ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360: פוטנציאל להכוונת טיפול בסרטן ממקור לא ידוע

החלטה על טיפול בסרטן נשענת בעיקרה על אבחון מקור הגידול הראשוני, קרי, האיבר בגוף שבו התפתח הגידול. מידע זה, יחד עם נתונים קליניים על אודות הגידול, כמו גודלו, שלב התפתחותו ודרגת התפשטותו בגוף, מסייע לרופאים להחליט מהו הטיפול המתאים ביותר לאותו סרטן.

אולם, במקרים נדירים (7 עד 12 מתוך 100,000 בשנה), לא ניתן לדעת מהו מקורו של הסרטן. מקרים אלה מכונים סרטן ממקור שאינו ידוע ובקיצור: CUP י(Carcinoma of unknown primary). מקרים אלה מאופיינים בדרך כלל בקיומן של גרורות רבות במקומות שונים בגוף, ולא ניתן לקבוע מהו הגידול המקורי. הטיפול בסרטן שמקורו אינו ידוע מבוסס בדרך כלל על קומבינציה של טיפולים כימותרפיים, ותוחלת החיים הממוצעת של החולים היא 6–8 חודשים.

מחקר שפורסם לאחרונה הדגים שביצוע בדיקה ביופסיה נוזלית Guardnat360 במקרים של סרטן שמקורו אינו ידוע יכול לסייע באיתור טיפול מוכוון מטרה עבור אחוז גבוה של המטופלים.

ביופסיה נוזלית לסרטן ממקור לא ידוע CUP: איתור מוטציות מכלל הגרורות

המחקר, שנערך באוניברסיטת סן-דייגו בקליפורניה, כלל 442 מטופלים עם סרטן ממקור לא ידוע. למטופלים בוצעה בדיקה פורצת דרך לריצוף גנים של הגידול מביופסיה נוזלית מסוג Guardant360. מדובר על בדיקת דם המאתרת מקטעי דנ”א מתאי הגידולים המופרשים לזרם הדם (ctDNA), ומרצפת 73 גנים במטרה לאתר מוטציות שמקורן בגידול.

הסיבה שבגינה מנסים לאתר מוטציות בגידול היא שעבור חלק מהמוטציות קיימות תרופות מוכוונות מטרה שיכולות להשיג תוצאות טובות כנגד הסרטן.

את המוטציות המתגלות בבדיקות גנומיות ניתן לסווג לכמה סוגים:

  1. מוטציות שאינן מוכרות: מוטציות חדשות שלא אופיינו בעבר.

  2. מוטציות מוכרות: מוטציות שכבר אותרו בעבר והוגדרו על ידי חוקרים.

  3. מוטציות מוכרות שיש נגדן תרופות מטרה הניתנות בסוגי סרטן שונים, לפי התוויות שקבע מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA).

כאמור, סרטן שמקורו אינו ידוע מאופיין בריבוי גרורות כבר בשלב האבחנה, וביצוע ביופסיה נוזלית מאפשר קבלת מידע על אודות כלל הגרורות בגידול, ללא קשר למיקומן בגוף.

תוצאות המחקר הראו שב-353 מתוך 442 המטופלים (כ-79.9%) ניתן היה לזהות מוטציות בדם. בקרב 65.6% (290 מתוך 442) מהמטופלים לפחות מוטציה אחת הייתה מוכרת, והמוטציות המוכרות הנפוצות ביותר שהתגלו היו: 53TP, KRAS, PIK3CA, ARID1A ו-EGFR [ראו באיור 1].

שכיחות המוטציות המוכרות שהתגלו בקרב המשתתפים במחקר - Oncotest

איור 1. שכיחות המוטציות המוכרות שהתגלו בקרב המשתתפים במחקר

 

ב-99.7% מהמטופלים עם מוטציות מוכרות: קיים פוטנציאל לטיפול מוכוון מטרה

ב-282 מטופלים התגלתה לפחות מוטציה ידועה אחת שכנגדה קיים טיפול מוכוון מטרה – טיפול ביולוגי לסרטן שאושר על ידי ה-FDA להתוויות שונות (כלומר, תרופה שאושרה לטיפול בסרטן מסוג מסוים אך טרם אושרה לסרטן ממקור לא ידוע). אצל 7 מטופלים נוספים קיים טיפול פוטנציאלי הנמצא כרגע בשלבי מחקר, שאליו יכלו, עקרונית, להצטרף.

במילים אחרות, ב-99.7% מתוך 290 מטופלים שאצלם אותרה לפחות מוטציה מוכרת אחת התגלה פוטנציאל לטיפול מוכוון מטרה, בין אם על ידי תרופה שכבר אושרה על ידי FDA (להתוויה אחרת) ובין אם בתרופה הניתנת במסגרת מחקר קליני.

בהסתכלות על כלל אוכלוסיית המחקר, הרי שעבור 65.3% מחולי הסרטן שמקורו אינו ידוע שהשתתפו במחקר קיים טיפול מוכוון מטרה שיכול פוטנציאלית לסייע להם להילחם בו.

מסקנות החוקרים בעניין זה היו שיש להמשיך ולחקור את השימוש בביופסיה נוזלית במסגרת הטיפול בסרטן שמקורו אינו ידוע.

בדיקת ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 בסרטן שמקורו אינו ידוע: חשיבות המעקב – Tumor Response Map

יתרון נוסף של השימוש בביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 בטיפול בסרטן שמקורו אינו ידוע הוא האפשרות לעקוב אחר התפתחות המחלה ואחר התגובה לטיפול לאורך הטיפול, מה שנקרא “מפת תגובת הטיפול” (Tumor Response Map).

חשיבות המעקב אחר הטיפול גבוהה במיוחד בסרטן שמקורו אינו ידוע, כיוון שהוא מאופיין בגרורות מרובות ובעל פוטנציאל לשינויים גנומיים מרובים, לרבות התפתחות של מוטציות העמידות לטיפול.

ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 מאפשרת לקבל מידע על כלל הגרורות, בבדיקת דם אחת, ללא סיכונים הכרוכים בביופסיה פולשנית, וכך לבדוק את יעילות הטיפול באופן צמוד.

כך, למשל, אחת המטופלות במחקר עברה בדיקת ביופסיה נוזלית 5 פעמים במהלך טיפול של 37 שבועות, והתוצאות הראו שינויים דינמיים מרובים כתוצאה ממתן הטיפול [ראו איור 2].

היכולת לעקוב אחר שינויים אלה לאורך הטיפול בסרטן מאפשרת לרופאים להבין טוב יותר את המכניזם של השגת תגובה ושל פיתוח עמידות לטיפול.

שינויים בעומס המוטציות של אחד המטופלים כפי שהודגמו ב-5 ביופסיות נוזליות - Oncotest

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן