סרטן שד, שינינו את הדרך בה רופאים מקבלים החלטות טיפוליות

בדיקת אונקוטייפ שד מאפשרת לקבוע באופן מדויק האם אישה שאובחנה עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי ל-R2′ ועברה ניתוח להסרת הגידול צריכה גם טיפולי כימותרפיה קשים בשד (קישור לדף כימותרפיה בסרטן השד), שלהם תופעות לוואי רבות, מעבר לטיפול ההורמונלי בשד. בראיון מיוחד לידיעות אחרונות מספר ממציא הבדיקה, ד”ר סטיב שאק, כיצד הבדיקה עובדת, מדוע בחר להתמקד דווקא בתחום הזה ומה חלקה של ישראל בהצלחה. בכתבה גם מובאים סיפורם של שתי נשים שעברו את הבדיקה בעבר וטופלו בהתאם לתוצאותיה.

רפואה מותאמת אישית למתמודדות עם סרטן השד

“לפני שני עשורים גילו מחקרים שמרבית חולות סרטן שד המאובחנות בשלב מוקדם והגידול מבטא קולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2 ,לא חייבות להיות מטופלות בכימותרפיה ויכולות להסתפק בטיפולים ההורמונליים – שלהם תופעות לוואי קלות יחסית”, מסביר ד”ר סטיב שאק, המייסד של חברת Genomic Health ואחד המדענים החשובים ביותר בעולם בחקר הסרטן. לדבריו, “רק ארבע מכל מאה חולות  אלה יפיקו תועלת מכימותרפיה. אם היינו מדברים על אספירין, זה לא היה נורא כל כך שגם מי שלא צריכה תקבל את הטיפול. אבל כשמדובר בכימותרפיה, שתופעות הלוואי שלה לטווח הקצר והארוך קשות, חשוב לדעת למי מבין החולות ניתן לחסוך את הטיפולים הרעילים”.

“החזון שלי היה ונותר שכל בדיקה תדע להעריך איזה טיפול יועיל לחולה על מנת שחולים לא יקבלו טיפולים רעילים ומיותרים לחינם”, הוא מצהיר.

בדיקה גנומית לסרטן השד - Oncotype DX Breast Recurrence Score

אונקוטייפ שד היא בדיקה ייחודית המתבצעת על רקמת גידול סרטני שנלקחה בביופסיה מחולה שאצלה התגלה גידול ממוקד בשד, ללא גרורות. לרוב, נשים אלה עוברות ניתוח להסרת הגידול, ולאחר מכן נעזר הרופא בבדיקה כדי לקבוע איזה טיפול מניעתי לתת להן – על מנת שהמחלה לא תחזור. הבדיקה בוחנת את המאפיינים של הגידול על ידי בדיקת ביטוי של 21 גנים שונים. התוצאה המתקבלת היא ציון בין 0 ל־100 שמעיד על רמת הסיכון העתידית שהמחלה תחזור, וקובע עד כמה יועיל טיפול כימותרפי כדי למנוע את ההישנות הפוטנציאלית של הסרטן.

מחקרים הראו שהבדיקה הצליחה לקבוע באופן כמעט מדויק מי מהחולות יכולה להימנע מטיפול כימותרפי מיותר. למעשה, על-פי המחקרים מחלת הסרטן חזרה אצל פחות מאחוז אחד בחמש שנים מהאבחנה מהחולות אשר סווגו באמצעות הבדיקה ככאלו שניתן לפטור אותן מכימותרפיה. אונקוטייפ שד נכללת בסל של קופות החולים. היא מופיעה בכל ההמלצות של הגופים הבינלאומיים לסרטן כולל ה-NCCN, האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (הגוף שמתווה את ההמלצות הטיפוליות בתחום הסרטן).

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן