בלי כימותרפיה מיותרת

הבשורה: בדיקה גנטית חדשה לחולי סרטן המעי הגס עשויה לחסוך למאות חולים כימותרפיה מיותרת. הבדיקה, הנקראת אונקוטייפ קולון, ניתנת ללא תשלום למבוטחי הכללית.

החודש יצוין חודש המודעות לסרטן המעי הגס, ובמרכזו מסע הסברה להעלאת המודעות לגילוי מוקדם של סרטן המעי. לפי האגודה למלחמה בסרטן, מדי יום מאובחנים בישראל כתשעה חולים חדשים, ובכל יום מתים מהמחלה כארבעה בני אדם. הבשורה בתחום: בדיקה גנטית שעשויה לחסוך טיפול כימותרפי מיותר לחולים רבים.

למי מומלץ להיבדק לסרטן המעי הגס?

אף שהמודעות לנושא הולכת וגדלה, עדיין רק 36 אחוזים מאוכלוסיית היעד (זאת שנמצאת בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס) הולכת להיבדק. פרופ’ גד רנרט, מנהל התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של המחלה, אומר כי אמנם חלה עלייה של עשרה אחוזים בבדיקות הגילוי המוקדם, אך עדיין מדובר במספרים נמוכים. אז למי מומלץ להיבדק? כל מי שהגיע לגיל 50, מבוגרים שסובלים מכאבי בטן ממושכים ללא סיבה ברורה, אנשים שהופיע אצלם דם בצואה או כאלה הסובלים מאנמיה ממושכת.

הבשורה החדשה היא, כאמור, בדיקה חדשה לחולי סרטן המעי הגס שיכולה לחסוך למאות חולים כימותרפיה מיותרת. כעת, לראשונה, הבדיקה כלולה בסל השירותים של שירותי בריאות כללית (למבוטחי שאר הקופות היא זמינה באופן פרטי באמצעות חברת אונקוטסט טבע, בעלות של כ-4,500 דולר).

בדיקה גנומית לסרטן המעי הגס - Oncotype DX Colon Cancer Assay

מדובר באונקוטייפ קולון, בדיקה גנטית שמסייעת לרופאים להחליט מי מבין חולי סרטן המעי הגס המאובחנים בשלב מוקדם חייבים, לאחר הסרת הגידול, לקבל טיפול כימי משלים כדי למנוע הישנות של המחלה. כשתוצאות הבדיקה מצביעות על רמת סיכון גבוהה, הרופא ימליץ על מתן טיפול כימי – אם הסיכון נמוך, סביר כי הרופא ימליץ להימנע מטיפול זה.

לדברי פרופ’ ברוך קליין, אונקולוג בכיר במרכז הרפואי איכילוב ולשעבר מנהל המכון האונקולוגי בבית חולים מאיר, בדיקת אונקוטייפ קולון מודדת את ביטויָם של 12 גנים ברקמת הגידול שהוסר בניתוח, ועל בסיס זה מעריכה את הסבירות לחזרת המחלה.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן