סרטן שד מסוג triple negative – הסיפור של יעל

יעל חלתה בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב ומצבה התדרדר במהירות. באמצעות בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול, התגלה שבגידולה קיימת מוטציה בגן HER2 שכנגדו קיימת תרופה ביולוגית חדשה. יעל מטופלת בתרופה מזה שנה וחצי וחזרה לפעילות גופנית מלאה.

יעל, כיום בת 54, אובחנה בגיל 42 עם סרטן שד הורמונלי אשר שלח גרורות לעצמות. יעל עברה ניתוח לכריתת שחלות וקיבלה טיפול הורמונלי אשר הביא לנסיגה מלאה של הגידול.

 כעבור שנתיים אובחן גידול סרטני נוסף באותו שד, הפעם מסוג טריפל נגטיב (שלילי לשלושה קולטנים). סוג זה של גידול, השכיח ב- 15%-20% מסוגי גידולי הסרטן בשד, נוטה להיות אלים יותר מסרטן שד הורמונאלי הן מבחינת הסיכון להתפשטות המחלה והן בהיבט של רמת הסיכון להישנות המחלה בעתיד. תאי הגידול, אינם מבטאים קולטנים לאסטרוגן ולפרוגסטרון ואינם מבטאים כמות מוגברת של החלבון HER2, על כן לא ניתן לטפל בגידול באמצעות טיפולים הורמונאליים או טיפול ביולוגי כנגד  HER2. מכורח הנסיבות, כימותרפיה היא האפשרות הטיפולית העיקרית לסוג זה של סרטן, גם במקרים של גילוי מוקדם של סרטן השד וגם במקרים של מחלה גרורתית מתקדמת.

בדיקות גנומיות לטיפול מותאם אישית - אונקוטסט

לפני 3 שנים, במהלך טרק בנפאל, החלה יעל לסבול מכאבים עזים. היא טופלה בסטרואידים לשיכוך הכאב וסיימה את הטרק על גבו של חמור. כשחזרה לארץ אובחנה התפרצות חריפה של גידול הטריפל נגטיב בכבד. גוון עורה של יעל היה צהוב לחלוטין כאשר החלה לקבל טיפול בכימו מסוג קסלודה. בזכות הטיפול  הגידול נסוג אך יעל סבלה מתופעות לוואי קשות של בצקות ברגליים, פצעי אפטות בפה, נימול ומיימת. בעלה, רופא במקצועו, דאג לנקז את המיימת מדי שבועיים. במשך מספר חודשים הגידול אמנם הגיב לתרופה ונבלם אך תפקודה של יעל הדרדר, מצבה הפך להיות סיעודי לחלוטין, אפילו על כיסא הגלגלים היה לה קשה להתיישב באופן עצמאי. לאור מצבה הקשה המליצו לה רופאיה לפני כשנה וחצי לפנות לאונקוטסט. היא עברה ביופסיה מהכבד עליה בוצעו בדיקות גנומיות לריצוף דנ”א ברקמת הגידול. התוצאות של הבדיקה היו דרמטיות. לראשונה נמצא כי בתאי הגידול בכבד של יעל קיימת מוטציה בגן ל- HER2. 

Oncotest - רפואה מותאמת אישית

האונקולוגית המטפלת בה, ד”ר נועה בן ברוך, זכרה שראתה בכנס סרטן השד בסן אנטוניו בארה”ב תרופה ביולוגית חדשה בשם נרטיניב (neratinib) אשר הוכיחה יעילות גבוהה כנגד המוטציה המסוימת הזאת. התרופה הזו אינה רשומה בישראל על כן ד”ר בן ברוך יצרה קשר עם חברת התרופות ובקשה לקבל את הטיפול עבור יעל. רק לאחר כשלושה חודשים של פניות חוזרות והתעקשות מצד ד”ר בן ברוך התקבלו הכדורים.

יעל התחילה את הטיפול בתרופה באפריל 2013 ומיד החלה להרגיש יותר טוב. היא התקדמה מכסא גלגלים להליכון ותוך זמן קצר חזרה ללכת בכוחות עצמה. בבדיקות נמצא כי הטיפול הוביל לבלימה דרמטית של הגידול, המרקרים ותפקודי הכבד השתפרו בהתאם. בזכות ההטבה המשמעותית במצבה התאפשר לה לטייל בדרום אפריקה, לעשות אומגה, לטייל בקרוואנים באירופה ולהגשים חלומות נוספים.

 

כיום, בזכות הנחישות של הרופאה של יעל, שתוף הפעולה עם חברת אונקוטסט ובחירת הבדיקות הגנומיות לריצוף דנ”א המתאימות ביותר, יעל מטופלת בנרטיניב, כמעט ואינה סובלת כלל מתופעות לוואי, מצבה הבריאותי יציב והיא חזרה לתפקוד יומיומי רגיל.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן