מציאת סיבות גנטיות לתגובות דרמטיות לתרופות אנטי-סרטניות עשויה להניב תועלת למטופלים רבים

מרבית התרופות הניסיוניות נגד סרטן אינן מצליחות לעזור למספר חולים מספק במהלך הניסויים קליניים, ולכן תרופות רבות נגנזות. לעיתים, כאשר תרופה מוגדרת כבלתי יעילה, חלק ממטופלי הניסוי משתפרים – ולעתים  משתפרים באופן ניכר. מדוע אנו מתעלמים מהם? התשובה: ההנחה היא כי זהו ממצא חריג. מקרים יוצאים מן הכלל כמו מקרה בודד של חולה עם סרטן מתקדם, אשר הגידולים שלו מתכווצים או אף נעלמים למשך חודשים רבים או שנים מהווים לאחרונה מוקד לעניין בקרב חוקרי סרטן. בעבר היו החוקרים בדרך כלל מקדישים תשומת לב מועטה למקרים חריגים מסוג זה, אך לאחרונה מתחילים להבחין בשינוי.

הגברת עוצמת הדיוק ברפואה בתחום הסרטן

 

לדוגמה, ד”ר וייגל Wagle)) ועמיתיו ממכוני חקר הסרטן המובילים בארה”ב ברוד (Broad) ו-וייטהד (Whitehead) נתקלו במקרה של מטופל שהדגים תגובה חריגה. הם חקרו את ה-DNA מהגידול אצל גבר אשר הסרטן המתקדם שלו נעלם למשך 14 חודשים בעקבות טיפול ב- everolimus. תגובתו נקשרה לשתי מוטציות ב- mTOR  שלא נצפו בבני אדם שהתגלו באמצעות בדיקת Gene Panel 88 by PGDx. וייגל סבור, ששני מקרים אלה, יחד עם מקרה שלישי אשר דווח ב- 2012, מעידים על כך כי בדיקת חולי סרטן למוטציות המעודדות תגובה עשויה להיות אסטרטגיה יעילה להגברת עוצמת הדיוק ברפואה בתחום הסרטן.

רפואה מותאמת אישית

 

למעשה, מחקרים במטופלים המדגימים תגובות חריגות “מלמדים אותנו כי במקרים רבים, המטרות נגדן אנו מכוונים תרופות הן רחבות מדי,”כך לדברי ד”ר ג’ייסון לוק, (Jason Luke) MD, FACP, אונקולוג DF/BWCC המתמחה בחקר מלנומה ובפיתוח תרופות בשלב מוקדם“. המחקרים אינם לוקחים בחשבון את המוטציות הנדירות המעודדות תגובה, אותן מוטציות אשר יכולות לחולל שינוי משמעותי “, כך הוא טוען. אפשר להשוות זאת למכתב שעשוי שלא להגיע לנמען המיועד אם הוא ממוען רק למדינה, או לעיר, במקום לכתובתו המדויקת של הנמען שכוללת רחוב ומספר בית. “אנו חייבים להיות הרבה יותר ספציפיים לגבי המטרה האמיתית ברמה המולקולרית,” כך לדבריו.

 כמו כן, מקרי תגובות חריגות נחקרים במחקר מיזמי חדש הנערך ביוזמת מכון הסרטן הלאומי, שבו, אומרת ד”ר ברברה קונלי (Barbara Conley, MD), נבחרו כ- 100 מקרים ממאגרי המידע של ניסויים קליניים. דנ”א מהגידולים של חולים אלה ייבדק למוטציות המעודדות תגובה, אשר עשויות להוביל לניסויים קליניים חדשים.

 

 לדברי ד”ר קונלי, “ניתן לומר כי אנו מקווים לחזור על הנסים.”

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן