תקווה חדשה לחולות סרטן שד גרורתי

מנהל התרופות האמריקאי אישר תרופה חדשה הנקראת פאלבוציקיליב (Palbociclib). על פי ניסויים שנעשו בה התרופה הצליחה לעצור סרטן שד גרורתי.

“אחת מתשע” היא אמירה המלמדת על תפוצתו של סרטן השד בקרב נשים. מדובר במחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי ההערכות, כ- 4,500 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד בישראל. רוב החולות יחלימו אך עד 15% צפויות לפתח סרטן שד גרורתי. אבל יש גם חדשות טובות: מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) נתן אישור לתרופה חדשה ופורצת דרך שלפי מחקרים ניסיוניים בקרב נשים חולות, התגלתה כמסוגלת לעכב את התפשטות הסרטן הספציפי הזה.

התרופה נקראת פאלבוציקיליב (Palbociclib), ובשמה המסחרי Ibrance®  לטיפול בסרטן שד גרורתי. היא פותחה על ידי חברת התרופות פייזר וזכתה להיכלל בתכנית לאישור מואץ של ה-FDA, המזרז את הכנסתן לשוק של תרופות לטיפול במחלות מסכנות חיים. מדובר בדרך כלל בתרופות חדשות בעלות פוטנציאל לענות על צרכים רפואיים שעד כה נותרו ללא מענה.

בהודעה שפרסם ה-FDA, ציין הארגון כי החליט להגדיר את התרופה בתור “טיפול פורץ דרך” מכיוון שהעדויות הקליניות מוכיחות שהתרופה עשויה להציע יתרון משמעותי על פני טיפולים אחרים הקיימים כיום. על פי ממצאי ניסוי שנערך בקרב 165 נשים בגיל המעבר הלוקות בסרטן שד גרורתי, הצליחה התרופה לבלום משמעותית את התקדמות המחלה. אצל נסייניות שקיבלו פאלבוציקיליב ביחד עם לטרזול  (Letrozole), המחלה נעצרה למשך 20.2 חודשים בהשוואה ל- 10.2 חודשים בלבד בקרב נסייניות שקיבלו לטרוזל בלבד.

פאלבוציקיליב, משתייכת למשפחת התרופות הביולוגיות בסרטן השד, וייחודה בכך שהיא מאיטה את התפשטות התאים הסרטניים באמצעות עצירה סלקטיבית של שני אנזימים המעורבים בחלוקת תאים אלו: קינאזות תלויות-ציקלין מסוגים CDK4 ו- CDK6.  אלא שיש התניות שחייבים לקחת בחשבון: קהל היעד הן נשים בגיל המעבר עם סרטן שד גרורתי חיובי לקולטן אסטרוגן (+ER),  וללא ביטוי יתר של גורם כדילה בשם HER2 ואשר לא קיבלו טיפול קודם למחלה גרורתית. בכל מקרה יש לקחת אותה ביחד עם לטרזול, שהוא טיפול הורמונלי לסרטן השד המאושר גם כן על ידי ה-FDA.

בשיחה עם ד”ר שני פאלוך-שמעון, רופאה אונקולוגית בבית החולים ע”ש שיבא בתל השומר, המתמחה ומטפלת בנשים צעירות הלוקות בסרטן שד, נחשפו פרטים נוספים על הטיפול.

ראשית ביקשתי לברר האם ניסוי בקרב 165 נשים חולות בלבד, מספיק כדי להגיע למסקנות גורפות. פאלוך-שמעון מסכימה שמדובר בקבוצה קטנה, ומסבירה שהניסוי נמצא בפאזה השנייה שלו, ונדרשת עדיין פאזה שלישית, ועם זאת, היא אומרת, מאחר שהתוצאות מרשימות, ותופעות הלוואי יחסית מינימאליות, יש הצדקה לפרסום.

האם גם את נתת כבר פאלבוציקיליב לחולות?

 

כן. עשיתי זאת במסגרת תוכנית “חמלה” של חברת פייזר, המופעלת רק במקרה שאין לתרופה מסוימת אישור של מנהל התרופות האמריקאי ואז אין דרך לרכוש אותה. במצב כזה מרשה משרד הבריאות בישראל לתת את התרופה לעד שלוש מטופלות בכל מרכז רפואי. מאחר שכעת יש כבר אישור כזה, תוכנית “חמלה” למתן תרופה בקו הראשון מושהית (יש אפשרות למתן התרופה במסגרת “חמלה” לקווים מתקדמים יותר), והחולות יכולות לרכוש אותה בעצמן.

האם רק בתל השומר נתנו פאלבוציקיליב לחולות?

 

 

בכל המרכזים הרפואיים בארץ משתמשים, מאז שהושקה תוכנית “חמלה” לפני פחות משנה.

האם עצירת המחלה ל-20.2 חודשים בלבד מצדיקה לראות בפאלבוציקיליב תקווה חדשה לחולות?

בהחלט. במחצית מהחולות מעכבים את התקדמות המחלה בזמן כפול מזה שאפשרו הטיפולים האחרים עד כה.

מה האמת בשתי מוסכמות רווחות בציבור ביחס לסרטן, האחת, שבגיל מבוגר הוא מתקדם פחות מהר מאשר בקרב צעירים, בגלל ההאטה הכללית בתפקודי הגוף, והשנייה, שכל אישה תשיעית עלולה ללקות במחלה?

 

הדעה הראשונה היא מיתוס. הדעה השנייה כן קשורה לגיל. בקרב בנות ארבעים, הסיכון ללקות בסרטן שד הוא 1 ל-300, ואילו בקרב בנות 80 הסיכון המצטבר הוא אחת ל-8.

 

ולמרות הסטטיסטיקות הלא מעודדות הללו, יש בפי פאלוך-שמעון בשורה מעודדת: “בארץ מספרי הלוקות במחלה יציבים. כלומר אין עליה בשנים האחרונות. וזה נכון לגבי כל הגילים והמגזרים. בנוסף, אחוזי ההחלמה בישראל הם מהגבוהים בעולם. רוב הנשים מחלימות. ורק מיעוטן לוקות בסרטן גרורתי שהוא המסוכן, ושלגביו רלוונטית הבשורה החדשה של הפאלבוציקיליב”.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן