מידע על סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס היא מחלה המטופלת במגוון רחב של טיפולים – כאשר אופן הטיפול תלוי במידת רבה בהיקף התפשטות המחלה או בשלב אבחון סרטן המעי הגס:

 סרטן המעי הגס המאובחן בשלב II ,מוגדר כגידול הממוקם בדופן החיצונית של המעי הגס שאינו התפשט לבלוטות הלימפה או לרקמות אחרות. כאשר מדברים על סרטן מעי גס המאובחן בשלב III – הכוונה שההתפשטות הגידול היא מקומית/ אזורית נרחבת יותר, כמו למשל מעורבות המחלה בבלוטות לימפה – במקרים כאלה המחלה עדיין ניתנת לריפוי, אבל סיכוי הריפוי נמוכים יותר בהשוואה לסרטן מעי הגס  המאובחן בשלב II. יחד עם זאת, מרבית החולים המאובחנים עם סרטן מעי גס בשלב מוקדם, נרפאים ממחלתם עם טיפול מתאים. סרטן מעי שלב 4 מוגדר כמחלה עם גרורות מרוחקות – מחלה שאינה ניתנת לריפוי.

סרטן המעי הגס טיפול

הטיפול המקובל בסרטן מעי גס המאובחן בשלב מוקדם מתנהל בשני שלבים. השלב הראשון מבוסס טיפול מקומי: הסרת הגידול הסרטני שנמצא במעי באמצעות ניתוח. לאחר הניתוח, האונקולוג והמטופל דנים יחד על המשך הטיפול המשלים/תומך המתאים. בשלבי מחלה מוקדמים (שלב II ושלב III), לאחר ניתוח להסרת הגידול, עולה השאלה מהו טיפול ההמשך? כאשר המטרה היא למנוע את הישנותו של סרטן המעי הגס והתפשטותו. אחד מצעדי המפתח בתכנון הטיפול הוא להבין את הסיכוי להישנות סרטן המעי הגס. הבנת הסיכון להישנות הוא שיקול חשוב בהחלטה על אופי הטיפול המשלים. למשל, האם לחולה המאובחן עם גידול במעי הגס בשלב II יש להוסיף כימותרפיה לאחר הניתוח, או לא? הכימותרפיה ניתנת כטיפול המשלים את הניתוח (טיפול אדג’ובנטי) כדי למנוע הישנות מחלה ע"י מיגור מחלה מיקרוסקופית. מרבית החולים עם סרטן מעי גס בשלב II לא יטופלו בכימותרפיה, אלא אם כן הם בעלי גורמי סיכון לחזרת מחלה.

עבור חולה הלוקה בסרטן המעי הגס בשלב III, הטיפול הכימותרפי המקובל יהיה בין 3 ל-6 חודשים וגם כאן על הרופא המטפל להחליט על מידת אגרסיביות ומשך הטיפול. בשלב 4 של המחלה, לרוב לא קיימת אפשרות להסרת הגידול הראשוני במעי על ידי ניתוח ולכן הטיפול המרכזי הוא טיפול כימותרפי במשלבים שונים עם תרופות ביולוגיות שונות.

בעבור כל חולה וחולה צריך הרופא המטפל לבחור באפשרויות הטובות ביותר – אלה שיעניקו לחולה את התועלת המרבית לצד הנזק המינימאלי הנלווה לטיפול.

טיפול מותאם אישית בסרטן המעי הגס לאחר ניתוח להסרת הגידול

מאחר והטיפול הבסיסי ביותר במחלה הוא הניתוח להסרת הגידול הראשוני, הרי שעל הרופא המטפל להחליט אילו חולים יפיקו תועלת במתן של טיפול כימותרפי משלים (מכונה גם בשם טיפול אדג’ובנטי). בחלק מהחולים ברור כי הטיפול מיותר (במקרים בהם חדירת הגידול אל תוך רקמת המעי היא מינימאלית, כגון חולי שלב I) בעוד שבחלק מהחולים ברור שיש לתת טיפול לבלימת התקדמותן של גרורות מרוחקות או כאשר רקמת הגידול חדרה יחסית לעומק רקמת המעי (החולים המסווגים בשלבים III או IV). החולים שבעבורם קיים ספק באשר למאזן התועלת והנזק שבתוספת טיפול כימותרפי הם החולים בקבוצת הביניים – החולים המסווגים כשלב II: אלה שמחלתם חדרה במידה בינונית אל תוך עובי רקמת המעי ולא שלחה גרורות מרוחקות.

במשך שנים רבות הייתה מדיניות הטיפול בחולי סרטן המעי הגס בשלב II שלאחר ניתוח שנויה במחלוקת. עיקר הבעיה נבעה מהעובדה שקשה היה להעריך את מידת הסיכון של החולים האלו להישנות מרוחקת של המחלה. עיקר המטרה שלשמה ניתן הטיפול האדג’ובנטי / המשלים, היא מניעת הישנות המחלה. ולכן, הרי שמתן טיפול אדג'ובנטי / כימותרפי מהווה סיכון מיותר באותם חולים שמידת הסיכון שלהם להישנות היא נמוכה.

ישנם מטופלים עם מדדים קליניים ופתולוגיים המצביעים על גידול אגרסיבי ועבורם ההחלטה הטיפולית לטיפול כימותרפי היא ברורה. מדדים כגון: הערכת סטטוס מעורבות מחלה בבלוטות, ניקוב או חסימת מעיים, דרגת התמיינות הגידול, פלישה לימפו-ווסקולרית, שלב T ומצב MMR ,משמשים להערכת סיכון זו. מנגד, עבור מטופלים רבים עם מדדים קליניים ופתולוגיים המעידים על גידול פחות אגרסיבי ישנה אכן התלבטות מה הטיפול הנכון עבורם. למשל עבור חולי שלב II בעלי סיכון סטנדרטי (T3, MMR-P), ההתלבטות היא האם להשאירם על מעקב פעיל או שיש צורך בתוספת טיפול כימותרפי לאחר הניתוח? אנו רוצים להימנע ממעקב פעיל בחולים עם גידול אגרסיבי או לחילופין, לטפל בטיפול כימותרפי בחולים שהיו יכולים להנות ממעקב פעיל נטול תופעות לוואי. לשמחתנו, היום יש ברשותנו כלים נוספים, המסייעים לנו לקבל החלטה מדויקת ואינדיבידואלית יותר עבור כל מטופל.

דילמה דומה הייתה קיימת עד לפני מספר שנים גם במסגרת החלטות הטיפול בסרטן השד המאובחן בשלב מוקדם. ואולם, מזה מספר שנים מבוצעת בדיקה המכונה “אונקוטייפ שד”. בדיקה זו בוחנת קבוצה גנים בתאי הגידול, מאחר ונמצא כי הביטוי של אלו מהווים מדד אמין המנבא את מידת הסיכון להישנות המחלה. בדיקת אונקוטייפ שד מהווה כיום חלק מהמהלך השגרתי של קבלת ההחלטות הטיפוליות במקרים של סרטן שד מוקדם.

בדומה, בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס בוחנת ביטוי של פאנל גנים המצויים בקורלציה גבוהה למידת הסיכון להישנות המחלה. כיום, ניתן לבצע את בדיקת אונקוטייפ קולון לסרטן המעי הגס על רקמת הגידול שהוסרה במהלך הניתוח הראשוני ולהגדיר את מידת הסיכון להישנות המחלה – כאשר הסיכון גבוה, הרופא המטפל ימליץ על מתן טיפול אגרסיבי יותר למניעת ההישנות. במקרים בהם מידת הסיכון להישנות המחלה נמוכה, סביר כי הרופא המטפל יפחית את עוצמת הטיפול כדי להימנע מטיפול מיותר.

גם בחולים המאובחנים עם סרטן המעי הגס בשלב II , שהם בעלי סיכון סטנדרטי להישנות, הבדיקה מסוגלת לאתר 20% שיש להם סיכון גבוה יחסית לחזרת מחלה עקב ביולוגיה סוערת של הגידול ועבורם הטיפול הכימותרפי הוא משמעותי להורדת הסיכון לחזרת מחלה. בחולי שלב III הבדיקה מזהה את 20% מהחולים שיש להם ביולוגיה של גידול פחות אגרסיבית ומצויים בסיכון יחסי נמוך יותר לחזרה, ובחולים אלו ניתן לשקול להפחית את עוצמת הטיפול הכימותרפי.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן המעי הגס

בדיקת Oncotype DX® Colon Recurrence Score הינה בדיקה גנומית המספקת הערכה ספציפית לגבי סיכון ההישנות של סרטן המעי הגס לאחר ניתוח, הן למטופלים עם סרטן המעי הגס בשלב II והן בשלב III A/B. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן המעי הגס האישי שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

אונקוטסט מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים למתמודדי עם מחלת הסרטן.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן