הבדיקות שמגדילות את הסיכוי למצוא טיפול מדויק למחלת הסרטן

ההתמודדות עם מחלת הסרטן היא מורכבת ומשפיעה לא רק על החולה עצמו, אלא על כל מעגל קרוביו. הסוגייה המרכזית עמה מתמודד כל חולה וגם הרופא המטפל היא בחירת הטיפול היעיל ביותר עבורו. המחלה של אדם אחד שונה מזו של חולה אחר, גם אם הם סובלים מאותו סוג של מחלה סרטנית. ההבנה הזו מחייבת להבין את ההבדלים הגנטיים והשינויים הספציפיים של כל גידול אצל כל מטופל. ולכן לבחור בראש ובראשונה את הבדיקה הנכונה והמקיפה ביותר, כזו שתזהה מחד את המוטציות (שינויים) בגנים ברקמת הגידול ומצד שני תבחן גם את סביבת הגידול באותו מטופל, כל אלה עשויים להיות ממצאים שיצביעו על כיוון טיפול יעיל יותר עבור המטופל. ככל שנשיג אינפורמציה רחבה יותר על מאפייני הגידול וסביבתו, כך יגדלו הסיכויים לפצח ולהבין מהם נקודות התורפה האמיתיים של הגידול ולהביא לבחירת טיפול מוצלח ומותאם אישית למטופל הסובל ממחלת הסרטן מסוגים שונים. אפשרויות הטיפול כיום הם מגוונות וכוללות גם מגוון רחב של תרופות “ביולוגיות” ממוקדות מטרה לסרטן, טיפולים אימונותרפיים לסרטן, המפעילים את מערכת החיסון לפעול כנגד הגידול ולא פחות חשוב מכך, שילובים שונים בין התרופות החדשות על מנת להתאים באופן מיטבי לפרופיל המחלה של כל חולה.

בדיקות גנומיות לסרטן

בראש ובראשונה, כדי שבדיקה גנומית תעלה את הסיכויי למציאת הטיפול היעיל ביותר לכל חולה סרטן, היא חייבת להיות עדכנית. מרבית מבדיקות האבחון הוותיקות מבצעות ריצוף גנטי של דנ”א מרקמת הגידול בלבד, אשר נלקחת במהלך ביופסיה מהחולה. גם אם מדובר במיפוי של עשרות עד מאות  גנים, היקף המשתנה בהתאם ליכולת של כל בדיקה, קיימים כיום מחקרים המראים כי יש חשיבות בבדיקת השינויים הגנומיים גם ברמת הרנ”א (החומר הגנטי המתבטא), שם עשויות להופיע שינויים שמניעים את שגשוג תאי הסרטן מבלי שנראה בהכרח שינויים שלהן גם ברמת הדנ”א. בנוסף, יש לבחון את סביבת הגידול וכן להשוות את הממצאים של דנ”א הגידולי לדנ”א הנורמלי של אותו המטופל. ההשוואה נעשית בין הדנ”א והרנ”א של רקמת הגידול אל מול ריצוף דנ”א מדגימת מרקמה בריאה של המטופל הנלקחת בדגימת דם או רוק מהמטופל. מחקר שהתפרסם לאחרונה הראה שמידע המתקבל מביטוי רנ”א של רקמת הגידול תוך השוואה לזה של רקמה תקינה, מספק אפשרויות טיפול למספר חולים רב יותר מאשר זה המתקבל כאשר בוחנים רק את הדנ”א מרקמת הגידול.

אחת הבדיקות המקיפות והעדכניות ביותר הקיימות היום, היא בדיקת TEMPUS xT של אונקוטסט. הבדיקה מתבצעת על דגימה מהגידול הסרטני לריצוף של 595 גנים ובמקביל ריצוף אותם גנים מרקמה נורמלית של המטופל, מבוססת דגימת דם. כמו כן, הבדיקה בוחנת את סביבת הגידול על ידי ריצוף מלא של הדנ”א והרנ”א של הגידול וכן מאתרת גם מוטציות תורשתיות ואף פרמטרים לבחינת התאמה לטיפולי אימונותרפיה.

זיוה ושי ברק, זוג בשנות ה-50 המוקדמות ממרכז הארץ, הורים לשניים נאלצו להתמודד עם המחלה כאשר לפני שנתיים התבשרה זיוה כי חלתה בסרטן ריאה. “כשהיינו זקוקים לעבור בדיקה גנומית התחלנו להתעניין ולבדוק ולבסוף בחרנו בבדיקת “טמפוס”, בדיקה זו, שהיא מבחינתי תעודת כבוד למדע, בדקה את הביופסיה מהגידול של זיוה יחד עם דגימת דם כדי לאתר לה את הטיפול הנכון ביותר”, מספר שי. “בזכות הבדיקה נמצאה תרופה ביולוגית, המתאימה לזיוה. מאז, הכדור הזה הוא חלק מחיינו ואף החליף טיפול כימותרפי שהיא קיבלה וכך נחסכו ממנה לא מעט תופעות לוואי. זאת הייתה בשורה משמחת בתוך כל הקושי של סיפור חיינו בשנתיים האחרונות”.

רפואה מותאמת אישית, השוואה בין רקמת גידול לדגימה תקינה, Oncotest

המהפכה בבדיקת דם פשוטה

בדיקה חדשנית נוספת היא Guardant360 של אונקוטסט שהיא כיום הביופסיה הנוזלית הנחקרת והמובילה בעולם. מדובר בבדיקת דם פשוטה המרצפת 74 גנים רלוונטיים להתפתחות הסרטן, אשר כוללים את כל המוטציות הגנטיות שיש להן טיפול מאושר לשימוש בעולם. ביופסיה נוזלית מאתרת בנוזל הדם (פלסמה) ממצאי עקבות DNA זעירות של תאי גידול סרטני ובדיקת Guardant360 הוכחה כבעלת רגישות של 98% באיתור ממצאים אלו.

מחקר משמעותי שפורסם לאחרונה בחן את בדיקת Guardant360 “ראש בראש” בהשוואה לביופסיה “רגילה” שמתבצעת על רקמה שנלקחת מהגידול בניתוח. תוצאות המחקר שהתפרסמו בין היתר ב”ישראל היום” מראות כי Guardant360, הודות לרגישות והדיוק שלה, העלתה את הסיכוי למציאת מוטציה בעלת טיפול מוכח ב-48% מהמטופלים כאשר היא מתבצעת בנוסף לביופסיה בשיטה המסורתית. גם זמן קבלת התוצאות היה מהיר יותר באמצעות בדיקת הדם – 9 ימים בממוצע בהשוואה ל-15 יום בביופסיה הרקמתית. עבור חולים רבים, פרק הזמן עד קבלת התשובה הוא משמעותי ולעיתים מציל חיים ועל פי רוב, האונקולוג לא יתחיל מתן טיפול בחולה עד לקבלת תוצאות הביופסיה.

שמעון, בן 42, נשוי ואב לשלושה אובחן עם סרטן ריאה בשלב 4 של המחלה, אחרי שנה וחצי של תלונות לרופאיו בהן התריע כי משהו רע קורה לו בגוף. הוא טופל בטיפול ביולוגי נגד מוטציה בגן שהניעה את מחלת סרטן הריאה אך לאחר כחצי שנה מחלתו שבה להתקדם. בדיקת ריצוף גנומי מביופסיה נוזלית מסוג Guardant360, בוצעה על דגימת דם, זיהתה את המוטציה החדשה שהתפתחה בגידול אשר גרמה לעמידות לטיפול הביולוגי שקיבל עד כה ואפשרה את שינוי הטיפול באופן ממוקד מטרה, טיפול המתווה בסל התרופות. כעבור כשנה וחצי נוספות, כשהמחלה התקדמה שוב, הוא עבר את הבדיקה בשנית, וזו איתרה עמידות חדשה בתאי הגידול וגם הפעם – זיהוי מדויק של הגורם לעמידות על ידי הבדיקה, התוותה טיפול ביולוגי ממוקד בהתאם.

כאמור, בדיקת Guardant360 היא הבדיקה הנחקרת ביותר והמוכרת בעולם אשר צברה מעל ל-110 פרסומים של מחקרים בכנסים בינלאומיים וכתבי עת מדעיים כולל מחקר ישראלי שנעשה עם חולי סרטן ריאה בישראל. הודות למחקרים אלו המומחים באגודה הבינלאומית לחקר סרטן הריאה (IASLC) בחרו להמליץ על שימוש בבדיקה לחולי סרטן ריאות מתקדם כבר בשלב האבחון הראשוני (UPFRONT) עוד בטרם נעשה בירור גנומי מביופסיה על רקמה מהגידול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן