן, גם סרטן הערמונית התפתח משינויים שהתרחשו בדנ"א ומשבשים את חלוקת התא התקינה. תא שעבר שינוי בדנ"א ומתחלק ללא בקרה עלול להפוך לסרטני.

אבחון של סרטן הערמונית מתבצע על ידי לקיחת דגימה מרקמת הגידול בערמונית בניתוח או בביופסיה ערמונית ובחינת התאים בדגימה במעבדה הפתולוגית. הסוג השכיח ביותר של סרטן הערמונית הינו אדנוקרצינומה (acinar adenocarcinoma) המהווה מעל 90% מהמקרים.

סרטן ערמונית גרורתי - דרכי טיפול

קיימים כיום משלבי טיפול שונים לסרטן ערמונית גרורתי הכוללים כימותרפיה וטיפול במעכבים לייצור הורמונים אשר מטרתם הפחתת תסמינים ותופעות לוואי למטופלים בסרטן הערמונית, שליטה על סרטן הערמונית והארכת חיים תוך איכות חיים. סוג הטיפול שניתן תלוי בגורמים רבים הכוללים פרמטרים קליניים של המטופל כמו גודל הגידול, מידת התפשטות המחלה, גיל והיסטוריה רפואית. כמו כן, ניתן לבחון התאמה לטיפול חדשני על בסיס מוטציות שהתרחשו בגידול באמצעות בדיקות גנומיות מקיפות.

בעשור האחרון חל מפנה בטיפול בסרטן בכלל, ובסרטן הערמונית בפרט, מבחינת היכולת לפענח את המוטציות הספציפיות שהתרחשו בגידול באמצעות בדיקה גנומית ולאתר תרופות מותאמות אישית למטופל בסרטן הערמונית. טיפול מותאם אישית בסרטן, הוכח במחקרים רבים כתורם למשך הישרדות ארוך יותר בהשוואה לטיפול שאינו מותאם אישית 3-6.

בדיקה גנומית מקיפה - Guardant360

Guardant360 היא בדיקה גנומית מקיפה מבוססת ביופסיה נוזלית, המאתרת מוטציות בדנ"א גידולי המופרש לזרם הדם. מטרות שימוש בבדיקת Guardant360 לחולי סרטן ערמונית גרורתי הינן לכוון את הטיפול לתרופות ביולוגיות ממוקדות מאושרות ואימונותרפי לפי המצב הנוכחי של סרטן הערמונית.

הבדיקה מאפשרת:

  1. צמצום בסיכונים עיכובים הכרוכים בביופסיות מרקמה.
  2. מספקת תמונה עדכנית של פרופיל המוטציות של הגידול שעשוי להשתנות בעקבות טיפולים הורמונליים.
  3. צמצום שימוש יתר של כימותרפיה והתאמת טיפול ביולוגי (כולל אימונותרפיה) על ידי זיהוי מועמדים לטיפולים מכווני מטרה אשר קשורים עם שיעורי הישרדות ארוכים יותר למתמודדים עם סרטן ערמונית.
  4. זיהוי סטטוס ה-MSI והתאמה לטיפול אימונותרפי.
  5. התאמה לטיפול עם מעכבי פארפ (PARP inhibitors) ע"י בדיקה של מוטציות בגנים BRCA1, BRCA2 ו-ATM.
רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן ערמונית גרורתי

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית של Guardant360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מביופסיה נוזלית המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. סרטן הערמונית בישראל https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/prostate2019.pdf
  2. Bratt O et al. Hereditary prostate cancer: clinical aspects. J Urol. 2002 Sep;168(3):906-13
  3. Aisner, D. et al. Effect of expanded genomic testing in lung adenocarcinoma (LUCA) on survival benefit: The Lung Cancer Mutation Consortium II (LCMC II) experience. J. Clin.Oncol. 34, 11510–11510 (2016)
  4. Schwaederle MC et al. Impact of precision medicine in refractory malignancies: A meta-analysis of 13,203 patients in phase I clinical trials. Presented at ASCO (American Society of Clinical Oncology) meeting 2016 June 3-6; Chicago, USA.
  5. Schwaederle M et al. Impact of Precision Medicine in Diverse Cancers: A Meta-Analysis of Phase II Clinical Trials. JCO 2015.61.5997
  6. Jardim, DL. et al. Impact of a biomarker-based strategy on oncology drug development: A meta-analysis of clinical trials leading to FDA approval. J Natl Cancer Inst (2015) Sep 15;107(11).

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן