בדיקת ביופסיה נוזלית Guardant Reveal לזיהוי שארית מחלה מינימלית (MRD) – מידע מורחב

חולים אשר מאובחנים עם סרטן ועוברים ניתוח להסרת הגידול, עומדים בפני שתי שאלות עיקריות: האם קיימת שארית מחלה מינימלית/מיקרוסקופית ומה הסיכון שהמחלה תחזור?
בדיקת Guardant Reveal, מבוססת ביופסיה נוזלית לוכדת את הדנ"א החופשי בזרם הדם, בין השאר גם זה ששוחרר על ידי תאי הגידול (circulating tumor DNA) ובאמצעות כך מספקת מידע האם קיימת שארית מחלה מינימלית (MRD-Minimal Residual Disease) לאחר ניתוח להסרת הגידול ו/או לאחר טיפול משלים. הבדיקה מאפשרת לזהות חולים הנמצאים בסיכון גבוה להישנות מחלה והעשויים להפיק תועלת מטיפול כימי משלים. בנוסף, הבדיקה מאפשרת לרופא לעקוב אחרי מהלך המחלה באמצעות בדיקת דם פשוטה ולזהות הישנות מחלה מוקדם יותר בהשוואה לכלים המקובלים היום כגון הדמיה ורמת סמנים בדם כגון חלבון ה- Carcinoembryonic Antigen (CEA) .
הבדיקה מתבצעת על בדיקת דם פשוטה ונטולת סיכונים, וסורקת שינויים (מוטציות) בגנים וברמות המתילציה הנמצאים בשכיחות נמוכה בדנ"א החופשי שהופרש מתאי הגידול לזרם הדם.

חשיבות בדיקת שארית מחלה מינימלית על ידי ביופסיה נוזלית

לאחרונה פורסם מחקר פורץ דרך שמצא לראשונה כי קבלת החלטה טיפולית על פי תוצאת בדיקת ביופסיה נוזלית הבודקת נוכחות שארית מחלה מינימלית (MRD) באמצעות בדיקת דנ"א גידולי חופשי בזרם הדם, לא היו פחותות בהשוואה לקבלת החלטה לפי הניהול הסטנדרטי1. מעבר לכך, טיפול בחולים שאובחנו עם סרטן מעי הגס לאחר הסרת הגידול בניתוח לפי תוצאת בדיקת ה-MRD לנוכחות דנ"א גידולי, הפחיתה את השימוש בכימותרפיה משלימה מבלי להתפשר על הישרדות ללא הישנות מחלה של המטופלים.

תוצאות בדיקת Guardant Reveal

תוצאת הבדיקה מתקבלות תוך כשבועיים מיום הגעת דגימת הדם למעבדה וניתנות בצורה של דו"ח המציין האם זוהה דנ"א שמקורו מהגידול: תוצאה חיובית (+) או שלא זוהה דנ"א שמקורו מהגידול: תוצאה שלילית (-). תוצאה שלילית, כלומר היעדר נוכחות של דנ"א גידולי בדם לאחר ניתוח ו/או טיפול, קשורה לסיכון נמוך יותר להישנות הסרטן; עם זאת לא שוללת לחלוטין את האפשרות להישנות המחלה.

מחקר התיקוף של Guardant Reveal

מחקר התיקוף של 2Guardant Reveal הראה כי כל חולי סרטן מעי הגס שזוהו על ידי הבדיקה כחיוביים לנוכחות דנ"א ממקור תאי הגידול בדם חוו הישנות מחלה במעקב של שנה. בעוד שבקרב חולים שלא זוהו מקטעי דנ"א חופשי ממקור גידולי בזרם הדם, הישנות מחלה התרחשה רק ברבע מהמקרים במעקב של שנה.  רגישות (sensitivity) הבדיקה עומדת על 91% בסדרת בדיקות עוקבות וערך ניבוי חיובי (Positive Predictive Value) הוא 100%. כלומר כל מי שתשובת בדיקתו הייתה חיובית חווה הישנות של המחלה. 

Guardant Reveal מבית Guardant Health

חברת Guardant Health אשר פיתחה את בדיקת Guardant Reveal, היא חלוצה בתחום הבדיקות מבוססות ביופסיה נוזלית ובעלת ניסיון של בדיקות להתאמות טיפול בגידולי סרטן שונים ביותר מ- 150,000 חולים. מאגרי המידע והידע שעליו מסתמכת המעבדה הינו המקיף והמתקדם ביותר מכל חברה המספקת בדיקות מבוססות ביופסיה נוזלית.

בדיקת Guardant Reveal - אונקוטסט

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לזיהוי שארית מחלה מינימלית לאחר ניתוח לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.
חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן בדיקה גנומית Guardant Reveal מבוססת ביופסיה נוזלית של חברת .Guardant Health
בדיקת Guardant Reveal הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מבוססת ביופסיה נוזלית המיועדת לחולים שאובחנו עם סרטן מעי הגס שד או ריאות ועומדים בפני קבלת החלטה טיפולית בנוגע לטיפול הכימותרפי.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות האם קיימת שארית מחלה מינימלית בכדי לסייע בקבלת החלטה טיפולית מיטבית למטופל.

מחקר התיקוף של בדיקת Guardant Reveal:
1. Lahouel K et al. Circulating Tumor DNA Analysis Guiding Adjuvant Therapy in Stage II Colon Cancer. NEJM. Jun 4 2022
2. Prikh AR, Van Seventer EE, Siravegna G, et al. Minimal residual disease detection using a plasma-only circulating tumor DNA assay in patients with colorectal cancer. Clin Cancer Res. 2021;27(20):5586-5594. *.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן