התמודדות עם סרטן ריאות מסוג squamous – הסיפור של ירון

ירון, בן 57,  הגיע לרופא עם תלונות על כאבים בכתף ובגב, שיעול ממושך והזעות לילה. הוא סיפר לרופא שלאחרונה גם ירד מעט במשקל, אך ייחס את כל התופעות הללו ללחץ נפשי שהיה נתון בו באותה תקופה על רקע היעדרות של אשתו אשר שהתה בחו”ל. לרופא החליט להגיע רק לאחר שגילה בלוטה נפוחה בצוואר. הרופא בדק אותו, נתן הפנייה לבדיקות דם ומרשם לאנטיביוטיקה, וכן שלח אותו לבדיקות הדמיה דחופות, אולטרסאונד של הצוואר ובדיקת רנטגן (x-ray) של החזה, התוצאות נראו תקינות. במהלך האולטרסאונד של הצוואר נלקחה מהבלוטה ביופסיה וכעבור 4 ימים הגיעה תוצאה חד משמעית, ירון אובחן עם סרטן ריאות.

 תוצאות המעבדה הצביעו על כך שירון חולה בסרטן ריאות מסוג קרצינומה של תאי הקשקש (squamous cell carcinoma) אשר שכיחה בכ- 30% ממקרי סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (non small cell lung cancer). בניגוד לגידולים מסוגים אחרים, התחזית הרפואית (הפרוגנוזה) של התפתחות גידולי squamous cell carcinoma אינה אופטימית, הטיפול המקובל בסרטן ריאות זה מבוסס על שילוב תרופות כימותרפיות אך גם עם טיפול מרבית החולים אינם שורדים שנה מיום האבחון.

הרופא האונקולוג נתן לירון את הטיפול הכימי המקובל, אך במהלך הטיפול התדרדר במהירות מצבו של ירון, הטיפול הכימי לא הצליח לבלום את התפשטות הגידול. ירון איבד ממשקלו חצי קילו מדי יום, סבל מהזעות לילה, קשיים באכילה ובבליעה.

להתאים באופן יעיל ומדויק טיפול תרופתי לחולי סרטן הריאות

במטרה לאבחן טוב יותר את מאפייני הגידול הסרטני של ירון, החליט האונקולוג לבצע על הביופסיה שכבר נלקחה, בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול. התקווה הייתה שעל סמך תוצאות הבדיקה ניתן יהיה להתאים באופן יעיל ומדויק יותר את הטיפול התרופתי שמתאים באופן ספציפי לירון.

תוצאות הבדיקה היו דרמטיות. התגלה כי בגידול הסרטני של ירון יש שינוי גנטי (מוטציה) שאינו אופייני לגידולים מהסוג שאובחן אצלו, מוטציה מסוג איחוי של שני גנים המערבים את הגן ALK. מדובר בממצא מאוד נדיר בגידולי ריאות (כ- 5%) והוא אינו מוכר כלל בספרות המקצועית בגידולי squamous של הריאה.

בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול

למוטציה הזו קיימת טיפול ביולוגי בסרטן ריאות ממוקדת חדשה , אך כאמור היא לא הוצעה קודם לכן לירון כיוון שרק בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול הצליחו לאתר אצלו את המוטציה. מיד לאחר קבלת התוצאה רכש ירון את התרופה וכעבור יומיים כבר הרגיש יותר טוב. מרגע שהחל בטיפול הרגיש יותר טוב. הזעות הלילה הפסיקו מיד, לאחר שבוע של טיפול התיאבון חזר וניתן היה להבחין שהגושים בצוואר קטנו. תופעות הלוואי של התרופה הביולוגית לא היו חמורות, בבקרים ירון סבל מהפרעה קלה בראייה, בערבים חש עייפות ובמשך שבוע סבל משלשולים. כעבור חודש מתחילת הטיפול הביולוגי ירון עבר בדיקת PET-CT שהצביעה על נסיגה מרשימה של הגידול וכן נמצא בבדיקות הדם שהמרקר ירד בכ- 50%.

התמודדות עם סרטן ריאות מסוג squamous - אונקוטסט בדיקות גנומיות לסרטן

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן