מחקר חדש: ניתן לחזות הצלחת טיפול בחוסמי PD-1/ PDL-1 בביופסיה נוזלית

טיפול אימונותרפי לסרטן במעכבי PD-1/ PDL-1 כמו קיטרודה ואופדיבו כבר הוכח כיעיל מאוד במקרים מסוימים. מחקרים רבים מנסים למצוא סמנים ביולוגיים שיאותתו מראש באילו מקרים טיפול בקיטרודה או באופדיבו יהיה יעיל.

ניתן לחזות הצלחת טיפול בחוסמי PD-1/ PDL-1 בביופסיה נוזלית - אונקוטסט

עומס מוטציות כסמן ביולוגי להצלחת טיפול במעכבי PD-1/PDL-1

אחד הסמנים הביולוגיים שהוכחו כיעילים בחיזוי הצלחת טיפול בקיטרודה או באופדיבו הוא עומס מוטציות בגידול הסרטני. התגלה כי ככל שעומס המוטציות גבוה יותר, גובר הסיכוי שהטיפול במעכבי PD-1/ PDL-1 יהיה יעיל.

 

הסיבה לכך היא שככל שיש יותר מוטציות בגידול, עולה גם הסיכוי שהגידול יבטא על פניו ניאו אנטיגנים – סמנים המאותתים למערכת החיסונית לתקוף את הגידול מלכתחילה. במקרים אלה, שבהם יש סיכוי טוב יותר שהמערכת החיסונית תזהה את הגידול הסרטני, הטיפול בחוסמי PD-1/ PDL-1 הוא יעיל יותר שכן הוא מונע מהגידול לחמוק ממערכת החיסון.

זיהוי עומס מוטציות בבדיקת ביופסיה נוזלית

המחקרים שקישרו בין מדד עומס מוטציות בגידול לבין הצלחת טיפול במעכבי PD-1/ PDL-1 נעזרו בבדיקות גנומיות שנערכות על רקמת הגידול. אולם, לבדיקות ריצוף מרקמת הגידול כמה חסרונות: הן בדיקות פולשניות ולא תמיד ניתן לבצע ביופסיה. כמו כן, הן בודקות את עומס המוטציות ממוקד אחד של הגידול שממנו נדגמה הביופסיה, אך לא מכל הגרורות והמופעים הנוספים של הגידול בגוף.

לעומת זאת, בדיקת ריצוף מביופסיה נוזלית (ctDNA), המתבצעת על דגימת דם פשוטה, אינה פולשנית ובנוסף, היא סוכמת את כלל המוטציות שמשיל הגידול בגוף ולא רק מהמוקדים שבהם נדגמה הרקמה. כמו כן הודגם כי ריצוף גנים בבדיקת הביופסיה הנוזלית מאפשר גם לזהות את עומס המוטציות של הגידול.

המחקר: זיהוי עומס מוטציות בבדיקת ביופסיה נוזלית מסוג Guardant 360 מנבא הצלחת טיפול אימונותרפי

מחקר חדש בדק את הקשר בין מדד עומס מוטציות בבדיקת ביופסיה נוזלית מסוג Guardant 360 לבין הצלחת טיפול במעכבי PD-1/ PDL-1.

המחקר כלל 69 מטופלים עם ממאירויות שונות, אשר טופלו בטיפול אימונותרפי במעכבי PD-1/ PDL-1, וגילה כי זיהוי מדד עומס מוטציות בבדיקת ביופסיה נוזלית מסוג Guardant 360 אכן מנבא הצלחת טיפול במעכבי PD-1/ PDL-1 .

מסקנות המחקר היו: “לביופסיה נוזלית כמה יתרונות: קלה לביצוע, על דגימת דם פשוטה, לא פולשניו. והן מייצגות את סך הדנ”א של הגידול מכמה גרורות. נתוני המחקר הראו כי מצב של ריבוי מוטציות, כפי שנמצא בריצוף הגידול מביופסיה נוזלית, מנבא תגובה טובה יותר לטיפול האימונותרפי, וגם שרידות טובה יותר ללא התקדמות המחלה ושרידות כוללת”.

החוקרים הציעו להעמיק את המחקר בתחום זה על מטופלים נוספים.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן