תגלית מדעית מפתיעה, מוזאיקה תורשתית לגן BRCA1 בחולת סרטן שד

לראשונה התגלה מצב מוזאיקה מולדת של מוטציה בגן BRCA1 שהובילה במהלך החיים להתפתחות של סרטן שד. כמו כן שימוש בטכנולוגיית ריצוף עמוק NGS באמצעות בדיקת InVitae  הראתה יתרון על פני בדיקות full sequencing סטנדרטיות למציאה של ממצא שיתכן והוא נדיר.

 במרבית מקרי סרטן השד אין רקע משפחתי של סרטן, אך בכ-10%-15% מהמקרים קיים גורם סיכון תורשתי שהביטוי השכיח ביותר שלו הוא מקרי סרטן נוספים במשפחה. הגנים השכיחים ביותר שמצויים במשפחות עם צבר לא שיגרתי של מקרי סרטן שד שמוטציות בהם מגבירות את הסיכון לפתח סרטן שד ושחלות הם BRCA1 ו-BRCA2. מוטציות בגנים אחרים גם קיימות בחלק קטן של המשפחות הללו, אך הן נדירות בהרבה יחסית למוטציות בגנים BRCA1 BRCA2. המוטציות בגנים BRCA1ו-BRCA2 עוברות בתורשה דומיננטית וקיימות על עותק אחד משני העותקים של הגן העובר בהורשה מאחד מההורים. אישה נשאית למוטציה באחד מהגנים האלו אשר התקבלה בתורשה מאחד ההורים, תישא את המוטציה בכל תאי גופה. נשים נשאיות למוטציות בגנים אלה הן בסיכון גבוה עד פי 7 לפתח סרטן שד לאורך חייהן יחסית לנשים אחרות באוכלוסייה אך גם גידולים אחרים בהם סרטן שחלות (עד פי 25)  וסרטן בלבלב (עד פי 6).

 עד היום טרם דווח על מקרים שבהם אישה נולדה עם נשאות למוטציה בגנים BRCA1 או-BRCA2 בחלק מתאי גופה בלבד, מצב הנקרא מוזאיקה. חוקרים מישראל הצליחו לראשונה באמצעות שילוב של מספר בדיקות המשווקות ע”י חברת אונקוטסט-טבע בהן InVitae ו- Gene Panel 88 by PGDx לזהות את המקרה הנדיר.

מוטציה בגן BRCA2/BRCA1

שרון (שם בדוי) אובחנה בגיל 42 עם סרטן שד שלילי לשלושת הקולטנים (גידול המכונה triple negative – סרטן שד טריפל נגטיב) ובירור הרקע המשפחתי הראה שיש עוד חולי סרטן במשפחתה מצד אביה. היא החלה טיפול כימי בשד שלאחריו עברה כריתת שדיים דו-צדדית שגילה גידול בשד ימין. השד השמאלי נמצא ללא ממאירות. כשלושה חודשים לאחר השלמת טיפול קרינתי בשד לאחר הניתוח המחלה חזרה באזור הניתוח ובריאות.

 דגימה מהגידול נשלחה לבדיקת Gene Panel 88 by PGDx שהראתה מספר ממצאים להכוונת הטיפול האישי וביניהם מוטציה פתוגנית בגן BRCA1. החלק היחסי ממקטעי הדנ”א שנשאו את המוטציה בתאי הגידול היה 47%, מצב המצביע על כך שיתכן ומדובר בממצא תורשתי. מכיוון שלחולות סרטן שד נשאיות ל- BRCA1 קיים טיפול ביולוגי חדשני המכונה PARP inhibitor שרון עברה בדיקת דם על מנת לבדוק אם מקור המוטציה הוא תורשתי ובכך תוכל לקבל את הטיפול. הבדיקה נעשתה באמצעות ריצוף שלם של ה-(BRCA1 full sequence) אך התשובה שהתקבלה היא שלשרון אין נשאות של המוטציה שהתגלתה בגידול.

 פרופ’ איתן פרידמן מתאר “במצבים שלא מתגלה מוטציה ב- BRCA1,2 בחולה עם סרטן שד עם רקע משפחתי של סרטן (קישור לדף בדיקה גנטית לסרטן תורשתי) אנחנו מחפשים את המוטציות בגנים אחרים. כיום ידועים מספר גנים, שמוטציות מולדות בהם מעלות באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן השד. לכן עשינו שימוש בבדיקת InVitae שסורקת כ- 30 גנים במקביל ע”י שימוש בטכנולוגיית ריצוף עמוק. המטרה שלנו הייתה לזהות את הגן שאחראי לסרטן של שרון ולמקרים נוספים במשפחתה.”

ריצוף גנומי לסרטן השד

 

 התוצאה המרעישה התקבלה מ- InVitae לאחר כשבועיים כאשר אובחנה אותה מוטציה שראינו באמצעות בדיקת Gene Panel 88 by PGDx גם בדמה של שרון, אך לא ב- 50% ממקטעי הדנ”א כפי שאנו רואים במצבים המולדים הידועים אלא ב- 5% בלבד. היות ולא נצפו המוטציות האחרות שראינו בגידול מיד עלה החשד שמדובר בממצא מוזאיקה של BRCA1. בחיפוש בספרות לא ראינו דיווח על מצב כזה בשיעור כזה ולכן החלטנו לבדוק רקמות אחרות של שרון כדי לאשר את התגלית.

 בבדיקת השד הבריא שהוסר בניתוח התגלתה המוטציה המדוברת שוב ב- 5% ממקטעי הדנ”א (כלומר כ- 10% מהתאים מכילים את המוטציה). גם בבדיקה של תאים מרקמת החך של שרון התגלה ממצא דומה: 6.7% ממקטעי הדנ”א שנקראו הכילו את המוטציה ב- BRCA1.

 לסיכום, לראשונה התגלה מצב מוזאיקה מולדת של מוטציה בגן BRCA1 שהובילה במהלך החיים להתפתחות של סרטן שד. כמו כן שימוש בטכנולוגיית ריצוף עמוק NGS הראתה יתרון על פני בדיקות full sequencing סטנדרטיות למציאה של ממצא שיתכן והוא נדיר. או שאינו נדיר.

 

Low-level constitutional mosaicism of a de novo BRCA1 gene mutation

Friedman et al, 2014 British Journal of Cancer

http://www.nature.com/bjc/journal/vaop/ncurrent/full/bjc201514a.html

Authors:

 

Eitan Friedman, Noa Efrat Ben-Baruch, Lior Soussan-Gutman, Addie Dvir, Yulia Kaplan, Tali Ekstein, K Nykamp, Martin Powers, Marina Rabideau, J Sorenson and Scott Topper

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן