מחקר: ביופסיה נוזלית ככלי לזיהוי כלל מוטציות העמידות למעכבי EGFR

אחת המוטציות השכיחות ביותר בסרטן הריאה היא מוטציה בגן EGFR. טיפול ביולוגי מוכוון מטרה באמצעות מעכבי EGFR (תרופות כגון: אירסה, טרסיבה או טגריסו) משיג במקרים אלה תוצאות טובות בזמן קצר. אולם, לאחר תקופת טיפול מוצלחת עשויות להיווצר מוטציות חדשות, העמידות לטיפול ביולוגי בסרטן. במקרים אלה ניתן לבצע בדיקה מולקולרית חדשה בניסיון לאתר את המוטציות העמידות שהתפתחו ולנסות להכווין טיפול מחדש.

מוטציות עמידות למעכבי EGFR: התפיסה הקודמת

עד לאחרונה התפיסה הרווחת הייתה שטיפול עם מעכבי EGFR גורם ליצירת מוטציית עמידות מסוג אחד עבור כל מטופל, כאשר בכ-60% מהמטופלים מדובר במוטציה מסוג T790M. בכ-40% מהמקרים נראה מוטציות אחרות כגון הגברה בביטוי הגן EGFR (ב-18% מהמקרים), מוטציה ב-PIK3CA (ב-2% מהמקרים), הגברה בביטוי הגן MET (ב-5% מהמקרים), טרנספורמציה לסוג תאים קטנים (ב-3% מהמקרים), ומוטציה בגן BRAF (ב-1% מהמקרים).

מחקר חדש: למטופל אחד יכולות להיות כמה מוטציות עמידות

במחקר שהוצג לאחרונה בכנס Multidisciplinary Thoracic Cancers, שבמהלכו נבדקו כ-355 דוגמאות ביופסיה ממטופלים עם סרטן ריאה, התגלה שהנחה זו אינה מדויקת. תוצאות המחקר הראו שבכ-20% מהמקרים (אחד מתוך כל חמישה מטופלים) קיימת יותר ממוטציית עמידות אחת לטיפול הביולוגי אצל אותו מטופל.

עוד נתון שעלה מתוך המחקר הוא שאצל כמחצית מהמטופלים (49%), כאשר בוצעה יותר מביופסיה אחת, כלומר נלקחו דגימות מלפחות שני מוקדים שונים של הגידול, נמצא שיש שונות לגבי הופעת המוטציה T790M: בעוד בביופסיה אחת זוהתה המוטציה, בביופסיה השנייה לא נמצאה המוטציה.

ביופסיה נוזלית ככלי לזיהוי כלל מוטציות העמידות למעכבי EGFR - אונקוטסט

השלכות המחקר: שימוש בביופסיה נוזלית בטיפול בסרטן ריאות

כיוון שכיום ניתן לטפל במוטציית ה-T790M עם דור שני של מעכבי EGFR, המשמעות היא שייתכן שלחולים אשר יכלו להיות מטופלים כנגד מוטציה זו לא הוצע טיפול כיוון שהמוטציה לא זוהתה בבדיקה מולקולרית מבוססת רקמה.

בניגוד לבדיקה מבוססת רקמה, ביופסיה נוזלית המבוססת על זיהוי מקטעי דנ”א שהשיל הגידול אל תוך זרם הדם (ctDNA) אינה מצומצמת לאזור מסוים של הגידול או לגרורה אחת שלו. תוצאותיה משקפות את סכום כל המוטציות שיש בגידול על גרורותיו. כלומר: באמצעות ביופסיה נוזלית ניתן לאתר, ברמת זיהוי גבוהה, את כל המוטציות שכנגדן עשוי להיות טיפול מטרה המתאים למטופל. מסקנות המחקר קבעו כי שימוש בביופסיה נוזלית הוא כלי מתאים לניטור מוטציות מרובות: “שיטות לא פולשניות, לרבות בדיקת ctDNA (ביופסיה נוזלית), מאפשרות מעקב אחר שיבוטים מרובים באופן סימולטני”.

בדיקת הביופסיה הנוזלית Guardant360 נבחרה על ידי ארגון אסקו העולמי (ASCO) לאחת הבדיקות האמינות ביותר שיש היום בתחום. מחקרים שפורסמו לאחרונה אף מלמדים כי מתן טיפול מוכוון מטרה בהסתמך על תוצאות בדיקת Guardant360 תואם את הטיפולים שהיו ניתנים בעקבות בדיקות גנומיות המתבצעות על רקמת הגידול, וכי שימוש בביופסיה נוזלית צריך להפוך לחלק מהותי יותר בטיפול בסרטן ריאות.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן