ניתן לוותר על כימותרפיה בסרטן שד גם בשלב מקומי-מתקדם

לפני כעשור, במהלך בדיקת ממוגרפיה שגרתית התגלה בשד של ברכה קבלי (62) מראש העין גידול סרטני. “המבט של האחיות כבר הסגיר שמשהו לא טוב קורה. לא אשכח את המבט שלהן אף פעם”, מספרת ברכה בכתבה שפורסמה באתר Ynet. לאחר הבדיקה ברכה הופנתה עם הממצאים לביופסיה בשד. “בתוך זמן די קצר הרופאים הגיעו למסקנה חד משמעית שמדובר בסרטן השד”, היא מספרת למרבה המזל, הגידול בשד התגלה בשלב מוקדם. זמן קצר לאחר האבחון בוצע ניתוח  להסרת הגידול, אולם למרבה הצער, בניגוד למה שחשבו הרופאים בתחילה, התברר שישנה בלוטה נגועה בסרטן והמחלה נחשבת למקומית-מתקדמת. “הסבירו לי שהתפשטות המחלה עשויה להשפיע על אסטרטגיית הטיפול”. בבדיקה נראה בבירור כי בלוטת הזקיף נגועה ושהגידול בשד גדול יותר מכפי שהעריכו בתחילה.

ניתן לוותר על כימותרפיה בסרטן שד גם בשלב מקומי-מתקדם - Oncotest

טיפול חדשני בסרטן השד

כשהגיעה העת להחליט באיזו גישה טיפולית נוקטים, הייתה התלבטות האם ברכה צריכה לקבל טיפול גם עם כימותרפיה. “זו הייתה החלטה לא פשוטה, במיוחד לאור העובדה שהמחלה כבר יצאה מגבולות השד”, היא נזכרת. בהמלצת האונקולוגית החליטה ברכה לבצע את בדיקת אונקוטייפ שד של אונקוטסט. “הרופאה הסבירה לי שזו בדיקה שיכולה לעזור לי לקבל החלטה  לגבי תוספת הטיפול הכימותרפי בשד ומייד הסכמתי”, היא נזכרת.

כעבור שבועיים התקבלו התוצאות המעודדות. “קיבלתי ציון 17”, נזכרת ברכה “המשמעות של הממצאים הייתה שניתן לחסוך את הטיפול בכימותרפיה בשד, שחששתי ממנו מאוד. רווח לי מאוד, במיוחד בגלל שהייתה מעורבות של בלוטה ופחדתי שזה מאוחר מדי”.

בכנס סרטן השד העולמי פורסמו ממצאי מחקר חדש שבוצע על ידי הרשת לחקר הסרטן ה- SWOG ובחסות המכון הלאומי לסרטן (NCI). במחקר השתתפו מעל ל- 5,000 נשים עם סרטן שד המערב 1-3 בלוטות נגועות, והתוצאות שלו עשויות לשנות את דרך הטיפול בסרטן השד עם עירוב בלוטות.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד

על פי הממצאים, קיימת השפעה שונה של כימותרפיה בהתבסס על תוצאות “מדד הישנות המחלה” לנשים לאחר גיל המעבר ולפני גיל המעבר. אצל נשים לאחר גיל המעבר שקיבלו ציון של 0-25 בבדיקת “אונקוטייפ שד” לא נמצאה שום תועלת מכימותרפיה, ולכן מטופלות אלו יכולות לוותר על הטיפול הזה מפני שהסיכוי לחזרת המחלה נמוך. מנגד, נשים שנמצאות לפני גיל המעבר ומקבלות ציון של 0-25,  בבדיקת “אונקוטייפ שד” דווקא מקבלות תועלת מטיפול בכימותרפיה ובקרב אלו שקיבלו את הטיפל נמצא שיפור ממוצע בשיעורי ההישנות המרוחקים ב-5 שנים של 3%.

בדיקת “אונקוטייפ שד” היא בדיקה מולקולרית המתבצעת על רקמת גידול שהוסרה בניתוח אצל חולות סרטן שד המאובחנות בשלב מוקדם כדי לקבוע האם מתן טיפול כימותרפי עשוי להיות יעיל בהפחתת הסיכון לחזרת מחלה גרורתית. לאורך השנים, הבדיקה סייעה ללמעלה מ-10 מיליון נשים ברחבי העולם.

לאחר שהגיעו תוצאות הבדיקה, ברכה ביצעה סדרה של טיפולי הקרנות בשד וטיפול הורמונלי מניעתי. “שמחתי שהייתה לי האפשרות לבצע את הבדיקה על אף שהייתה לי בלוטה נגועה”, מסכמת ברכה, “לא ידעתי הרבה על סרטן השד והבדיקה נתנה לי תשובות לשאלות שלא ידעתי לשאול”.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן