מחקר ישראלי: בדיקת דם מסוג Guardant360 מאתרת את הטיפול המדויק בחולי סרטן ריאה

מחקר שנערך בהובלתו של פרופ’ ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים סורוקה וממומחי סרטן הריאה המובילים בישראל, בדק את התרומה של השימוש בבדיקת ריצוף רחבה מביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 המשווקת בישראל על ידי אונקוטסט רניום להתאמת טיפול מדויק לחולים עם סרטן ריאות במצב מתקדם. מדובר בבדיקת ריצוף עמוק של מקטעי דנ”א שמקורם בגידול הסרטני או בגרורותיו מדגימת דם של החולה.

כפי שפורסם השבוע באתר YNET, המחקר שהתפרסם בחודש שעבר בכתב העת החשוב בתחום סרטן הריאות, ה-JTO, הראה כי בדיקת ריצוף מקטעי דנ”א מהגידול הסרטני מדגימת הדם, מאפשרת לרופא לקבל תמונת מצב עדכנית וכוללת על מאפייני הגידול של החולה. למידע שכזה יש תרומה על אופן ובחירת הטיפול. תוצאות המחקר הראו כי ב-65% מהחולים התגלה שינוי גנטי בר טיפול בתרופות המאושרות על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי. בפועל, יותר ממחצית החולים טופלו בטיפולים ממוקדי מטרה כנגד המוטציה הגנטית שזוהתה בבדיקה.

בדיקת Guardant360 מרצפת 73 גנים רלוונטיים להתפתחות הסרטן, אשר כוללים את כל המוטציות הגנטיות שיש להן טיפול מאושר לשימוש בעולם. כלומר, הבדיקה יכולה לאפשר לאונקולוג להתאים טיפול תרופתי ספציפי שאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי או לחילופין להראות אלו טיפולים רלוונטיים נמצאים במחקר קליני אשר עשויים להתאים לחולה.

בדיקה גנומית מקיפה מסוג Guardant360 על ביופסיה נוזלית

כיום ברור כי סרטן ריאות מאופיין על ידי תתי סוגים המונעים על ידי מוטציות שונות, ולכן יש חשיבות רבה באיתור הגורם המניע את התפתחות הגידול הסרטני על מנת לטפל בחולה בתרופה ממוקדת מטרה שפועלת במדויק הגורם המניע. חלק מהמוטציות אינן מאותרות בבדיקות ריצוף על בביופסיה “רגילה” הנלקחת מרקמת הגידול ונדרשת בדיקה עם רגישות גבוהה יותר בכדי לאתר ממצאים המתבטאים ברמה נמוכה יותר, אך מניעים את הגידול, ויכולים להצביע על אופציה טיפול אפקטיבית לחולה.

החוקרים ערכו מעקב אחר מדדים שמעידים על התגובה של החולים בעקבות טיפול שניתן להם על סמך תוצאות בדיקה גנומית מקיפה מסוג Guardant360 על ביופסיה נוזלית וחולקו ל-3 תתי קבוצות:

  • הקבוצה הראשונה – חולים “נאיביים”  שטרם טופלו בטיפול כלשהו

  • הקבוצה השנייה – חולים שהמחלה שלהם התקדמה לאחר טיפול בכימותרפיה או בתרופות אימונותרפיות לסרטן  (תרופות שגורמות למערכת החיסון להילחם בגידול, ר”א)

  • הקבוצה השלישית – חולים שמחלתם התקדמה לאחר טיפול תרופות ממוקדות מטרה.

“הבדיקה הראתה שהשימוש בבדיקות פשוטות מבחינת החולה ומתוחכמות מבחינה טכנולוגית ניתן לעשות שינוי משמעותי על האופן של בחירת הטיפול לחולה” הסביר פרופ’ פלד “והן בעיקר מאפשרות לנו הרופאים להתאים טיפול אפקטיבי לאחוזים מאוד גבוהים של החולים”.

טיפול מותאם אישית בסרטן הריאות

רק לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה פרסמו בכתב העת המדעי המוביל JAMA Oncology ממצאי מחקר שכלל 323 מטופלים להם בוצעה בדיקת ריצוף מקיף מביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 ובמקביל גם בדיקת ריצוף על ביופסיה “רגילה” מרקמת הגידול הסרטני. החוקרים הגיעו למסקנה שבדיקת הריצוף על ביופסיה נוזלית זיהתה כמות כפולה של מוטציות שניתן להתאים להן טיפול לעומת בדיקת הריצוף על רקמת הגידול. על סמך מחקרים אלו ונוספים, פרסם האיגוד הבינלאומי לחקר סרטן הריאה (IASLC) נייר עמדה שעליו חתומים המומחים הבכירים ביותר בעולם – ובכללם גם פרופ’ פלד – הממליץ על שימוש בבדיקת ריצוף על ביופסיות נוזליות ככלי לאבחון ראשוני לחולי סרטן ריאה לפני השימוש בריצוף על רקמה בשל הזיהוי המדויק והמהיר יותר בבדיקות אלו.

“העולם המדעי צועד לכיוון שימוש בבדיקות ריצוף מביופסיה נוזלית כבדיקה ראשונית לכל חולה בסרטן ריאות ואני מקווה שכבר שנה הבאה זו תהיה צורת הטיפול המקובלת”, הוסיף פרופ’ פלד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן