בדיקת דם מדויקת להתאמת טיפולים לסרטן

בדיקת הדם Guardant360 מחוללת מהפכה של ממש. בדיקת דם פשוטה זו מסוגלת לאתר שינויים גנומיים ברמת דיוק של 99% והודות למידע המתקבל מהבדיקה היא מאפשרת אבחון מדויק יותר של המחלת הסרטן, והתאמת טיפולים מותאמים אישית.

בדיקת דם מדויקת להתאמת טיפולים לסרטן - אונקוטסט

לפני כשנתיים שרה (70) אובחנה עם סרטן הריאה בשלב מתקדם, עם גרורות – על אף שמעולם לא עישנה. “היא עברה ביופסיה – פרוצדורה בה לוקחים דגימה מהרקמה של הגידול בריאה, על מנת לאתר את המוטציות שיש בו ולהתאים לה טיפול ובמקביל גם עברה ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 שהוסבר לה כי עשויה לתת תמונה מקיפה יותר על המאפיינים של המחלה”, מספרת בתה מיכל בכתבה שפורסמה השבוע במגזין “זמנים בריאים” של ידיעות אחרונות. התוצאות של בדיקת Guardant360 הגיעו מוקדם יותר מהביופסיה הרקמתית. הן הועברו לרופא המטפל, פרופ’ ניר פלד – מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים סורוקה, שהודיע לשרה כי מקור הסרטן שלה במוטציה שנקראת EGFR, אשר נפוצה בקרב חולי סרטן ריאה שאינם מעשנים. ההפתעה הגדולה הגיעה מאוחר יותר אז הגיעו התוצאות של הבדיקה הרקמתית מבית החולים – שם נקבע שאין לה בכלל את המוטציה הזו. אם היו מסתמכים על ממצאי הבדיקה הרגילה, שרה הייתה עוברת טיפולי כימותרפיה קשים.

בדיקה גנומית - ביופסיה נוזלית

בזכות העובדה שעשתה ביופסיה נוזלית היא קיבלה טיפול בתרופה “טגריסו”, שמיועדת לחולים עם EGFR. “אם אמא שלי הייתה מקבלת כימותרפיה היא לא הייתה איתנו היום”, קובעת מיכל, “אבל בזכות הבדיקה והתרופה שהיא קיבלה היא עומדת על הרגליים, מתפקדת ואפילו רוקדת פעמיים בשבוע”.

עד לא מזמן, הייתה ביופסיה שנלקחה מרקמת גידול סרטני הדרך היחידה להבין אילו מוטציות גרמו למחלה. מדובר בהליך כואב, פולשני, שגם לא ניתן תמיד לביצוע, ועלול להיות מסוכן לחולה. בכנס איגוד הסרטן האירופי הוצגו מחקרים על “ביופסיה נוזלית” – בדיקה גנטית  מדגימת דם המאתרת את הדי־אן־איי של הגידול הסרטני בזרם הדם. באמצעותה יכול הרופא להבין במדויק באיזה סוג של גידול מדובר, אילו מוטציות גנטיות גורמות למחלה להמשיך ולהתפתח, אילו טיפולים יכולים לעזור ומאילו כדאי להימנע. בשנים האחרונות התפתחה הטכנולוגיה של “ביופסיה נוזלית” והיא הפכה לכלי חשוב בכל שלב של המחלה על מנת לאפיין את המוטציה בשלבים ראשונים וכדי לאתר סמנים שקיומם עשוי לנבא תגובה טובה יותר לטיפול אימונותרפי בסרטן. בנוסף, היות שהסרטן משנה את המאפיינים שלו כל הזמן – אפילו תוך כדי טיפול – הבדיקה מסייעת לרופא לאתר במהירות מדוע תרופה מסוימת שהייתה יעילה עבור חולה סרטן מפסיקה להשפיע עליו.

מאחר שיש חשיבות מכרעת לעיתוי ולאופן השימוש בביופסיה נוזלית, האיגוד הבינלאומי לחקר סרטן הריאה (IASLC) פירסם באחרונה המלצות חדשות בנוגע לשימוש בבדיקה אצל חולי סרטן ריאה מתקדם. על פי המלצות אלו, ביופסיה נוזלית עשויה להעניק לחולים יתרון בבחירת הטיפול הרפואי הן בעת האבחון הראשוני והן לאחר שהגידול פיתח עמידות לתרופות והמחלה שלו התקדמה. על פי המומחים, מומלץ במיוחד להשתמש בביופסיה נוזלית כאשר רקמת הגידול אינה גדולה מספיק, לא זמינה, או שההמתנה להשגתה יכולה לגרום לעיכוב משמעותי – כל פרק זמן שארוך משבועיים. 

בדיקה גנומית Guardant360 - אונקוטסט

משווקת בישראל על ידי חברת אונקוטסט, מאתרת מקטעי די־אן־איי בדם של החולה שמקורם בגידול או בגרורותיו, ומרצפת 73 גנים שרלוונטיים להתפתחות הסרטן. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Oncology JAMA ונערך על ידי חוקרים ממרכז הסרטן “אברמסון” של אוניברסיטת פנסילבניה, הראה שאצל חולי סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC) היא מזהה בגידול הסרטני כמעט פי שניים יותר מוטציות שיש להן טיפול תרופתי, לעומת בדיקת הביופסיה הרגילה – זו המבוססת על רקמה בלבד.

“העולם המדעי צועד לכיוון של שימוש בביופסיה נוזלית כבדיקה ראשונית לכל חולה בסרטן ריאות, ואני מקווה שכבר בשנה הבאה זו תהיה צורת הטיפול המקובלת”, מסביר פרופ’ פלד. “אני מעריך שבעוד כמה שנים נראה בדיקות דם כאלו אפילו כבדיקות סקר לאיתור חולים בשלבים מאוד מאוד מוקדמים של המחלה, וכך נציל חיים של רבים”.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן