ביופסיה נוזלית בסרטן הריאות: סריקה של כלל המוטציות בגידול

הטיפול בסרטן הריאות השתנה לבלי הכר בשנים האחרונות. עד לפני כעשור, הגישה הטיפולית הרווחת בסרטן ריאות הייתה מבוססת על נתונים קליניים כמו מיקום הגידול, גודלו, מורפולוגיה והיסטולוגיה, מה שהוביל ליצירת קווי טיפול כימותרפיים אחידים למטופלים שונים.

כיום, הגישה הטיפולית בסרטן הריאות מבוססת על זיהוי מאפיינים גנטיים ספציפיים של הגידול (קישור לדף טיפול חדשני בסרטן הריאות), וליתר דיוק: זיהוי מוטציות שהתרחשו בגנים שונים הקשורים לסרטן. כנגד חלק מהמוטציות הגורמות להיווצרותו של הסרטן (Driver Mutations) קיימים טיפולים מכווני מטרה – טיפולים ביולוגיים לסרטן הריאות המטפלים בתאים המכילים מוטציות אלה ומשיגים תוצאות טובות. בדרך כלל טיפול מוכוון מטרה הוא ביולוגי או הורמונלי ונחשב רעיל פחות ויעיל יותר מטיפול כימותרפי שהיה ניתן בעבר באותם מקרים.

למעשה, בכ-45% מהמקרים של אדנוקרצינומה של הריאה, שהוא סוג סרטן הריאה הנפוץ ביותר, נמצאים טיפולים מוכווני מטרה המותאמים אישית למטופל בהתאם למאפייני הגידול הספציפי שלו והמוטציות שאותרו בו.

ביופסיה נוזלית בסרטן הריאות: סריקה של כלל המוטציות בגידול - Oncotest

התפתחות מוטציות העמידות נגד טיפולים מוכווני מטרה

אחד הגנים שבהם יש שכיחות גבוהה של מוטציות בסרטן הריאה, ואשר נגדם יש טיפולי מטרה, הינו הגן EGFR. אצל 10-30% מהמטופלים עם סרטן ריאות תמצא מוטציה בגן זה. טיפול ביולוגי מוכוון מטרה כנגד מוטציות ב EGFR (תרופות כגון: אירסה, טרסיבה או טגריסו) משיג כיום תוצאות טובות בזמן קצר. אולם, לאחר תקופת טיפול מוצלחת נגד המוטציה ב-EGFR, עשויות להופיע מוטציות חדשות, העמידות לטיפול הביולוגי. במקרים אלה הטיפול שניתן לאותו מטופל כבר לא יהיה יעיל ויש צורך להתאים טיפול חדש נגד המוטציות החדשות.

 

לכן, כאשר טיפול מוכוון מטרה בסרטן ריאות מפסיק לעבוד, ביצוע בדיקה מולקולרית חדשה על רקמת הגידול יכול לאתר מוטציות חדשות שהתפתחו ובמקרים המתאימים אף להכווין טיפול מחדש. כך, למשל, בכ-60% מהמקרים שבהם התפתחה מוטציה העמידה לטיפול נגד מוטציה ב-EGFR, הייתה זו מוטציה בגן T790M, מוטציה שנגדה קיים כיום טיפול מוכוון מטרה.

מחקר חדש: אצל מטופל אחד יכולות להיווצר כמה מוטציות באזורים שונים בגידול

עד לאחרונה, הנחת העבודה הייתה שאצל מטופל אחד מתפתחת מוטציית עמידות אחת. אולם, במחקר שהוצג השנה בכנס Multidisciplinary Thoracic Cancers, שבמהלכו נבדקו כ-355 דוגמאות ביופסיה ממטופלים עם סרטן ריאה, התגלה שהנחה זו אינה מדויקת.

תוצאות המחקר הראו שבכ-20% מהמקרים (אחד מתוך כל חמישה מטופלים) קיימת יותר ממוטציית עמידות אחת לטיפול הביולוגי אצל אותו מטופל. עוד נתון שעלה מתוך המחקר הוא שאצל כמחצית מהמטופלים (49%), כאשר בוצעה יותר מביופסיה אחת, כלומר נלקחו דגימות מלפחות שני מוקדים שונים של הגידול, נמצא שיש שונות לגבי הופעת המוטציה T790M: בעוד בביופסיה אחת זוהתה המוטציה, בביופסיה השנייה לא נמצאה המוטציה.

המשמעות של תוצאות המחקר היא עצומה: ביופסיה אחת, אשר נעשית ממוקד אחד של הגידול, עשויה שלא לזהות את כל מנגנוני העמידות שנוצרו כתוצאה מהטיפול הביולוגי. כלומר: ישנם מטופלים שלא יוצע להם טיפול מוכוון מטרה שיכול להועיל להם, כיוון שמוטציה מסוימת לא אותרה על אף שהיא קיימת. הדברים נכונים במיוחד כאשר יש פיזור גדול של גרורות הגידול, מה שאינו מאפשר דגימה של כל חלקיו.

ביופסיה נוזלית בסרטן הריאות בבדיקת דם פשוטה - אונקוטסט

הפתרון: ביופסיה נוזלית הסוכמת את כלל המוטציות בגידול וגרורותיו

הפתרון הטוב ביותר המוצע כיום לזיהוי מוטציות עמידות בסרטן הריאות הוא ביצוע ביופסיה נוזלית. ביופסיה נוזלית היא בדיקת דם, המבוססת על זיהוי מקטעי דנ”א שהשיל הגידול אל תוך זרם הדם (ctDNA).

ביופסיה נוזלית אינה מצומצמת, אפוא, לאזור מסוים של הגידול או לגרורה אחת שלו. תוצאותיה משקפות את סכום כל המוטציות שיש בגידול על גרורותיו. המשמעות: ניתן לאתר, ברמת רגישות גבוהה, את כל המוטציות שכנגדן עשוי להיות טיפול מטרה המתאים למטופל. כך גם ניתן לעקוב אחר התפתחות הגידולים ולאתר מוטציות שכאלה בשלבים מוקדמים, להתאים טיפול לפני הופעת התפתחות של המחלה, וכל זאת מבלי שיש צורך לבצע ביופסיות פולשניות חוזרות ונשנות.

בדיקת הביופסיה הנוזלית Guardant360 הינה בדיקה שנבחרה על ידי ארגון האונקולוגיה הקליני האמריקאי אסקו (American association of clinical oncology – ASCO) לאחת הבדיקות האמינות ביותר שיש היום בתחום. מחקרים שפורסמו לאחרונה אף מלמדים כי מתן טיפול מוכוון מטרה בהסתמך על תוצאות בדיקת Guardant360 תואם את הטיפולים שהיו ניתנים בעקבות בדיקות גנומיות המתבצעות על רקמת גידול מביופסיה פולשנית רגילה, וכי שימוש בביופסיה נוזלית צריך להפוך לחלק מהותי יותר בטיפול בסרטן ריאות.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן