התמודדות עם סרטן שד מפושט מסוג חיובי להורמונים – הסיפור של שרון

בשנת 2003 כאשר שרון הייתה בת 42 היא אובחנה עם גידול סרטני בשד. היא עברה מיד ניתוח להוצאת הגידול וממצאי הפתולוגיה קבעו שמדובר בגידול חודרני מסוג חיובי לקולטנים הורמונאליים.

כשני שליש מגידולי סרטן השד שייכים לסוג החיובי להורמונים. פירוש הדבר שצמיחת גידולים אלו תלויה בהורמון הנשי אסטרוגן, על כן הטיפולים המוצעים לגידולים מסוג זה מבוססים על מנגנון עיכוב של קולטן לאסטרוגן (כמו התרופות טמוקסיפן, פסלודקס) או על מנגנון המעכב את ייצור האסטרוגן (טיפולים מעכבי ארומטז).

 בניתוח של שרון גילו שהגידול התפשט ל-7 בלוטות, על כן לאחר הניתוח היא החלה לקבל טיפול כימותרפי בשד משלים שכלל AC ולאחריו טקסוטר למשך כחצי שנה. בסיום הטיפול הכימי עברה ניתוח כריתת שד דו-צדדי וניתוח כריתת שחלות ולאחריהם טופלה בטמוקסיפן כטיפול הורמונאלי משלים. בשנת 2005 הטיפול המונע הוחלף והיא קיבלה מעכבי ארומטז. בסוף 2007 התגלו גרורות בעצמות ולכן החלה טיפול בתרופה כימית בשם קסלודה. לאחר שנה וחצי התגלו גרורות חדשות והטיפול הוחלף לטיפול כימי אחר. עד לסוף 2008 טופלה שרון באבסטין ובמעכבי ארומטז ללא הצלחה, ב- 2009 היא המשיכה לקבל תשלובות כימיות ביולוגיות והורמונאליות ללא שיפור משמעותי במצבה.

בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול

עד אמצע 2012 שרון הספיקה לקבל תוך 4 שנים 15 קווי טיפול שונים, כל קו הצליח להחזיק במשך חודשיים- 4 חודשים לכל היותר, שוב ושוב היא התבשרה על כישלון הטיפול.

בתחילת שנת 2012 הציעה לה רופאה לבצע בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול. בבדיקה נסרקים מאות גנים במקביל על בסיס טכנולוגית ריצוף DNA חדשה ברגישות גבוהה. לשרון התגלתה מוטציה בגן המקודד לקולטן של אסטרוגן. בעקבות הממצא התגלה מנגנון חדש המסביר את עמידות הגידול לטיפול הורמונאלי. המוטציה היא זו שגרמה לקולטן לאסטרוגן להמשך פעילות ללא תלות בהורמון אסטרוגן וכך נוצרה העמידות לטיפול.

רפואה מותאמת אישית למחלת הסרטן

בניסוי שבוצע בארץ במעבדה של ד”ר עידו וולף ובמקביל במעבדות בארה”ב על התאים שנלקחו מהגידול התגלה שהגידול עמיד למספר רב של תרכובות למעט למינון גבוה של טמוקסיפן. התגלית הייתה פורצת דרך וזכתה לפרסום רב בכתבי עת מובילים ברפואה.

על בסיס תוצאות הניסוי, שרון החלה בטיפול משולב של מינון מתגבר של טמוקסיפן עם תרופה ביולוגית לסרטן בשם אפיניטור. לראשונה מאז אובחנה הצליח הטיפול התרופתי לעצור את המחלה לתקופה ארוכה של כמעט שנה.

לאחר שהמחלה חזרה להתקדם שרון החלה בטיפול בחוסמי קולטן לפרוגסטרון ביחד עם אפיניטור. מאז, כבר למעלה משנה, שרון ממשיכה בטיפול, עובדת ומתפקדת באופן שגרתי.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן