לנצח את המזל הרע – האם המדע ידע לפענח את מקורות הסרטן

האם נוכל לחזות מי מאתנו עלול לפתח גידול סרטני ומאיזה סוג? פריצות דרך מדעיות בתחום הגנטיקה מאפשרות בשנים האחרונות להבין טוב יותר את ההבדל בין סוגי הגידולים הסרטניים השונים ולטפל בכל אחד מהם בצורה המתאימה לו ביותר, לפעמים אפילו באמצעות כדור בלבד. התגליות מאפשרות לנו לדעת מראש מי בקבוצת סיכון לחלות בסרטן ולטפל בו טוב יותר. אבל לצד ההתקדמויות האלה, לא ניתן להתעלם מסוגי סרטן שגם היום, הרפואה אינה יודעת להסביר מדוע הם מתפתחים. 

סרטן תורשתי

השאלה הראשונה שכל חולה סרטן שואל את עצמו היא : למה זה קרה דווקא לי? לשאלה זו ישנן מספר תשובות שחלקן טמון באורח החיים ובהרגלי היום יום של החולה, אך חלק מהגידולים תוקפים את מי שפשוט לקה במזל רע. “מי חשב על גנטיקה? רציתי להמשיך ללמוד, הייתי בת 24”, מעידה עדי גרינבאום על התחושות שחוותה כשהבינה שהיא חולה בסרטן השד.

 סיגל ולנטי הבינה מגיל צעיר שהיא בסיכון אחרי שלמעלה משלושה דורות מבנות משפחתה, מצאו את מותן בגלל סרטן השחלות. שנה לפני שהחליטה לכרות את השחלות, היא גילתה שני גידולים סרטניים. חמש שנים אחרי שטופלה והחלימה הסרטן חזר בשנית ולאחר מכן גם בשלישית. “התמלאתי בכעס ופחדים, לא רציתי להפיל את הפצצה הזו על הבית, היא מעידה.

 מחקרים רבים נערכו על הסרטן הגנטי ולאחרונה התגלה כי לחלקם אחראית מוטציה המתרחשת בגן ה-בי.אר.סי.אי, האחראי על תיקון הפגמים שנוצרים בגוף. בעקבות תגלית זו פותחו תרופות חדשות ייעודיות לנשאיות הגן הפגום, תרופות המצילות את חייהן. המהפכה בעקבות פיצוח הגנום האנושי הביאה למהפכה של ממש בטיפול חדשני במחלת הסרטן.

רפואה מותאמת אישית למחלת הסרטן

“נפסיק להגיד סרטן השד או סרטן השחלות, נתחיל לאפיין את סוגי הסרטן בנקודות שבהן הם מופיעים בגנים שלנו”, מסביר פרופסור איתן פרידמן, מהמרכז הרפואי שיבא. עיני החוקרים נשואות לשנת 2017, אז צפוי להתפרסם האטלס שממפה את הגנום האנושי כולו. מדובר בפרויקט שבאמצעותו ניתן יהיה לגלות איזה טיפול מתאים ל-500 סוגי גידולים שונים.

 חלק מהגידולים הסרטניים מתפתח בעקבות בעיות גנטיות, חלק בגלל גורמים חיצוניים. ליותר ויותר מקרים משני הסוגים, יש לרפואה המודרנית תשובות. אך במקרים רבים, אולי רבים מידי אנחנו עדיין חסרי אונים. אין למדע עדיין תשובה מדוע אדם אחד יחלה והשני לא וגם היום יכול להיות שמדובר ב”מזל רע”.

 ברגע שנדע לאשורם מהם הגנים המעורבים ומהם המנגנונים המולקולריים, שאחראיים למחלה, נוכל לתכנן התערבות כזו או אחרת שתקטין את הסיכוי לפתח סרטן ואלי גם תמנע אותו לחלוטין”, מעיד הפרופסור פרידמן. בינתיים החולים מתמודדים עם המזל הרע שפוקד אותם ואולי בעתיד המדע יידע לנצח גם אותו.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן