מהפכת הביופסיה הנוזלית מגיעה לסרטן השד

בדיקה לריצוף גנים של הגידול הסרטני, מבדיקת דם פשוטה, מה שקרוי ביופסיה נוזלית, המאתרת שינויים בדנ”א של הגידול הסרטני, הפכה לכלי חשוב בכל שלבי המחלה על מנת להתאים באופן אופטימלי טיפול לחולי סרטן. אם בעבר, האפשרות היחידה ללמוד אודות אופי הגידול הייתה רק באמצעות בדיקות על דגימת רקמה (ביופסיה) הנלקחת מהגידול, השימוש בביופסיה בתצורה של בדיקת דם מאפשרת תמונה רחבה יותר ועשויה לפתוח צוהר לאפשרויות טיפול מגוונות יותר.

הביופסיה הנוזלית מגיעה לסרטן השד, אונקוטסט רפואה מותאמת לחולי סרטן

מחקרים חדשים שהוצגו לאחרונה בכנס סרטן השד העולמי (SABCS) שהתקיים בסן אנטוניו, ארה”ב, מוכיחים את יעילותה של בדיקה לריצוף גנים של הגידול הסרטני מביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 בזיהוי שינויים גנטיים חשובים, שחלקם מתרחשים תוך כדי התקדמות המחלה אצל חולות עם סרטן שד גרורתי.

בדיקת Guardant360 של חברת אונקוטסט-טבע היא בדיקת דם פורצת דרך, המרצפת מקטעי דנ”א של הגידול וגרורותיו אשר קיימים ונעים במחזור הדם. הבדיקה מזהה את כל סוגי השינויים הגנומיים ב- 73 גנים שכיחים שרלוונטיים למחלת הסרטן. כמו כן, הבדיקה מדווחת על מצב ה- MSI (ריבוי מוטציות באזורים אלו מהווה סמן לניבוי יעילות של טיפולים אימונותרפיים).

בדיקה גנטמית Guardant360

כיום, כארבע שנים לאחר שהחל השימוש ב- Guardant360, בוצעו ברחבי העולם למעלה מ- 100,000 בדיקות. זו הבדיקה הגנומית מביופסיה נוזלית הנחקרת ביותר בעולם ולמעלה מ- 86 מחקרים שפורסמו בכתבי עת מדעיים בחנו את יעילותה במגוון מחלות הסרטן.

לבדיקת Guardant360 מביופסיה נוזלית יתרונות רבים, ביניהם: המטופל לא צריך לעבור ביופסיה פולשנית, פעולה שעלולה להיות כרוכה בסיכונים ובאי נעימויות, וכמו כן, הבדיקה מאפשרת לאתר את מכלול המוטציות הן בגידול והן בגרורותיו ולא רק לבחון את המוטציות שנוכחות ברקמת הגידול שנדגמה במסגרת ביופסיה הנעשית בשיטה המוכרת.

הצורך לקבל מידע גנומי גם על הגרורות חשוב במיוחד היות וכיום ידוע שלגרורות שונות עשוי להיות פרופיל מוטציות שונה המשפיע על קצב התקדמות המחלה. מכאן, שקבלת התמונה הגנומית המלאה והעדכנית של המחלה יכולה לסלול את הדרך לאפשרויות טיפול חדשות.

לבדוק את הגנטיקה של הגרורות

כל חולה עובר אבחון ראשוני של מחלתו, אך יש לזכור שמאפייני הגידול משתנים תוך כדי הטיפול והתקדמות המחלה. מכאן, שישנה חשיבות לבצע הערכה מחודשת למאפייני הגידול גם בשלבי מחלה מתקדמים. במחקרים שהוצגו בכינוס העולמי לסרטן השד עלה כי בדיקת Guardant360 יכולה לזהות מאפיינים חדשים אצל חולות סרטן שד בשלב מחלה מתקדם, גם מעבר למידע המתקבל באבחון הראשוני של החולה ובכך להגדיל את הסיכוי לבחירת טיפול מדויק יותר לחולה.

באחד המחקרים בדקו באמצעות הבדיקה, ביטוי יתר של HER2. המחקר בחן חולות סרטן שד שאובחנו בעבר עם תוצאה לא חד משמעית (equivocal) של ביטוי HER2. בכ- 20-30% מהמאובחנות בסרטן השד מופיע ביטוי יתר או הכפלה גנומית של HER2, והוא מהווה מדד לסיכויי הופעה מחודשת של המחלה וכן לפרוגנוזה. בדיקות של רמות הביטוי והכפלה גנטית של HER2 נערכות לחולות סרטן שד כדי להעריך פרוגנוזה והתאמה לטיפול בתרופות מסוג אנטי HER2, שהמוכרת שבהן היא הרצפטין. עם זאת, הטיפול מוגבל לחולות שנמצא בגידול שלהן ביטוי יתר של HER2, שכן טיפול זה לא אפקטיבי בשאר המקרים. במחקר החדש, החוקרים הוכיחו כי למרות שהחולות אובחנו בעבר, בבדיקה מוקדמת יותר על רקמת הגידול, כבעלות תוצאה לא חד משמעית של רמת ביטוי ה- HER2, בדיקת Guardant360 זיהתה בכ- 10% מהמקרים, הגברה של ביטוי ה- HER2 לאחר התקדמות המחלה, דבר המאפשר להן כעת להיות מטופלות בתכשירים נוגדי HER2.

לממצאים אלו חשיבות גבוהה והם תומכים בביצוע הערכה מחדש של סטטוס ה- HER2 בחולות אלו וכן בחולות שהוגדרו כ- HER2 שלילי בעת האבחון הראשוני, וחוו הישנות מחלה, היות והגברת ביטוי של HER2 עלולה להתרחש גם בעת התקדמות המחלה. ההנחיות הרפואיות ממליצות, אם ניתן, לבדוק את סטטוס ה- HER2 גם של הגרורות, דבר המתאפשר הודות לבדיקת Guardant360.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן