סרטן הערמונית, הבדיקה שמסייעת לחולים להימנע מטיפולים מיותרים

חלק לא מבוטל מהרופאים המטפלים בסרטן הערמונית שאובחן בשלב מוקדם, משתמשים בבדיקה גנומית, כדי להחליט אילו מטופלים זקוקים לטיפול מקומי, ניתוח ו/או טיפול בקרינה בסרטן הערמונית ואילו מטופלים יכולים להמשיך במעקב צמוד אחר הממצא ולהימנע מהליכים פולשניים ותופעות לוואי מיותרות לטיפולים בסרטן הערמונית.

הבדיקה, (GPS) Genomic Prostate Score, המשווקת על ידי אונקוטסט, בוחנת ביטוי של 17 גנים על דגימת ביופסיה של הערמונית, ובוחנת את מידת האגרסיביות של הגידול הסרטני.

כתבה שהתפרסמה בוול סטריט ז’ורנל סיפקה הצצה אל המעבדה של חברת Genomic Health בקליפורניה, אשר השיקה ב־2013 את בדיקת ה- GPS לסרטן הערמונית המסייעת לקבוע את הטיפול המתאים ביותר לכל חולה בהתאם למאפייני המחלה שלו.

סרטן הערמונית, הבדיקה שמסייעת לחולים להימנע מטיפולים מיותרים, Oncotest

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית

בכתבה מובא סיפורו של מישל, קצין משטרה שפרש לגמלאות מתפקידו כמפקד סיור בניו יורק, וחלה בחודש נובמבר 2016. במהלך 37 שנות שירות כקצין משטרה, התמודד מישל עם התרסקות מטוס, שרֵפות משתוללות ושלושה פצעי ירי, ובכל זאת, דבר לא זעזע אותו באופן משמעותי, עד אשר הוא אובחן כחולה בסרטן הערמונית. הרופא שלו טען שהסרטן לא יהרוג אותו, אך מישל בן ה- 76, לא היה רגוע לחלוטין. הוא הרגיש בטוח יותר רק לאחר שערך את בדיקת ה GPS הייחודית לחולי סרטן הערמונית. תוצאות הבדיקה הבהירו שהוא בסיכון נמוך מאוד לחזרה גרורתית של המחלה בעתיד. בעקבות תוצאות הבדיקה מישל לא עבר ניתוח להסרת הגידול הסרטני והסתפק ב”מעקב פעיל” הכולל השגחה צמודה על מצב המחלה.

 

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל ועל-פי נתונים של האגודה למלחמה בסרטן בשנת 2014 חלו במחלה 2,237 גברים כאשר עיקר התחלואה היא בבני 65 ומעלה, הן ביהודים והן בערבים. כיום, האתגר הוא להבחין בין גידולי ערמונית ממאירים בסיכון נמוך ובין גידולים אגרסיביים הדורשים טיפול מקומי. לדברי הרופאים, בדיקות גנומיות הבוחנות את הביולוגיה של הגידול מעניקות מידע בעל ערך רב. מומחים רבים בתחום ממליצים על “מעקב פעיל” כאשר הדבר אפשרי על מנת לחסוך מגברים את תופעות הלוואי שעלולות להתרחש לאחר כריתה מלאה/ חלקית של הערמונית או את תופעות הלוואי של טיפולי הקרינה.

טיפול חדשני בסרטן הערמונית

מזה מספר שנים נעשה שימוש בבדיקת האונקוטייפ שד לחולות סרטן השד, כדי לקבוע מאילו נשים אפשר לחסוך טיפולי כימותרפיה. בדיקת GPS של סרטן הערמונית הושקה על ידי אונקוטסט-טבע בתחילת־2013 ולדברי גורמים בחברת Genomic Health שפיתחה את הבדיקה, השימוש בה הולך וגדל. לדברי חוקרים רבים, חלק מהגברים שאובחנו עם גידול בערמונית בסיכון נמוך, מצב אשר אינו דורש התערבות כירורגית או הקרנות מקומיות לערמונית, קיבלו טיפול מופרז.

מחקר שיתפרסם בכנס השנתי של האיגוד האמריקני לאורולוגיה בחודש מאי יציג את היכולת של בדיקות גנומיות להשפיע על החלטות טיפוליות ולשנות באופן משמעותי את אופן הטיפול בחולים. המחקר בחן 3,966 גברים ממישיגן אשר אובחנו כחולי סרטן הערמונית בשלב מוקדם, ומצא כי אלה שביצעו את הבדיקה הגנומית היו בעלי סבירות גבוהה יותר באופן משמעותי לעבור מעקב ולהימנע מטיפולים מיותרים. בקרב חולי סרטן בסיכון נמוך או נמוך-בינוני אשר הראו דירוג חיובי בבדיקה הגנומית, 78% בחרו במעקב פעיל, בהשוואה ל־57% מהגברים שלא ביצעו את הבדיקה.

בדיקת GPS לסרטן הערמונית מיועדת לגברים מאובחנים עם סרטן ערמונית בשלב מוקדם של המחלה, שעברו ביופסיה של הערמונית ונמצא גידול עם דרגת סיכון נמוך (גליסון 6) וסיכון בינוני (גליסון 7 3+4).

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן