ניתן לחסוך כימותרפיה גם אצל נשים עם סרטן שד מקומי-מתקדם

מחקר שפורסם בכנס סרטן השד העולמי SABCS בסן אנטוניו, בארצות הברית, הראה שהודות לבדיקת “אונקוטייפ שד” של אונקוטסט, למרבית הנשים שאובחנו עם סרטן שד בשלב מקומי-מתקדם (עם 1-3 בלוטות לימפה נגועות) ניתן לחסוך טיפולי כימותרפיה מבלי להשפיע על סיכויי החלמתן.

המחקר כלל יותר מ-5,000 נשים עם סרטן השד עם עד 3 בלוטות לימפה נגועות והוא נערך ב-632 מרכזים רפואיים ב-9 מדינות ובכללן ארצות הברית, קנדה, מקסיקו, קולומביה, אירלנד, צרפת, ספרד, דרום קוריאה וערב הסעודית.

החוקרים ערכו לכלל הנשים במחקר בדיקת “אונקוטייפ שד” – בדיקה גנומית שמשווקת בישראל על ידי חברת “אונקטסט” שבוחנת 21 גנים מרקמת הגידול. תוצאות הבדיקה ניתנות באמצעות מדד המכונה “מדד הישנות המחלה” (Recurrence Score) בציון של 0-100. ככל שהערך של “מדד הישנות המחלה” נמוך יותר, הסיכון להישנות מקומית ו/או מרוחקת של המחלה קטן יותר.

רפואה מותאמת אישית - סרטן השד

הנשים במחקר שקיבלו בבדיקה ציון בין 0-25 חולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת – נשים שקיבלו טיפול הורמונלי בלבד וקבוצה שניה – נשים שקיבלו טיפול כימותרפיה בשד ולאחריה קיבלו גם טיפול הורמונלי. המחקר נמשך חמש שנים ובמהלכו בדקו החוקרים את הסיכוי לחזרת המחלה בכל אחת מקבוצות המחקר.

על פי תוצאות הגיעו החוקרים למסקנה שאין הבדלים בין הקבוצה של הנשים שקיבלה כימותרפיה וטיפול הורמונלי לזו שקיבלה טיפול הורמונלי בלבד. למעשה, נשים שקיבלו ציון בין 0 ל-25 לא זקוקות לכימותרפיה כדי להחלים, וניתן לחסוך מהן את תופעות הלוואי והרעילות של הטיפולים הקשים בסרטן השד. נשים שקיבלו ציון 26-100 לא נכללו במחקר מכיוון שהחוקרים הסתמכו על מחקרים קודמים שקבעו כי אצל קבוצת חולים זו קיימת תועלת מכימותרפיה.

כ-25% מהחולות המאובחנות מדי שנה עם סרטן שד מוקדם חיובי לקולטנים להורמונים (HR) הן עם גידול סרטני שהתפשט לבלוטות הלימפה שלהן. כיום, הרוב המכריע של חולות אלו מקבלות כיום כימותרפיה. הערכה שעל בסיס ממצאי המחקר צפוי להשתנות באופן דרמטי צורת הטיפול בחולות. בישראל הדבר ישפיע על למעלה מאלף מתוך כ-4,500 חולות שמאובחנות מידיי שנה.

בדיקת “אונקוטייפ שד” – בדיקה גנומית

בדיקת “אונקוטייפ שד” היא בדיקה מולקולרית המתבצעת על רקמת גידול שהוסרה בניתוח אצל חולות סרטן שד המאובחנות בשלב מוקדם כדי לקבוע האם מתן טיפול כימותרפי עשוי להיות יעיל בהפחתת הסיכון לחזרת מחלה גרורתית. לאורך השנים, הבדיקה סייעה ללמעלה מ-10 מיליון נשים ברחבי העולם.

ניתן לחסוך כימותרפיה גם אצל נשים עם סרטן שד מקומי-מתקדם - Oncotest

ממצאים אלו שדווחו בעיתון “ישראל היום” מצטרפים למחקר שפורסם לפני כ-3 שנים (מחקר ה- TailorX) בו נמצא שרוב החולות בשלב מוקדם אינן זקוקות לכימותרפיה. עם זאת, כבר בעת פרסום אותו נותרה השאלה לגבי חולות שמחלתן אמנם לא מפושטת אבל כן התקדמה לבלוטות הלימפה ומטופלות כיום ברוב המקרים גם בכימותרפיה.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן