בדיקה גנומית מביופסיה נוזלית טובה יותר

“ראש בראש”: בדיקה גנומית מביופסיה נוזלית טובה יותר מבדיקה על ביופסיה מרקמה אצל חולי סרטן ריאה.

בסרטן הריאות ישנה חשיבות גבוהה לאבחון מדויק של מאפייני הגידול של כל חולה. טיפולים ממוקדי מטרה, הקרויים גם “טיפולים ביולוגיים” עשו מהפכה של ממש הודות ליעילותם ושיעורי התגובה הגבוהים שלהם. על מנת להתאים טיפול באופן אישי לכל חולה סרטן יש להבין את מאפייני הגידול כבר באבחנה הראשונית והבדיקה שעושה זאת צריכה להיות מדויקת, מקיפה ולא פחות חשוב מכך, כזו שתספק לרופא תשובה מהירה על מנת לקבל החלטה על אופי הטיפול.

כיום ברוב המקרים קביעת מאפייני הגידול מתבצעת בבדיקת ביופסיה בשיטה המסורתית, באמצעות הוצאת דגימה מרקמת הגידול ושליחתה למעבדה הפתולוגית לצורך אבחנה. זוהי בדיקה פולשנית והתשובות מגיעות בדרך-כלל רק לאחר כשבועיים ויותר של המתנה. 

ביופסיה נוזלית - בלי צורך בפרוצדורה פולשנית ולא נעימה

בשנים האחרונות, נכנסה לשימוש אפשרות חדשנית לבירור גנומי הנעשית באמצעות ביופסיה נוזלית. מדובר, בלקיחת דגימת דם פשוטה מהמטופל, ובבדיקה הגנומית המתבצעת על בדיקת הדם, ניתן לאתר שינויים בתאי הגידול הסרטני וזאת מבלי צורך בפרוצדורה פולשנית ולא נעימה. בנוסף, אצל כשליש מחולי סרטן הריאה אין כלל אפשרות לדגום רקמה מהגידול ובמקרים אלו לביופסיה הנוזלית חשיבות גדולה אף יותר.

במחקר השוואתי גדול שהתפרסם בכנס האגודה האמריקאית לחקר הסרטן, ה-AACR, נבדקו יכולות הבדיקה Gaurdant360, בדיקת הדם הנחקרת והמובילה בעולם, בהשוואה לברור גנומי מביופסיה “רגילה” פולשנית, באמצעות דגימה של רקמה מהגידול.

מחקר ה-NILE שממצאיו פורסמו גם בישראל היום ובאתר החדשות YNET, בחן 282 חולים מיד לאחר שאובחנו כחולי סרטן ריאה גרורתי. לכל חולה בוצעו שתי בדיקות: ברור גנומי מבוסס ביופסיה נוזלית בעזרת בדיקת הדם Guardant360 ומנגד גם ברור גנומי באמצעות ביופסיית רקמה “רגילה” כפי המתבצעת ברוטינה באותו מוסד רפואי. מטרת המחקר הייתה לבחון את התוצאות של החולים אשר אותרה אצלן אחת מהמוטציות שעל פי הידע הרפואי הקיים, יש עבורן טיפולים שנמצאו יעילים ואושרו לשימוש על ידי רשויות הבריאות בישראל ובעולם. מדובר במוטציות בגנים: EGFRALKBRAF, RET ROS1MET, HER2.

בדיקת Guardant360 של חברת אונקוטסט

התוצאות היו חסרות תקדים: בדיקת Guardant360 איתרה מוטציות שיש להן טיפול תרופתי בקרב חולים רבים יותר. על פי המחקר, בקרב 77 מהחולים נמצאו מוטציות ברות טיפול על-ידי ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 בעוד שברור על הביופסיה “הרגילה” איתרה מוטציות כאלו רק בקרב 60 חולים. במחקר אף הוכח כי הוספת השימוש בביופסיה נוזלית בנוסף לזו המתבצעת על רקמת גידול מעלה את הסיכוי לאיתור מוטציה בעלת טיפול מוכח בכ-48% מהמטופלים. גם זמן קבלת התוצאות היה מהיר יותר באמצעות בדיקת הדם – 9 ימים בממוצע בהשוואה ל-15 יום בביופסיה הרקמתית. עבור חולים רבים, פרק הזמן עד קבלת התשובה הוא משמעותי ולעיתים מציל חיים ועל פי רוב, האונקולוג לא יתחיל מתן טיפול בחולה עד לקבלת תוצאות הביופסיה.

 

Gaurdant360 היא בדיקה גנומית המרצפת 73 גנים רלוונטיים להתפתחות הסרטן, אשר כוללים את כל המוטציות הגנטיות שיש להן טיפול מאושר לשימוש בעולם. ביופסיה נוזלית מאתרת בנוזל הדם (פלסמה) ממצאי עקבות DNA זעירות של תאי גידול סרטני ובדיקת Gaurdant360 הוכחה כבעלת רגישות של 98% באיתור ממצאים אלו.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן