מופת של נחישות אישית במאבק בסרטן – הסיפור של צביקה

סיפורו של צביקה, שאת שמו האמתי ביקש להשאיר חסוי, הוא מופת לנחישות אישית של מאבק בסרטן, ליווי צמוד של רופא שאינו מוותר, ושל ההתפתחויות הגנטיות במלחמה בסרטן.

נחזור יותר מעשר שנים לאחור. בשנת 2006 התגלה אצל צביקה גידול מקומי בבלוטת הרוק, שטופל בהצלחה. אך בשנת 2009 המחלה חזרה. בינואר 2010 הרופאים של צביקה היו פסימיים. הממצאים שבפניהם הצביעו על כך שהטיפול הכימותרפי והטיפול הביולוגי בסרטן שהוא מקבל, אינו משיג תגובה והסרטן ממשיך להתפשט במהירות: בעצמות, בריאות ובכבד. הרופא שליווה את צביקה נאלץ לגלות לו שהוא מעריך כי תוחלת חייו עומדת על כשלושה חודשים בלבד.

טיפול הורמונלי בסרטן הערמונית, עשוי להועיל גם בסרטן בלוטות הרוק

הרופא נסע לכנס האונקולוגי השנתי, אך שם נמצא ניצוץ של תקווה: בדיקה מולקולרית של אונקוטסט. הרופא הודיע לצביקה שהסיכויים למצוא פתרון באותה בדיקה אינם גבוהים, אך קיימים, להחלטתו האם לשלוח חומר לבדיקה. צביקה שקל והחליט שהוא נלחם בכל הכלים העומדים לרשותו. לאחר התייעצות של הרופא המטפל עם צוות אונקוטסט-טבע, הוחלט לבצע את בדיקת Target Now, הבדיקה המולקולרית שהייתה זמינה באותה עת. הבדיקה בוצעה על רקמה שנלקחה בעבר מצביקה בעת ביופסיה.

התוצאות שהגיעו לאחר כשלושה שבועות היו מפתיעות. התגלה כי לגידול הסרטני ביטוי יתר של הרצפטור לאדרוגן, המצביע על כך שדווקא טיפול הורמונלי שניתן במקרים של סרטן הערמונית עשוי להיות יעיל בסרטן של המטופל, שהנו סרטן בלוטות הרוק. באפריל 2010 החל צביקה לקבל את הטיפול ההורמונלי. התוצאות בישרו על הצלחה: ההדמיות הוכיחו לרופא המטפל שיש בהחלט שיפור במצב. למעשה, בסוף שנת 2012, שנה לאחר שההדמיות חזרו תקינות, החליט צביקה על הפסקת הטיפול. “הרגשתי שהבראתי”, הוא אמר.

טיפול ביולוגי לסרטן

ב-2013 התגלה שהסרטן הכה בשלישית – הפעם בעצמות. ביופסיה חדשה של צביקה נשלחה לבדיקה מולקולרית חדשה שהושקה שנה קודם, בדיקת foundation one, הבודקת ריצוף דנ”א של 315 גנים מרקמת הגידול בלבד, במטרה לגלות מוטציה חדשה וברת טיפול. תוצאות הבדיקה הראו שלא נמצאה כל מוטציה בגנים שנבדקו בגידול ועל כן הרופאים החליטו להמשיך טיפול הורמונלי, מסוג אחר. הטיפול ההורמונלי החדש פעל שוב על תאי הסרטן – עד שנת 2015. כאשר הגידול חזר שוב, למרות הטיפול ההורמונלי, הרופאים ניסו להתאים טיפול הורמונלי נוסף, אך הפעם הטיפול לא צלח.

המחלה התקדמה לכל אורך השלד, וגם בריאות ובבלוטות הלימפה. צביקה סיפר כי באותה תקופה נעשה עייף מאוד וישן במרבית שעות היממה. הרופא הציע לצביקה בדיקה חדשה שהושקה על ידי אונקוטסט-טבע לקראת סוף שנת 2015, בדיקה הנקראת GPS Cancer. בדיקת GPS Cancer בודקת ריצוף דנ”א של תאי הגידול של כל הגנום (יותר מ-20,000 גנים) ומשווה אותו לריצוף דנ”א של כל הגנום מדגימה תקינה הנלקחת מהדם של המטופל. כמו כן, בבדיקת GPS Cancer נבדק הרנ”א מדגימת הגידול ומשווה מוטציות שהתגלו בדנ”א אל הרנ”א, כדי לוודא שאלה מוטציות פעילות.

צביקה סיפר לרופאו שהיה סקפטי, שהרי בדיקה מולקולרית שכבר נעשתה לא גילתה כל מוטציה. למרות זאת הוחלט לשלוח את הביופסיה משנת 2013 שעליה בוצעה בדיקת פאונדיישן וואן לבדיקת GPS Cancer. בדצמבר 2015 הגיעה התוצאה עם ממצא מרעיש. למעשה, נמצאו שני ממצאים: האחד, אמפליפיקציה של האונקוגן EGFR , והשני – מוטציה נדירה בגידול, איחוי בין שני גנים RET ו-TRIM33 הגורמת להפעלה של הגן RET. כנגד שני האונקוגנים הפעילים קיימת תרופת מטרה ביולוגית. לאחר שסבב הורמונלי נוסף נכשל, הרופא החליט שהוא מטפל כנגד הממצאים שהתגלו בבדיקת GPS Cancer.

הרופא והמטופל ראו תוצאות מיידיות: בתוך 14 ימים גילה צביקה ערנות מחודשת וחזר לעבודה. גם ההדמיות הוכיחו שהטיפול ממגר את המחלה ומביא לנסיגתה. שנה וחצי אחרי הטיפול, כל הגרורות נעלמו למעט ממצא קטן באגן, שאמנם לא נסוג אך גם לא מתקדם. המעקב אחר הטיפול נעשה, בין השאר, באמצעות בדיקת דם המכונה ביופסיה נוזלית – Guradant360, החוסכת את הצורך בביופסיה פולשנית לצורכי מעקב אחר טיפולים ביולוגיים (קרא עוד). כמו בבדיקת ה-GPS Cancer גם בבדיקת Guardant360 זוהתה מוטציית האיחוי RET-TRIM33 ב 1.4% מהדנ”א החופשי בדם המטופל.

1. תוצאות Target Now – שנת 2010: עקבותיה הותאם טיפול הורמונלי

תוצאות Target Now – שנת 2010: עקבותיה הותאם טיפול הורמונלי - אונקוטסט

2. תוצאות foundation one – שנת 2013: לא זוהתה מוטציה

תוצאות foundation one – שנת 2013: לא זוהתה מוטציה - אונקוטסט

 

3. תוצאת GPS Cancer – שנת 2015: זיהוי ממצאים מפתיעים שהובילו לטיפול מטרה יעיל. הבדיקה בוצעה על אותה ביופסיה משנת 2013 שעליה בוצעה בדיקת פאונדיישן וואן.

תוצאת GPS Cancer – שנת 2015: זיהוי ממצאים מפתיעים שהובילו לטיפול מטרה יעיל. הבדיקה בוצעה על אותה ביופסיה משנת 2013 שעליה בוצעה בדיקת פאונדיישן וואן - אונקוטסט
מופת של נחישות אישית במאבק בסרטן - אונקוטסט

4. תוצאת הביופסיה הנוזלית Guardant360 – שנת 2017: אישוש הממצאים ומעקב אחר המטופל

תוצאת הביופסיה הנוזלית Guardant360 – שנת 2017: אישוש הממצאים ומעקב אחר המטופל - אונקוטסט

5. הדמיות

הדמיות - התמודדות עם מחלת הסרטן - אונקוטסט

שבע שנים חלפו מאז התבשר המטופל על תוחלת חיים של שלושה חודשים. איך הוא מרגיש כיום? “אני מצפה לשבע השנים הבאות”.

כדי שצביקה, ומטופלים רבים אחרים יוכלו להיאבק בסרטן ולעתים גם לנצח, צוות אונקוטסט-טבע ממשיך במרוץ האינסופי והבלתי מתפשר נגד מחלת הסרטן (קישור לדף הבית), תוך מטרה להמשיך להיות ראש החץ המדעי והטכנולוגי המאפשר לרופאים ולמטופלים להילחם בנחישות בסרטן.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן