מדד Recurrence Score כמנבא חזרה מקומית אזורית בסרטן שד עם מעורבות בלוטות לימפה

טיפול בסרטן שד נחלק בעיקרו לשני חלקים: טיפול מקומי הכולל הסרת הנגע הסרטני עצמו באמצעות ניתוח לשד והקרנות לשד, וטיפול תרופתי משלים סיסטמי (אדג’ובנטי) שמטרתו להפחית את הסיכויים להישנות של המחלה.

סרטן שד, לא תמיד צריך כימותרפיה, Oncotest רפואה מותאמת אישית בסרטן

האתגר: להחליט איזה טיפול משלים נדרש למתמודדות עם סרטן השד

כדי להחליט על הטיפול המשלים המתאים, משתמשים הרופאים במדדים שונים שמטרתם לנבא את הצורך בטיפול המשלים ואת יעילותו. בין השאר, מתחשבים הרופאים בביטוי של קולטנים להורמונים כמו אסטרוגן (ER-Estrogen Receptor), המאותת על האפשרות לטפל טיפול משלים הורמונלי בסרטן השד, ביטוי קולטנים לאונקוגן HER2, המאותת על טיפול ביולוגי מכוון מטרה למתמודדות עם סרטן השד, ובמעורבות מחלה בבלוטות לימפה, המורה על סיכוי גבוה יותר להישנות של המחלה.

הטיפול המשלים בסרטן שד עם ביטוי חיובי של קולטנים להורמונים ושלילי לקולטן HER2 יכול לכלול אחד או יותר מאלה: טיפול רדיותרפיה מקומי – הקרנות, טיפול אנטי הורמונלי (טמוקסיפן) וטיפול כימותרפי בסרטן השד.

מדד נוסף שבו משתמשים הרופאים כדי להחליט על אודות טיפול משלים הוא מדד המעריך את הסיכוי לחזרה מקומית-אזורית של המחלה (LRR: locoregional recurrence). מדד זה מחושב באמצעות הבדיקה הגנומית Oncotype DX Breast Cancer assay הבודקת ביטוי של 21 גנים מרקמת גידול השד שהוצא בניתוח. תוצאות הבדיקה מחשבות מדד הקרוי 21-Gene Recurrence Score, ובקיצור – מדד הישנות המחלה: Recurrence Score (או RS).

מדד ה-RS מסווג את אוכלוסיית הנבדקות לשלוש קבוצות:

  1. RS נמוך מ-18: סיכון נמוך להישנות המחלה.

  2. RS בין 18-30: סיכון בינוני להישנות המחלה.

  3. RS גבוה מ-30: סיכון גבוה להישנות המחלה.

ככל שערך מדד ה-RS נמוך יותר, כלומר הסיכון להישנות המחלה קטן, כך ייטו הרופאים לשקול לא להוסיף טיפול כימי לטיפול הורמונלי משלים, ולהפך.

האתגר: להחליט איזה טיפול משלים נדרש למתמודדות עם סרטן השד - אונקוטסט

מחקר: יעילות מדד ה-RS במצב של ER חיובי ובלוטות לימפה חיוביות

במחקר שפורסם בעיתון המדעי JNCI בסוף שנת 2016 נבדקה יעילות מדד ה-RS לניבוי חזרה מקומית-אזורית של המחלה (LRR) במטופלות בעלות סרטן שד עם ביטוי חיובי של קולטנים לאסטרוגן ומעורבות בלוטות לימפה במחלה.

1,065 מטופלות ממחקר האם National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project אשר טופלו בטיפול משלים הורמונלי וכימותרפי עברו הערכה למדד RS באמצעות בדיקת Oncotype DX Breast Cancer assay וסווגו לפי רמות הסיכון של מדד ה-RS: י386 מטופלות סווגו עם מדד RS נמוך, 364 עם מדד RS בינוני ו-315 הנותרות עם מדד RS גבוה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות מקרים של חזרה מקומית אזורית (LRR), כאשר זמן המעקב החציוני עמד על 11.2 שנים.

בזמן המעקב התגלו 80 מקרים של חזרה מקומית אזורית (כ-7.5% מכלל משתתפות המחקר). בחינת מקרים אלה והשוואתם למדד ה-RS הראתה קשר ברור בין השניים: הסיכוי ל-LRR עלה ככל שמדד ה-RS סיווג את המטופלת לרמת סיכון גבוהה יותר.

כך, למשל, בשיעור מצטבר לעשר שנים של LRR נמצא כי:

  1. בקבוצת ה-RS עם סיכון נמוך: אותר LRR בקרב כ-3.3% מהמטופלות.

  2. בקבוצת ה-RS עם סיכון בינוני: אותר LRR בקרב כ-7.2% מהמטופלות.

  3. בקבוצת ה-RS עם סיכון גבוה: אותר LRR בקרב כ-12.2% מהמטופלות.

מחקר: יעילות מדד ה-RS במצב של ER חיובי ובלוטות לימפה חיוביות - אונקוטסט

משתנים נוספים שנמצאו כמנבאים LRR: מספר בלוטות הלימפה הנגועות וגודל הגידול.

משמעויות המחקר:

המחקר מצא כי מדד RS של בדיקת Oncotype DX Breast Cancer assay מנבא באופן משמעותי סטטיסטית את הסיכון לחזרה מקומית-איזורית (LRR) במטופלות עם בעלות סרטן שד עם ביטוי חיובי לקולטנים להורמונים ומעורבות בלוטות לימפה, לאחר טיפול משלים הורמונלי וכימותרפי.

 

במקרים שבהם מדד ה-RS גבוה, ייתכן שיש לשקול הוספת טיפול קרינתי בנוסף לטיפול ההורמונלי והכימותרפי, במטרה להפחית את הסיכון לחזרה מקומית אזורית.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן