מהי ביופסיה נוזלית?

ביופסיה נוזלית הינה ביופסיה אשר מבוססת על דגימת נוזל, לרוב דם. כמו הביופסיה המסורתית המתבצעת על דגימת רקמה, למשל ביופסיה מהריאות או ביופסיה מהשד. ביופסיה נוזלית משמשת גם ככלי לאבחון וניטור מחלות, כגון סרטן, עם יתרון גדול שמדובר בהליך מהיר, פשוט ולא פולשני. לפיכך, ניתן להשתמש בביופסיה נוזלית לעיתים תכופות יותר בכדי לעקוב אחר שינויים בדנ"א של תאי הגידול, כלומר בפרופיל המוטציות של הגידול ואף לנתר תגובה לטיפול לאורך זמן.

ביופסיה נוזלית מבוססת על כך שתאים מפרישים דנ"א לדם (תמונה 1), עם זאת כמות הדנ"א המופרש מתאי הגידול לדם נמוך מאד ולכן נדרשת טכנולוגיה מתקדמת ורגישה מאוד שתדע לזהות אותו. במעבדה מתבצע תהליך בו מופרד הדנ"א החופשי בזרם הדם משאר מרכיבי הדם ועובר תהליך סריקה לאיתור מוטציות שהתרחשו בו הקשורות להנעת הגידול הסרטני ומהוות מטרות לטיפול.

על פי הנחיות האיגודים המקצועיים, שינוי גנומי שאותר בבדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית מספיק להחלטה לגבי קו טיפולי ממוקד או כניסה למחקר קליני מתאים1 ואין צורך לאמתו בבדיקה גנומית על רקמת גידול.

מהי ביופסיה נוזלית - אונקוטסט

למי מתאימה ביופסיה נוזלית ומי מהמטופלים יפיקו תועלת?

בדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית מתאימה במיוחד לשימוש בחולים המאובחנים עם סרטן מוצק בשלב מחלה מתקדם (שלב IIIB ו- IV) ללא רקמת גידול זמינה או מספקת עבור ברור גנומי מלא.

למשל, בדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית סייעה למצוא טיפול ממוקד מתאים לאישה בת 65 עם סרטן ריאה מפושט ללא רקמת גידול מספקת לביצוע בדיקה גנומית מקיפה. בדיקת Guardant360 מבוססת ביופסיה נוזלית זיהתה מוטציה בגן EGFR, מה שאפשר לזהות את הגורם המניע של הגידול ולהתאים טיפול יעיל .

חולים נוספים המתאימים לבדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית, הינם חולים החווים התקדמות מחלה במהלך טיפול ביולוגי לסרטן או טיפול ממוקד. בחולים אלו, חוזרים על הביופסיה כדי להעריך איזה מנגנון עמידות לטיפול מעורב, בעיקר באמצעות ביופסיה הנלקחת מהאיבר החדש המעורב. בהקשר הזה, לביופסיה נוזלית יש פוטנציאל של חיסכון בהליך פולשני, ועם יתרון נוסף כי היא עוקבת אחר המטופל באופן שיטתי ולא מתמקדת באוכלוסיית תאים מקומית המיוצגת על ידי ביופסיה נקודתית, ולכן מספקת תמונה כללית ומקיפה של הגנומיקה של הגידול העיקרי וגרורותיו.

למשל בדוגמא שתוארה לעיל, מעבר להתאמת טיפול ממוקד למטופלת בעת האבחון הראשוני, כאשר המטופלת חוותה התקדמות מחלה תחת הטיפול, בוצעה בדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית נוספת אשר איתרה את הגורם להתקדמות המחלה בדמות מוטציה חדשה בגן בשם MET, עבורו היה ניתן להתאים קו טיפול מתאים נוסף.

בדיקות גנומיות מבוססות ביופסיה נוזלית הקיימות היום בשימוש

כיום, עושים שימוש במספר בדיקות גנומיות מבוססות ביופסיה נוזלית. בדיקת Guardant360, המבוצעת על דנ"א גידולי חופשי בדם, מבוססת טכנולוגיית ריצוף מהדור הבא (NGS-Next Generation Sequencing) מסוג לכידה היברידית (Hybrid Capture). בדיקה זו היא הביופסיה הנוזלית החלוצה והרגישה בתחום וזמינה למטופלים החל משנת 2014. מאז השקתה, בוצעו כבר מעל 150,000 בדיקות למטופלים בסוגי גידולים שונים.

הבדיקה מזהה את כל סוגי השינויים הגנומיים ב- 74 גנים הקשורים לסרטן:

  1. מוטציות נקודתיות (SNV –single nucleotide variants)
  2. שינוי במספר העתקים של הגן (Amplifications)
  3. חסרים או תוספות לגן(InDels)
  4. ארגון מחדש של הגן Rearrangements), איחויים (Fusions וטרנסלוקציות
  5. סטטוס MSI (MSI-microsatellite instability)


הבדיקה אושרה על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאיתור הווריאציות הרלוונטיות מבחינה טיפולית לגידולי סרטן מוצקים2.

לביופסיה נוזלית של Guardant360 יתרונות רבים:

  1.  הבדיקה מאפשרת אבחון מהיר, תוך 7-10 ימים מעת הביצוע, ולכן חוסכת זמן בתיאום ביופסיה ומונעת עיכוב בתחילת הטיפול. למשל במקרה של מטופלת שביצעה ביופסיה נוזלית התוצאה הגיעה תוך 8 ימים וניתן היה להתחיל טיפול מאד מהר, התוצאה התקבלה שבועיים לפני קבלת האבחנה הפתולוגית.
  2.  בנוסף, היא אפשרה כאמור בירור גנומי מלא אצל חולים בהם השגת רקמה מהגידול אינה אפשרית או שכמות רקמת הגידול אינה מספקת.
  3.  במקרים בהם המחלה מאד מפושטת, ניתן להשתמש בביופסיה נוזלית בכדי לאתר את מכלול המוטציות בגידול ובגרורותיו. הצורך לקבל מידע על הגנטיקה של הגרורות נובע מכך שכיום ידוע שלגרורות שונות עשוי להיות פרופיל מוטציות שונה המשפיע על קצב התקדמות המחלה.
  4.  צמצום שימוש יתר באימונותרפיה על ידי זיהוי מטרה לטיפול ממוקד, ניתן במקרים מסוימים לתת טיפול עם תוצאות קליניות משופרות וירידה בסך הוצאות הטיפול.

 

  1.  PMA database within the FDA website https://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/cfpma/pma.cfm?id=P200010
  2.  Rolfo, C. et al. Journal of Thoracic Oncology Vol. 13 No. 9: 1248-1268 (2018).

 

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן