בדיקה גנומית לסרטן המעי הגס – Oncotype DX Colon Cancer Assay – שאלות ותשובות

מהי בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס (Oncotype DX® Colon Recurrence Score)?

בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס (Oncotype DX colon cancer test) היא בדיקה גנומית ייחודית הבודקת את ביטויים של 12 גנים שונים ברקמת גידול הסרטני שהוסר בניתוח מהמעי הגס של החולה. המידע זה משוקלל באלגוריתם למדד מספרי בין 0-100 המנבא את  הסבירות להישנות המחלה  (מדד להישנות המחלה Recurrence Score ).

מהי התועלת הטמונה בביצועה של בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס?

בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס מאפשרת הבנה טובה יותר וספציפית לכל מטופל, של הסבירות להישנות המחלה לאחר ניתוח להסרת הגידול ותוצאותיה עלולות להשפיע על תכנון הטיפול. עבור גידול בשלב מחלה II, מידע חשוב זה עשוי לסייע לרופא להחליט האם להמליץ על כימותרפיה כטיפול משלים לסרטן המעי הגס לאחר הניתוח; עבור גידול בשלב III, המידע עשוי לסייע לרופא להחליט מהו משטר הכימותרפיה עליו להמליץ לאחר הניתוח להסרת הגידול . 

למי בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס מתאימה?

בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס מתאימה לגברים ולנשים שאובחנו לאחרונה כסובלים מסרטן המעי הגס בשלב II  עם סטטוס MMR-P או בשלב III A/B.

מה ניתן ללמוד מבדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס?

דו"ח תוצאות אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס כולל את מדד ההישנות (Recurrence Score), שהוא מספר בין 0 ל- 100. כמו כן, הדו”ח כולל אומדן ספציפי של הסיכון להישנות.

מדד ההישנות, לצד מידע קליני נוסף, יכול לסייע בקבלת החלטה טיפולית מושכלת יותר המותאמת באופן אישי למטופלים המתמודדים עם סרטן המעי הגס.

  • חולים המסווגים עם מדד הישנות נמוך יותר מצויים בסיכון נמוך יותר להישנות סרטן המעי הגס.
  • חולים המסווגים עם מדד הישנות גבוה יותר מצויים בסיכון גבוה יותר להישנות סרטן המעי הגס.

חשוב להבין כי מדד הישנות נמוך יותר אינו מעיד על כך כי אין סיכוי להישנות סרטן המעי הגס. בדומה לכך, מדד הישנות גבוה יותר אינו מעיד בהכרח על הישנות ודאית של סרטן המעי הגס.

כיצד מתבצעת בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס?

בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס מתבצעת על רקמת גידול אשר הוסרה במהלך הניתוח המקורי. רקמה זו נשמרת ומאוחסנת באופן שגרתי במכון הפתולוגי בבית החולים בו בוצע הניתוח. כאשר הרופא יזמין את בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס, באמצעות חברת אונקוטסט, תשלח דגימה מהרקמה למעבדת Genomic Health המבצעת את בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס. לא צריך לעבור ניתוח או הליך נוסף לצורך ביצוע בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס.

מה חוזק הראיות התומכות ביכולתה של בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס לנבא הישנות מחלה?

בדיקת אונקוטיייפ קולון  עברה את כל שלבי הפיתוח והתיקוף בהיקף של קרוב ל- 5000 מטופלים. מחקרי הפיתוח אשר כללו מעל 1850 מקרים, הובילו לבחירת הגנים ופיתוח האלגוריתם. תיקוף קליני התבצע ב-4 מחקרים בלתי תלויים אשר כללו מעל ל- 2700 מטופלים והראו כי לבדיקה יכולת לנבא הישנות מחלה.

עבור סרטן המעי הגס בשלב II, בדיקת אונקוטייפ קולון  לסרטן המעי הגס תוקפה בארבעה מחקרים בינלאומיים בלתי תלויים (QUASAR11, CALGB 958122,NSABP C-073, SUNRISE4);

עבור סרטן המעי הגס בשלב III , בדיקת אונקוטייפ  קולון לסרטן המעי הגס תוקפה במחקרים NSABP C-073 וה- .SUNRISE4

תוצאות מחקרי התיקוף הדגימו קורלציה ישירה בין מדד ההישנות (Recurrence Score) לבין הסיכון להישנות בקרב חולי סרטן המעי הגס. יתרה מכך, תוצאות אלו הדגימו כי ככל שמדד ההישנות גבוה יותר, כך הסיכון להישנות הוא גבוה יותר, וככל שמדד ההישנות הוא נמוך יותר, כך הסיכון להישנות הוא נמוך יותר1.

מתי כדאי לבצע את בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס?

חשוב להזמין את בדיקת אונקוטייפ  קולון לסרטן המעי הגס לאחר הניתוח ובטרם החלטה על טיפול כימותרפי כלשהו. עבור חולים בהם אובחן:

סרטן המעי הגס בשלב II, בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס יכולה לסייע לקבוע האם כימותרפיה נדרשת כחלק מתוכנית הטיפול.

סרטן המעי הגס בשלב III, בדיקת אונקוטייפ קולון  לסרטן המעי הגס יכולה לסייע לקבוע מהו משטר הכימותרפיה המתאים ביותר.

תוך כמה זמן תתקבלנה תוצאות בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס?

לרוב נדרשים בין 7 ל- 21 ימים מרגע הזמנת הבדיקה ועד לקבלת התוצאות של בדיקת אונקוטייפ קולון  לסרטן המעי הגס. התוצאות נשלחות לרופא והוא ידון בהן עם המטופל.

כיצד ניתן להזמין את בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס?

רק רופא מומחה מורשה, כגון רופא אונקולוג, רשאי להזמין את בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס. שאל את הרופא שלך האם בדיקת אונקוטייפ  קולון לסרטן המעי הגס עשויה להועיל לך.

האם בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס מכוסה על ידי הביטוח?

הבדיקה זמינה בישראל משנת 2010 ונגישה למטופלי כללית ללא עלות. מטופלים מבוטחים בקופות חולים אחרות יכולים לרכוש את הבדיקה עצמאית/פרטית ישירות דרך חברת אונקוטסט. אונקוטייפ  קולון לסרטן המעי הגס מכוסה ע"י ביטוחים פרטיים, בהתאם לפוליסת הביטוח.

לכל שאלה ובירור לגבי התאמה בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי, ניתן ליצור קשר עם מוקד השירות של אונקוטסט:

טל. 3180* או 08-9556100, פקס. 08-9556101

דואר אלקטרוני: orders@oncotest.co.il

מקורות מידע:

1.Gray et al. J Clin Oncol. 2011.
2. Venook et al. J Clin Oncol. 2013.
3. Yothers et al. J Clin Oncol. 2013.
4. Yamanaka et al. J Clin Oncol. 2016.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן